۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۴۴
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84828162
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 استاد دانشگاه سلیمانیه عراق: مفهوم سازی وحدت نیاز امروز جامعه  اسلامی است

سنندج- ایرنا- استاد دانشگاه سلیمانیه کردستان عراق با تاکید بر اینکه مفهوم سازی وحدت اسلامی نیاز امروز جامعه است، گفت: تعصب و تقلید کورکورانه از موانع جدی در تحقق وحدت اسلامی است.

به گزارش ایرنا، صباح برزنجی عصر روز چهارشنبه در نخستین اجلاسیه منطقه‌ای وحدت اسلامی در سنندج اظهار داشت: وحدت اسلامی مفهوم بسیار مهمی است که می طلبد کالبدشکافی شود برای اینکه بدانیم چگونه آنرا ایجاد کنیم و مولفه ها و ابعاد آنرا بشناسیم. 

وی با اشاره به اینکه وحدت اسلامی واجب شرعی و عقلانی در همه حوزه ها است، افزود: علت یکپارچه بودن و اهمیت آنرا باید بدانیم تا برای ایجاد آن تلاش کنیم. 

این استاد دانشگاه سلیمانیه اضافه کرد: اختلافات بین مسلمان ها همچون ویروسی است که آسیب می رساند لذا بجای اینکه این ویروس شیوع یابد باید آنرا به فاکتور نیرو و توانمندی تبدیل کنیم. 

برزنجی با اشاره به اینکه از تفاوت های قومی، فکری، مذهبی و سیاسی می توان قدرت بزرگی خلق کرد، گفت: اسلام دارای مذاهب فقهی زیادی است و تنها یک فرقه کلامی نیست به گونه ای که بیش از ۸۰ طریقت تصوف و عرفان در دین اسلام داریم. 

وی ادامه داد: اگر با تعصب با آنها برخورد کنیم نتیجه آن اختلاف و جنگ و درگیری می شود در حالیکه مذاهب اسلامی گنجینه بزرگی هستند و باید در راستای پرورش و تربیت و زندگی بهتر از آنها بهره ببریم. 

این استاد دانشگاه سلیمانیه با اشاره به اینکه قبل از اینکه بحث وحدت کنیم باید اختلافات و تفاوت ها را بشناسیم، افزود: وجود تفاوت امری طبیعی است همچون پزشکی که برای هر بیماری درمان مشخصی را تجویز می کند برای هر اختلاف و تفاوتی هم راهکار خاص آن نیاز است. 

برزنجی با بیان اینکه نیاز به مفهموم سازی در وحدت اسلامی داریم، گفت: تحقق وحدت اسلامی هم دانش و هم کردار و عمل را می طلبد. 

وی یادآور شد: پیشنهاد می کنم به کسانی که دنبال برگزاری چنین کنگره هایی هستند که در آن فقط از وجود ماموستایان آیینی استفاده نکنند و از همه اساتید و صاحب نظران بخش های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هم بهره گرفته شود. 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ایجاد وحدت اسلامی تنها نیاز به ماموستایان دینی ندارد بلکه باید بزرگان بخش های دیگر هم مشارکت کنند تا از مجادله خارج و وحدت به فرهنگ تبدیل شود. 

برزنجی لازمه ترویح فرهنگ وحدت را آموزش آن در حوزه های علمیه و دیگر مراکز آموزشی خواند و اظهار داشت: هویت واحد اسلامی را مورد توجه داشته باشیم و وقتی بحث وحدت اسلامی می کنیم باید باور به یکسانی داشته باشیم. 

وی اضافه کرد: موانع وحدت اسلامی  تقلید کورکورانه و تعصب و دور شدن و فاصله گرفتن از اصول اساسی دین است و لذا با داشتن فهم صحیح از وحدت و احترام قایل شدن برای اعتقادات یکدیگر می توانیم شاهد وجود جوامع اسلامی یکپارچه باشیم. 
 

نخستین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی با عنوان "کردستان، نماد تحقق وحدت امت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب" با حضور علمای استان های کردستان، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی و علمای اقلیم کردستان عراق به میزبانی سنندج در حال برگزاری است.

۴۰۰ مهمان در این اجلاس حضور دارند که حدود ۸۰ نفر آنها خارجی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha