قرارگاه جمعیت در چهارمحال و بختیاری فعال شد

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۸:۱۹
کد خبر: 84743067
قرارگاه جمعیت در چهارمحال و بختیاری فعال شد

شهرکرد- ایرنا- سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از آغاز به کار قرارگاه جمعیت در این استان خبر داد و گفت: در همین راستا انجام اقدامات لازم برای حمایت از خانواده و رشد جمعیت در دستور کار قرار گرفته است.

علی احمدی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با ابراز نگرانی نسبت به کاهش جمعیت استان در سال‌های پیش رو، اظهار داشت: امید می‌رود با همفکری و همراهی دستگاه‌های مختلف بتوانیم موجبات رشد جمعیت استان را فراهم کرده و از کاهش جمعیت در استان و کشور جلوگیری شود.

علی احمدی افزود: از ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت با عنوان هفته جمعیت نامگذاری شده است و اهمیت این موضوع ایجاب می‌کند تا در راستای اجرای هرچه بهتر سیاست‌های تشویقی فرهنگسازی کرد.

وی با بیان اینکه کشور ایران در پنجره جمعیتی قرار دارد و احتمال بسته شدن این پنجره با کاهش جمعیت وجود دارد، تصریح کرد: از دهه ۹۰ در دوران پنجره جمعیتی قرار گرفتیم و احتمال بسته شدن این پنجره و گرفتار شدن در شرایط بحرانی وجود دارد چرا که از یک سو، سن امید به زندگی و جمعیت سالمندان رو به بالاست و از سوی دیگر جمعیت جوان در حال کاهش است.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: چنانچه سیاست‌های تشویقی اثر کند بعد از یک دوره ۱۵ ساله جمعیت مولد بالا می‌رود و می‌توان از فرصت پنجره جمعیتی استفاده و رشد جمعیت را افزایش دهیم.

رشد جمعیت در چهارمحال و بختیاری کمتر از متوسط کشوری

احمدی با بیان اینکه در سال‌های ۸۵ تا ۹۰ متوسط رشد سالانه جمعیت کشور ۱.۲۹ بوده است، اظهار داشت: این در حالی است که رشد جمعیت در استان چهارمحال و بختیاری ۷۸ صدم بوده و از متوسط رشد سالانه کشور پایین‌تر است که زنگ خطری برای توجه بیشتر به افزایش رشد سالانه جمعیت به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه به رشد جمعیت توجه نشود، جمعیت جایگزین وجود نخواهد داشت و با بحران جمعیتی روبرو می شویم.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت در کشور و این استان رو به کاهش است، اظهار داشت: کاهش نرخ جمعیت در مناطق شهری سرعت بیشتری نسبت به روستاها دارد و باید نسبت به افزایش قابلیت جانشینی نسل‌ها جدیت بیشتری به کار گرفته شود.

احمدی با بیان اینکه رشد جمعیت در سال ۱۴۰۰ در کشور ۱.۳ بوده است، اظهار داشت: این در حالی است که رشد جمعیت در چهارمحال و بختیاری ۸۲ صدم و نرخ باروری ۱.۷۸ گزارش شده است.

احمدی افزود: همچنین نرخ امید به زندگی در استان در مردان به ۷۶.۳ و در زنان استان ۸۲.۷ سال رسیده که در مقایسه با استان‌های دیگر در رتبه دوم قرار گرفته است.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری ۲ برابر شدن جمعیت استان را نیازمند ۷۰ سال زمان دانست و گفت: تک فرزندی، بی‌فرزندی و افزایش جمعیت سالمند از چالش‌های مهم جمعیتی به شمار می‌رود.

احمدی به راهبردهای جمعیتی در استان نیز اشاره کرد و افزود: توانمندسازی ذی‌نفعان کلیدی، گروه‌های مرجع و جمعیت هدف در راستای صیانت از جمعیت جوامی جمعیت، رصد دقیق آمایش جمعیت و نرخ باروری در استان، حفظ و ارتقای باروری سالم و فرزندآوری در جمعیت هدف، تسهیل ازدواج در بین دانشجویان، نخبگان جوان و کارکنان دولت، توسعه همکاری‌های بین بخشی در زمینه صیانت از جمعیتو مطالبه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از جمله این راهبردهای به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha