۷ مرداد ۱۴۰۱، ۷:۵۵
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 84835374
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۶۹ درصد آب مورد نیاز در کردستان از آب‌های زیرزمینی استحصال می‌شود

سنندج- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، در حال حاضر ۶۹ درصد آب مورد نیاز استان در بخش های مختلف، از منابع آبی زیرزمینی(چاه، چشمه و قنات) استخراج می‌شود.

آرش آریانژاد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه متوسط بارندگی استان ۲ برابر میانگین کشوری است، اظهار داشت: ظرفیت منابع آبی استان ۴.۷ میلیارد مترمکعب است اما فقط ۲۵ درصد آن مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به استفاده ۸۱ درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی، افزود: منابع آبی کردستان ۳.۸ درصد از ظرفیتهای آبی تجدید شونده سالانه کشور را شامل می‌شود و ۸۹ درصد آن منابع آب سطحی و ۱۱ درصد آب زیرزمینی است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان مدیریت و صرفه‌جویی آب در دوران خشکسالی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی، ترویج شیوه‌های مدیریت مصرف آب، اصلاح الگوی کشت، تعامل و همراهی جامعه به ویژه کشاورزان، تنها راه برون رفت از خشکسالی و کم آبی موجود است.

آریانژاد ادامه داد: در مناطق شرق استان و دشت های ممنوعه (قروه، دهگلان و چاردولی بیجار) مجوزی در بخش کشاورزی برای توسعه بهره برداری صادر نخواهد شد و فقط به مشترکان فعلی خدمات ارائه می‌شود.

وی در خصوص برنامه استان به منظور حفاظت کیفی از منابع آب، به تشدید نظارت‌ها در خصوص اجرای برنامه‌های طرح احیا و تعادل‌بخشی و اجرای برنامه‌های سازگاری با کم آبی در محدوده‌های مذکور برای جلوگیری از اضافه برداشت و تداخل آب‌های شور و شیرین اشاره کرد.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.  

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha