حمایت از فعالیت های دانش بنیان  بخش کشاورزی موجب پایداری تولید می شود

سنندج-ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: حمایت از فعالیت های دانش بنیان در بخش کشاورزی می تواند منجر به پایدار تولید به ویژه در دیمزارها شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، پیمان اسکندری روز سه شنبه در جلسه طرح جهش تولید در دیمزارهای استان در سنندج اظهار داشت : همکاران مرکز تحقیقات کشاورزی با همکاری کارشناسان، مجموعه اقدامات موثری در راستای کشاورزی دانش بنیان و تولید بذور غلات انجام داده اند که در آینده نزدیک تاثیر آن را در پایداری تولید محصولات زراعی خواهیم دید.

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از اشتغال و معیشت استان به بخش کشاورزی وابسته است اضافه کرد:  بیش از ۸۸ درصد اراضی کشاورزی استان دیم بوده و تنش های آب و هوایی بر روی عملکرد محصولات دیمی بسیار تاثیرگذار است که  با فعالیت های دانش بنیان می توانیم با این تنش ها مقابله و پایداری تولید را حفظ کنیم.  

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان  تاکید کرد: بخش تحقیقات را به جد حمایت  و با تمام توان یافته های علمی را در بین کشاورزان استان ترویج خواهیم کرد.

اسکندری یادآور شد: اصلاح بذر، تغذیه و بهره گیری از کشاورزی حفاظتی می تواند تضمینی برای پایداری تولید در شرایط خشک سالی باشد.

 وی افزود: تیمی که در بخش کشاورزی استان فعالیت می کند گروه منسجمی است که صادقانه در راستای توسعه بخش کشاورزی تلاش می کند و   همگام و همراه با ستاد فرمان اجرایی امام(ره) در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان تلاش می کنند.

کردستان یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۸۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود، ۳۸۱ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۳ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از ۸۳۶ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات  کشاورزی کردستان ۷۰۵ هزار هکتار آن دیم و ۱۳۱ هزار هکتار آن هم آبی است.

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان ۱۲۲ هزار نفر است که (در شرایط جوی مناسب) سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) تولید می کنند که بیش از ۴۴۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۲ هزار تن در سال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha