۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۰۹
کد خبرنگار: 5212
کد خبر: 84741403
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خسارت ۱۰۰ درصدی بارش تگرگ به محصولات باغی کاخک گناباد

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۰۹
کد خبر: 84741403
خسارت ۱۰۰ درصدی بارش تگرگ به محصولات باغی کاخک گناباد

گناباد-ایرنا- بخشدار کاخک از توابع شهرستان گناباد گفت: بارش تگرگ سه روز گذشته در کاخک تا ۱۰۰ درصد به باغها و همچنین ۹۰ درصد به زمینهای زراعی و مناطق روستایی این بخش خسارت وارد کرد.

حسین مرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دنبال بارش تگرگ سه روز گذشته محصولات مختلف باغی مانند انگور، توت، انار، بادام ،گردو و  گیلاس شهر کاخک و روستاهای "استاد، رضوی، رزگ، حسن آباد، مرغش کلاته شیخی" از توابع این بخش آسیب دیدند و میلیاردها تومان خسارت به آنها وارد شد که میزان دقیق خسارتها متعاقبا اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: بر اثر بارش تگرگ در خود شهر کاخک هم  ۱۰۰ درصد مزارع محصولات درختی و باغی شهروندان تخریب شد و از بین رفت .

بخشدار کاخک گفت: با وجودی که سال گذشته هم بخش زیادی از محصولات کشاورزی و باغی این بخش دچار سرمازدگی شده بودند ولی تاکنون اعتباری برای جبران خسارتهای آنها اختصاص نیافته است و تگرگ سه روز گذشته دسترنج کشاورزان و باغداران کاخکی را به طور کامل از بین برد.

مرادی گفت: با توجه به اینکه بخش اعظم اقتصاد مردم شهر کاخک و روستاهای تابعه آن بر کشاورزی و دامداری است،  تگرگ اخیر خسارتهای زیاد اقتصادی به آنان وارد کرده که  توجه بیشتر مسوولان به تامین اعتبارات جبران این خسارتها ضروری است.

وی اظهار داشت: این تگرگ علاوه بر خسارتهای ۱۰۰ درصدی به محصولات کشاورزی موجب تخریب برخی از بندسارها و خسارتهایی به شبکه تامین برق و فیبر نوری بخش کاخک شد که مرمت آنها در حال انجام است.

وی اضافه کرد: همچنین سیلاب و تگرگ و بارش شدید باران موجب خسارتهایی به برخی از محورهای روستایی و مسدود شدن برخی از آنها شده که با تلاش پرسنل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گناباد در حال رفع است و مسیرهای مسدود شده به زودی بازگشایی می‌شوند.

شهردار کاخک گناباد هم به خبرنگار ایرنا گفت: تگرگ و روان آبهای ناشی از بارندگی شدید ۴۰ میلیارد ریال خسارت به فضای سبز این شهر وارد کرد که بدین طریق تعداد زیادی از درختان بوستان و بیش از یکصد هزار بوته گل و در مجموع ۸۰ درصد از فضای سبز این شهر آسیب جدی دیده‌اند.

علی اکبر افتخاری گفت:  در ساعتهای ابتدایی بارندگی تمامی معابر عمومی از خار و خاشاک و برگهایی که بر اثر سیلاب در مناطقی انباشته شده بودند، برطرف و انسداد آبراهها برطرف شد و لذا در سیلاب روز دوم مشکل خاصی وجود نداشت و موردی از آب گرفتگی منازل گزارش نشد و بیشترین خسارت به فضای سبز شهری وارد شد.

بارش شدید باران و تگرگ روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری موجب وقوع دو مورد سیلاب در گناباد شد و حجم زیاد رواناب از سمت کاخک و جاده کلات به سمت این شهر حرکت کرده و وارد برخی از زمین‌های کشاورزی محدوده مرکزی گناباد و بخشی از مناطقی مانند نوغاب، بهاباد، روستای مند، بیدخت، قصبه شهر و غیره شد و خسارتهای زیادی به بخشهای کشاورزی و دامداری این شهرستان وارد کرد.

اداره هواشناسی گناباد میزان بارندگی در مناطق مختلف این شهرستان را طی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری بین ۱۸ تا ۳۸ میلیمتر عنوان کرده است. 
مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

بخش کاخک با ۱۵ هزار نفر جمعیت در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی گناباد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha