رییس کمیته غذا و داروی مجلس: غفلت در بحث اقتصاد و نظام قیمت‌گذاری دارو پذیرفتنی نیست

مشهد- ایرنا- رییس کمیته غذا و داروی مجلس شورای اسلامی گفت: غفلت و کوتاهی‌ در بحث اقتصاد صنعت دارو، نظام قیمت‌گذاری داروها و دیگر موضوعات مرتبط با این عرصه پذیرفتنی نیست و نظارتهای ویژه بر تهیه، تولید و عرضه دارو ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر عبدالحسین روح‌الامینی روز پنجشنبه در همایش انجمن داروسازان ایران، افزود: در حوزه نظارتی کمیته غذا و داروی مجلس شورای اسلامی به‌طور ویژه نظارت‌ بر تهیه، تولید و عرضه انواع داروها را دارد و از دیوان محاسبات مجلس خواسته‌ایم که در شرایط اقتصادی کنونی دقت نظر بیشتری داشته باشد.

وی گفت: نظارتها از اهمیت بسزایی در حوزه دارو برخوردار است، در این راستا طی ۲ سال اخیر در خصوص موضوعات مختلف حوزه دارو با متخصصان و صاحب‌نظران این صنعت جلسات متعددی داشتیم و اگر نیاز باشد طرح دو فوریتی خواهیم داشت.

رییس کمیته غذا و داروی مجلس بیان کرد: مجلس از اعضای انجمن داروسازان ایران حمایت می‌کند و درخواستمان از منتخبان این انجمن این است که در حوزه تخصصی خودشان موثرترین نوع خدمت را ارائه دهند تا شاهد پیشرفت‌های روزافزون در صنعت دارو باشیم.

روح الامینی خاطر نشان کرد: مدت ۵۰ سال است که در عرصه داروسازی خدمتگذار مردم هستیم و بر این باوریم که اکنون بدترین زمان ممکن را تجربه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سرمایه‌های اجتماعی مردم باید حفظ شود، گفت: باید در هر عرصه از متخصصان و شخصیت‌های برجسته همان عرصه استفاده شود، نه آنکه برای یک مجموعه مرتبط با حوزه دارو انتصاب‌ها از تخصص‌های غیرمرتبط باشد.
 

رییس کمیته غذا و داروی مجلس: غفلت در بحث اقتصاد و نظام قیمت‌گذاری دارو پذیرفتنی نیست


شکل‌گیری نظام داروسازی موجب پیگیری مطالبات به‌حق داروسازان می‌شود

عضو کمیته غذا و دارو مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: به دنبال آن هستیم تا با شکل‌گیری نظام داروسازی بتوانیم بهتر از قبل پیگیر مطالبات به‌حق داروسازان باشیم.

دکتر محسن فتحی افزود: مجلس در تلاش است تا با همکاری انجمن داروسازان این مجموعه از انجمن به نظام تبدیل شده و با شکل‌گیری نظام داروسازی بتوانیم بهتر از قبل پیگیر مطالبات به‌حق داروسازان باشیم.

وی ادامه داد: در نظر داریم در جهت اصلاح آیین‌نامه‌ها و داشتن وحدت رویه بیش از پیش جلسات مستمر میان نمایندگان مجلس و اعضای انجمن داروسازان و مسوولان وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز سازمان غذا و دارو برگزار شود تا موانع موجود از سر راه داروسازان برداشته شود.

عضو کمیته غذا و داروی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آزادسازی‌ها و برداشته شدن موانع موجب رشد و بالندگی حوزه داروسازی می‌شود، تاکید کرد: دولت موظف است که در خصوص عدم پرداختی بیمار به‌طور ویژه اهتمام ورزد تا بیماران و خانواده‌های دغدغه‌ای برای تامین داروهای موردنیازشان نداشته باشند.

رییس کمیته غذا و داروی مجلس: غفلت در بحث اقتصاد و نظام قیمت‌گذاری دارو پذیرفتنی نیست


بررسی نیاز جامعه داروسازان باید در دستور کار مجلس قرار گیرد

رییس سابق سازمان غذا و دارو  نیز در این همایش گفت: داروخانه‌ها صنف شریفی هستند و بررسی نیاز جامعه داروسازان باید در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد. 
دکتر مرتضی آذرنوش با بیان اینکه باید تامین دارو در سازمان غذا و دارو تسهیل شود، افزود: سهم دارویی در سال ۱۳۹۹ به میزان  ۳۵ هزار میلیارد دلار بود و در این مدت تمام داروها روی نسخه به قیمت قانونی به مردم عرضه شده است‌. 

وی با اشاره به اینکه در خصوص قیمت دارو، دو ارز ترجیحی و نیمایی دیده شده‌ است، بیان کرد: دولت باید برآورد قیمت واقعی دارو را داشته باشد تا به مردم و داروسازان ضربه‌ای وارد نشود و باید سهم بیمه‌ها در این زمینه مشخص شود.

رییس سابق سازمان غذا و دارو با بیان اینکه آیین‌نامه‌ای برای فعالیت داروخانه‌ها تنظیم شده است که بیش از ۳۰ مورد غلط قانونی دارد، عنوان کرد: در حال حاضر اقتصاد داروخانه‌ها با مشکل روبه‌رو است‌، بنابراین باید قیمت دارو و تعرفه‌ ها به نسبت شرایط  تغییر کند.
همایش یک روزه انجمن داروسازان ایران به میزبانی انجمن داروسازان خراسان رضوی امروز در مشهد برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha