کودکان خراسان رضوی بیشترین گروه در معرض حیوان‌گزیدگی

مشهد-ایرنا- مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کودکان و نوجوانان بیشترین گروه سنی در معرض حیوان‌گزیدگی و خطر بیماری هاری در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی را شامل می‌شوند.

دکتر ناصر امینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از والدین تقاضا می‌شود برای پیشگیری از حیوان گزیدگی که خطر بیماری کشنده هاری را در بردارد، از فرزندان خود مراقبت کنند که فراگیری آموزش‌های لازم در این زمینه ضروری است.

وی ادامه داد:  پارسال ۱۴ هزار و ۹۷ نفر در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد مورد حیوان گزیدگی از سوی حیواناتی همچون، روباه، گربه، شغال، سگ و گاو قرار گرفته‌اند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: ۱۱ هزار و ۳۱۵ مورد از این حیوان گزیدگی‌ها توسط سگ بوده است که ۸۵ درصد از آمار کل را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۴ تاکنون موردی از بیماری هاری در مشهد ثبت نشده است، اظهار داشت: همه ساله تعدادی از موارد حیوان گزیدگی پس از درمان موضعی و شستشوی زخم به تشخیص پزشک مرکز پیشگیری از بیماری هاری برای ادامه درمان به بیمارستان ارجاع داده می شود.

دکتر امینی با بیان اینکه حیوان گزیدگی بیشتر در محیط‌های روستایی و مناطق حاشیه شهر مشهد رخ داده  است، افزود: در جلسات متعدد با مسوولان شهرداری و دهیاری‌ها تقاضا شده است نسبت به جمع آوری حیوانات رها شده که خطر ایجاد آسیب برای انسان را دارند، اقدامات لازم صورت گیرد.

هاری بیماری ویروسی است که موجب التهاب مغزی حاد می‌شود. این ویروس در بسیاری از پستانداران از جمله انسان می‌تواند ایجاد بیماری کند. ویروس از بزاق حیوان مبتلا به هاری و محل گازگرفتگی وارد بدن می شود که ۹۹ درصد مبتلایان به آن جان خود را از دست می دهند.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha