۱۷ مرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۲۴
کد خبرنگار: 1291
کد خبر: 84847485
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فیلم/آیین‌های سنتی عزاداری عاشورای حسینی در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- آیین‌های عزاداری ویژه عاشورای حسینی با در شهرستان بن چهارمحال و بختیاری روز دوشنبه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "ٰفرو بردن عَلَم در آب"،‌ "گِل‌زنی (گِل‌مالی)" و "آقا سلام" از سنت‌های دیرینه مردم بن در چهارمحال و بختیاری است که صبح روز عاشورای حسینی برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: آیین فرو بردن عَلَم در آب بیش از ۹۰ سال قدمت دارد.

علی‌رضا جیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: مردم بن در پایان روز تاسوعا عَلَم‌های خود را به‌منظور فرو بردن در قدمگاه گرداب بن به این منطقه حمل می‌کنند.

وی افزود: عزاداران حسینی علم‌ها را پیش از طلوع آفتاب عاشورا سه مرتبه در آب فرو می‌برند و سپس به سمت مرکز شهر حرکت می‌کنند.

جیلان تصریح کرد: آیین عَلَم‌گردانی و فرو بردن عَلَم در گرداب بن از حدود ۹۰ سال قبل برای نخستین‌بار از سوی شخصی به‌نام سید ذبیح‌الله موسوی پایه‌گذاری شد که این عَلَم به‌نام برپاکننده آن در زبان ترکی به «بُیوک عَلَم» شهرت دارد.

وی یادآور شد: به‌همین منظور در گذشته بستن عَلَم از سوی خانواده سادات مرسوم بود، اما با گذشت زمان بستن عَلَم در بین سایر مردم هم رواج پیدا کرد.

وی گِل‌زَنی را از دیگر سنت‌های مردم بن در صبح عاشورای حسینی دانست و گفت: مردم بن در این آیین با گِل‌زَنی یا گِل‌مالی بر سر خود، برای امام حسین (ع) عزاداری و سوگواری می‌کنند.

جیلان تاکید کرد: در این آیین عزاداران پس از اقامه نماز صبح روز عاشورا در محل سرچشمه گرداب بن بر سر خود گل می‌زنند و به سمت شهر حرکت می‌کنند.

وی افزود: عزاداران پس از گل‌زنی یا گل‌مالی به سمت محل پخت هلیم نذری با بیش از ۲۰۰ سال سابقه حرکت می‌کنند و پس از آن عازم منزل چهار سید معروف این شهر شامل منزل مرحوم "سید محمد مرتضوی بنی" از سادات این شهر، منزل "مرحوم سید شجاع مرتضوی بنی"، منزل "مرحوم سید حسین مرتضوی بنی"‌ و منزل "مرحوم سید علی‌اکبر موسوی"‌ می‌شوند تا مراسم "آقا سلام" را بر برپا و در روضه‌خوانی و مداحی شرکت می‌کنند.

برپایی آیین شام غربیان شهادت سید و سالار شهیدان

سوگواران و عزاداران سید و سالار شهیدان در چهارمحال و بختیاری دوشنبه شب با حضور در مراسم شام غریبان حسینی اشک ماتم ریختند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عزاداران و سوگواران اباعبدالله الحسین (ع) حضور در امام‌زاده‌ها، مسجدها، حسینیه‌ها، تکیه‌ها و بقعه‌های متبرکه و روشن کردن شمع نسبت به برگزاری مراسم شام غریبان اقدام کردند تا مظلومیت حضرت زینب (س) و اهل بیت امام حسین (ع) را نشان دهند.

مردم شهرکرد با حضور در گلزار شهدا و امام‌زادگان دومعصوم (س) مرکز چهارمحال و بختیاری عزاداری شام غرببان را با سینه‌زنی، زنجیرزنی، علم‌گردانی، روضه‌خوانی و سایر آیین‌های سنتی و مذهبی برگزار کردند.

مراسم مختلف مرتبط با عزاداری امام حسین (ع) هر ساله با فرارسیدن ماه محرم‌الحرام آغاز می‌شود و در تاسوعا و عاشورای حسینی با برگزاری آیین‌های بومی و سنتی مانند چاق‌چاقو سامان، فروبردن علم در آب، گل‌زنی یا گل‌مالی، آقاسلام بن، علم‌کشی فرخ‌شهر، خیمه‌سوزان طاقانک از مهم‌ترین برنامه‌های مردم بام ایران برای سوگواری در عزای حسینی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha