ساحل پارک آفتاب قشم توسط غنچه‌های هلال پاکسازی شد

قشم- ایرنا- رییس جمعیت هلال احمر قشم از پاکسازی ساحل پارک آفتاب قشم به مناسبت فرارسیدن هشتم می (۱۸ اردیبهشت) روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در یک اقدام زیست محیطی توسط غنچه‌های هلال این شهرستان خبر داد.

احمدنور سرودی روز یکشنبه به مناسبت فرارسیدن هشتم می (۱۸ اردیبهشت) روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: هدف از اجرای این برنامه در روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر افزایش آگاهی غنچه های هلال نسبت به نقش محیط زیست، درخت، ساحل، هوای پاک و سلامت انسان است.

وی با بیان اینکه لازمه سلامت انسان، داشتن محیط زیستی پاک و عاری از هرگونه زباله است و هرچه محیط زیست سالم تر باشد، زندگی نیز زیباتر خواهد بود، افزود: سلامتی نسل آینده جامعه در گرو داشتن محیط زیستی سالم و عاری از آلودگی است و نقش آموزش و غنچه های هلال با داشتن سن پنج تا هفت سال در زمینه فرهنگ ‌سازی حفاظت از عرصه های زیست محیطی در این شهرستان انکار ناپذیر بوده و بر هیچ فردی پوشیده نیست.

رییس جمعیت هلال احمر قشم با اشاره به اینکه مبحث پاکسازی محیط زیست کاری است که باید توسط تمام قشموندان مورد توجه قرار گرفته و در این خصوص فرهنگ‌سازی صورت پذیرد، گفت: رهاسازی و دفع زباله در سواحل، مناظر زیبای ساحلی را از بین می‌برد، از این‌رو باید مسافران و گردشگران ورودی به جزیره زیبای قشم نگین خلیج فارس به این مهم توجه داشته باشند، چرا که پسماندها یا زباله‌ها علاوه بر اثرات مخرب زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی، بر سلامت انسان و دیگر موجودات نیز تاثیرات نامطلوب می گذارند.

سرودی در خصوص پاکسازی ساحل دریا از سوی غنچه‌های هلال در ساحل پارک آفتاب قشم گفت: هدف از تشکیل کانون‌ها غنچه های هلال این بوده که بتوانیم از کودکی، پسران و دختران حاضر در مهدهای کودک و مراکز پیش‌دبستانی را با جمعیت هلال احمر، اهداف، اصول و فعالیت‌های آن آشنا کنیم و بتوانیم بذر بسیاری از فعالیت‌هایی را که در سال‌های آینده قرار است در جامعه و در بستر فعالیت‌های داوطلبانه و نیکوکارانه انجام شود، در این کانون‌ها بکاریم تا غنچه‌های هلال پشتوانه‌ای برای انجام این فعالیت‌ها در آینده جمعیت هلال احمر باشند.

وی پایه ریزی «توسعه فرهنگ بشردوستی» در جامعه، ترویج فعالیت های بشردوستانه در میان کودکان، ایجاد آمادگی «خود امدادی» در کودکان، آشنا ساختن اولیه کودکان با مفاهیم و ابزارهای کمک های اولیه و امور امدادی، آشنا ساختن کودکان با نحوه مواجهه با حوادث و مخاطرات، افزایش قدرت تاب آوری در بلایا، متناسب با شرایط جسمی، روحی و روانی از دیگر اهداف تشکیل غنچه های هلال در جزیره قشم عنوان کرد.

رییس جمعیت هلال احمر قشم اضافه کرد: افزایش مسئولیت پذیری و جامعه پذیر کردن کودکان، آشنا کردن کودکان با جمعیت هلال احمر به عنوان یک سازمان عام المنفعه مردم نهاد، همکاری با نهادهای متولی در ورود به مداخلات اولیه در حوزه آسیب های اجتماعی و روحی و روانی کودکان به ویژه در بلایای طبیعی و مخاطرات انسان ساخت و هم افزایی با سایر دستگاه های فعال در حوزه کودکان به منظور اعتلای فعالیت ها و وصول به اهداف مشترک را از دیگر ماموریت ها و فعالیت های کانون غنچه های هلال ذکر کرد.

وی با ارائه گزارش عملکرد یکساله واحد آموزش جمعیت هلال احمر شهرستان قشم برای تحقق شعار «جزیره آماده در مقابل انواع حوادث احتمالی» افزود: از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۲۸ دوره آموزشی مخاطرات برای آموزش به ۴۲۰ نفر، ۱۸ دوره آموزشی همگانی خانه های هلال کمپین باهم بمانیم در قالب گروه سنی(کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان) برای آموزش به ۲۸۰ نفر،  ۱۰ دوره آموزشی پایه های داوطلبی برای آموزش ۱۵۰ نفر از قشموندان، امدادگران، داوطلبان و جوانان عضو در این جمعیت برگزار شده است.

سرودی گفت: همچنین در مدت یادشده ۲۶ امدادگران و نجاتگران عضو این جمعیت در دوره های آموزشی کمک های اولیه برای آموزش ۳۹۰ نفر، دوره تخصصی آموزش امداد و نجات ساحلی برای ۳۰ نفر و دوره آموزش بازآموزی تخصصی جاده و ارتفاع با مشارکت آتش نشانی در هلال احمر شهرستان قشم شرکت کرده اند.

به گزارش ایرنا، هر ساله هجدهم اردیبهشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر گرامی داشته می شود به این امید که با رعایت اصول هفتگانه تعریف شده از سوی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر و اجرای مفاد حقوق بین المللی بشردوستانه ازسوی کشورهای مختلف به برقراری صلح و آرامش در جهان کمکی شده باشد.

جمعیت هلال احمر وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، احترام به انسان ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.  

جمعیت هلال احمر با سابقه‌ یک قرن خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تاسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت‌گانه نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha