تحول ورزش آذربایجان شرقی مورد توجه دولت سیزدهم/تخصیص ۳۵۵ میلیارد تومان اعتبار

تبریز - ایرنا - ظرفیت‌ها و استعدادهای ورزش آذربایجان‌شرقی بسیار است و با شمردن تمام نمی‌شود، اما غفلت از آنها در دولت‌های قبل موجب انباشت مشکلات و عقب‌ماندگی و یا در بهترین حالت در جا زدن ورزش این استان هم در بخش عمرانی و هم در بخش قهرمانی و همگانی شده بود.

به گزارش حوزه استان های ایرنا، یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است. 

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به تحول ورزش آذربایجان شرقی مورد توجه دولت سیزدهم خواهیم پرداخت.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و عزم دولتمردان برای رفع نواقص و اتمام طرح های عمرانی نیمه تمام در حوزه های مختلف و همچنین توجه به ظرفیت ها و داشته های استان ها، این فرصت برای مسوولان استانی فراهم شد تا بدون واسطه مشکلات حوزه های خود را با عالی ترین مقام اجرایی و یا نمایندگان وی در میان بگذارند و در کوتاه ترین زمان بهترین راه حل برای برون رفت از مشکلات را پیدا کنند.

حوزه ورزش استان که وسیع و دربرگیری آن بسیار است نیز از مشکلات و ناکارآمدی ها در دولت های قبلی مستثنی نبوده و طولانی شدن بیشتر طرح های عمرانی و تزریق قطره چکانی بودجه به این حوزه و  همچنین حمایت اندک و ناچیز از قهرمانان ورزشی این دیار، موجب بروز مشکلات متعدد و فرسوده شدن طرح های عمرانی ورزشی و همچنین  مهاجرت قهرمانان ورزشی این استان به دیگر استان ها شده بود.

کارنامه و عملکرد آذربایجان شرقی باوجود یک هزار و ۲۰۰ مکان ورزشی، ۶۳۰ باشگاه و قهرمانان متعدد در رشته های مختلف، در شان استان نبوده و حضور کم تعداد ورزشکاران آن در جمع بهترین های کشوری و تیم های ورزشی در لیگ های سطح اول، موید این موضوع بود.

نزدیک به ۱۶۰ هزار ورزشکار سازمان یافته و بیمه شده در آذربایجان شرقی فعالند که در مقایسه با جمعیت چهار میلیون نفری این استان رقمی بسیار اندک است و همین امر موجب شده تا بودجه سالانه ورزشی اختصاص یافته به این خطه که بر اساس تعداد ورزشکاران سازمان یافته صورت می گیرد، کفاف هزینه های ورزشی آن را ندهد که البته کم کاری مسوولان در دولت های قبلی نیز در این امر تاثیرگذار بود و انتظار از دولت سیزدهم تجدید نظر در بودجه های ورزشی استان ها و برقراری عدالت توزیع بر اساس جمعیت، استعدادها و نیازهای ورزشی است.

تحول ورزش آذربایجان شرقی مورد توجه دولت سیزدهم

تخصیص ۳۵۵ میلیارد تومان به ورزش آذربایجان‌شرقی در سفر رییس جمهور

 بیست و سومین دور سفر استانی رییس جمهور با تخصیص اعتبار ۳۵۵ میلیارد تومانی از محل اعتبارات ملی برای بهبود و توسعه زیرساخت‌ها و همچنین توسعه ورزش همگانی در آذربایجان‌شرقی همراه بود.

در این سفر یک روزه آیت الله رئیسی که با همراهی چند تن از وزرا و نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه ها از جمله وزیر ورزش و جوانان انجام شد تصمیمات خوبی در حوزه ورزش و جوانان استان اتخاذ و برای اجرایی شدن این تصمیمات اعتبار ۳۵۵ میلیارد تومانی تخصیص شد که در صورت پیگیری مسئولان استانی برای جذب این اعتبارات، ورزش استان در بعدهای مختلف از جمله زیرساخت ها، قهرمانی، همگانی و جوانان دچار تحول خواهد شد.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی با پر خیر و برکت خواندن سفر رییس جمهور و وزیر ورزش و جوانان به استان گفت: از جمله مصوبات سفر استانی سجادی، وزیر ورزش و جوانان به استان اختصاص ۳۵۵ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی برای بهبود و توسعه زیر ساخت های ورزشی و همچنین توسعه ورزش همگانی در دو بخش آقایان و بانوان بود که با جدیت پیگیر تخصیص این اعتبار هستیم.

حبیب ستوده نژاد ادامه داد: شهرستان های هریس و اهر مقصد مقام عالی وزارت در این سفر بود و با رویکرد مثبت و سازنده ای که دکتر سجادی دارند، منجر به صدور دستور برای مساعدت اجرای چمن مصنوعی زمین فوتبال هریس و تملک زمین فوتبال استادیوم پنج هزار نفری اهر شد.

وزیر ورزش و جوانان که در این سفر به عنوان نماینده تام الاختیار در شهرستان هریس و اهر حضور داشت در نخستین اقدام ورزشی خود، دستور تجهیز خانه تکواندو شهرستان هریس را صادر کرد.

تحول ورزش آذربایجان شرقی مورد توجه دولت سیزدهم

تکمیل استادیوم بناب رنگ واقعیت گرفت

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان مجری ساختمان ها و تأسیسات دولتی و عمومی در بازدید از این استادیوم با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۳ درصدی آن گفت: در تلاش هستیم با تأمین منابع مالی از سوی دولت به انتظار چندین ساله مردم شهرستان خاتمه دهیم.

علی نبیان افزود: در صورت تأمین منابع مالی مورد نیاز، اوایل سال آتی شاهد افتتاح این ورزشگاه خواهیم بود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار توسط دولت سیزدهم به این پروژه تخصیص یافت که امیدواریم اعتبار مورد این طرح به موقع تامین و تزریق شود.

حجت الاسلام محمد باقری بنابی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نیمه تمام ماندن پروژه استادیوم ۱۵ هزار نفری بناب اظهار امیدواری کرد: این استادیوم ورزشی برای تکمیل ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و جزو اولویت های مطالبات مردمی از دولت محترم است.

تحول ورزش آذربایجان شرقی مورد توجه دولت سیزدهم

تشکیل شرکت مس آذربایجان

دستور رییس جمهوری برای تشکیل شرکت مس آذربایجان که بی ارتباط با ورزش هم نیست یکی دیگر از اتفاقات مهم در استان بود که در دولت سیزدهم اقدامات آن آغاز شده و در صورت تحقق این امر و با توجه به فعالیت های ورزشی شرکت مس و تیمداری در رشته های مختلف، ورزش استان نیز حامی بزرگ مالی در کنار خود خواهد داشت.

محمدحسین فرهنگی رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز در نخستین واکنش به این خبر، خواستار انتقال سریع مالکیت تیم های تراکتور و ماشین سازی به شرکت های مس استان شد.

دولت سیزدهم تاکنون و برای تکمیل و بهره برداری از ۱۸ طرح نیمه تمام، ۳۵۵ میلیادر تومان مصوب کرد که با تخصیص آن طرح های نیمه تمام و نیاز به بازسازی  از جمله ورزشگاه یادگار امام تبریز، استخر قهرمانی استان، ورزشگاه ۱۵ هزار نفری بناب بهره برداری می شوند.

آذربایجان شرقی نیاز مبرم به ساخت اماکن ورزشی جدید دارد مجموع مساحت اماکن ورزشی استان حدود ۱۳۰هزار مترمربع است که حدود ۴۳ هزار متر مربع آن فضاهای ورزشی روباز و ۸۷ هزار متر مربع آن اماکن ورزشی سرپروشیده است و این به معنی سرانه پایین ورزشی در این استان مستعد از نظر ورزشی است که نیاز به توجه ویژه دولت دارد.

به رغم افتتاح طرح های عمرانی ورزشی و تکمیل پروژه های ناقص شامل سالن های سرپوشیده هرگلان عجب شیر، سالن نظرکهریزی هشترود، رزمی میانه، دوومیدانی تبریز، سالن ولیعصر میانه، سالن باغ معروف تبریز، سالن ورزشی اسفنجان اسکو، سالن ورزشی قاضی جهان آذرشهر، سالن کرمجوان مراغه، سالن رزمی مراغه، سالن مرکید مرند، سالن آقبلاغ ورزقان، سالن کندرود تبریز، سالن قره بابا بستان آباد، سالن حسرتان خداآفرین، سالن چلغایی بناب، سالن ورجوی مراغه، چمن مصنوعی بستان آباد و مینی چمن صوفیان، سالن ورزشی  اونلیق میانه، تیراندازی اهر، سالن چند منظوره سهند اسکو، گنجینه کتاب هشترود، سالن بانوان مهربان سراب، استادیوم ۵هزار نفری مراغه، استادیوم ۵هزار نفری میانه، چمن مصنوعی سردرود  و سالن ورزشی روشت بزرگ بناب در دولت قبل، این استان برای رسیدن به سرانه ورزشی یک متر مربع برای هر نفر فاصله زیادی دارد و دولت سیزدهم برای تحقق این میزان سرانه ورزشی عزم راسخ دارد.

تحول ورزش آذربایجان شرقی مورد توجه دولت سیزدهم

بازسازی و نوسازی ورزشگاه یادگار امام تبریز 

ورزشگاه یادگار امام تبریز که بیش از ۳۰ سال از آغاز ساخت آن می گذرد همانند دیگر طرح های عمرانی نیاز به بازسازی و نوسازی دارد که متاسفانه تاکنون مورد غفلت واقع شده اما خوشبختانه دولت سیزدهم عنایت ویژه ای به نگهداری اماکن ورزشی دارد و در این راستا اعتبارات خاصی برای آنها تعریف کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی در بازدید از ورزشگاه یادگار امام تبریز گفت: اعتبار و منابعی برای بازسازی و نوسازی این مجموعه ورزشی پیش بینی شده است.

عابدین خرم اظهار کرد: ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز یکی از نمادهای اصلی ورزش استان است و نیازمند توجه ویژه است تا نواقص آن برطرف و برای برگزاری مسابقات و همچنین تکریم تماشاگران آماده شود.

وی گفت: باید به این مجموعه به عنوان یک شهرک ورزشی نگاه شود و با کارهای فنی و کارشناسی شده، آن را برای رویدادهای بزرگ تر آماده کنیم.

تحول ورزش آذربایجان شرقی مورد توجه دولت سیزدهم

تخصیص اعتبار ۱۲۰میلیارد تومانی رییس جمهور برای بازسازی ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی گفت: ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور برای بازسازی ورزشگاه یادگار امام ره تبریز طی سه سال اختصاص یافته است که مشکلات و نواقص عمده این مجموعه را برطرف خواهد کرد.

حبیب ستوده نژاد در بازدید از روند بازسازی این ورزشگاه افزود: در ماه جاری تخصیص ۴۰ میلیارد تومان تصویب شده که با اولویت بندی و در جهت رفاه حال تماشاگران شامل اصلاح شبکه برق و ژنراتورهای مجموعه، تعمیر سکوهای بتنی فرسوده، اصلاح گیت های ورودی و بلیط فروشی، نوسازی سرویس های بهداشتی، تعویض تارتان پیست دوومیدانی، مرمت چمن های حاشیه  زمین چمن و تعمیر و بازسازی اسکوربورد هزینه خواهد شد.
وی گفت: استادیوم یادگار امام تبریز در طول سال های متمادی و پس از افتتاح و برگزاری مسابقات متعدد همچنان دارای نواقص و مشکلات اساسی بوده و با مرور زمان و استهلاک، وضعیت این ورزشگاه نه در شأن مردم شریف استان و نه در شأن تیم تراکتور بود و بر این اساس و دغدغه ای که برای حفظ جایگاه این هواداران داریم تصمیم به بازسازی و رفع مشکلات اساسی این استادیوم کردیم که نخستین بازسازی اساسی مجموعه در سالیان گذشته خواهد بود.

ستوده نژاد ادامه داد: در اولین گام و به صورت ضرب العجل اقدام به تعمیراتی همچون رنگ آمیزی، بهسازی سرویس های بهداشتی، تعویض و مرتب سازی صندلی های شکسته مجموعه و تعویض بنرهای مستهلک ورزشگاه کردیم و با اختصاص بودجه، دیگر نواقص را برطرف خواهیم کرد.

وی گفت: عملیات تخریب، مرمت و رفع نواقص اساسی رختکن های استادیوم که مورد تاکید AFC و مسئولین برگزاری مسابقات نیز بود آغاز شده و با افزایش شیفت کاری و پیگیری ها و بازدیدهای روزانه در تلاش هستیم تا در اسرع وقت عملیات بازسازی را به اتمام برسانیم تا مجموعه ای مورد تائید ناظرین آسیایی و در خور ملت شریف آذربایجان داشته باشیم.

ورزشگاه یادگار امام تبریز تا نهم شهریور آماده می‌شود

معاون فنی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت شبانه روزی برای آماده سازی ورزشگاه یادگار امام تبریز، گفت: درصدد هستیم تا ورزشگاه را تا نهم شهریور جاری آماده کنیم.

سیدعطا شرفشاهی با بیان اینکه همه تلاش ما در دفتر فنی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی و پیمانکار مربوطه این است تا نهم شهریور سال جاری ورزشگاه یادگار امام تبریز را برای بازی های خانگی تیم فوتبال تراکتور در لیگ بیست و دوم برسانیم، در عین حال گفت: هیچ وقت کیفیت را فدای زمان نکرده و در صورت طولانی شدن امر بازسازی یکی، ۲ هفته نیز برای اتمام پروژه زمان خواهیم خواست.

شرفشاهی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مبلغی بالغ بر هفتاد میلیارد ریال برای قسمت رختکن ها، سرویس بهداشتی، دوش و اتاق ماساژ و همچنین موتورخانه تازه تاسیس شده ورزشگاه هزینه کرده ایم و همچنین حدود پنجاه میلیارد ریال برای مرمت و تغییرات اساسی در چهار پروژکتور ورزشگاه که هر کدام وزنی بیش از ۳۵ تن داشتند هزینه کردیم.

دولت سیزدهم در کنار توجه به تکمیل و یا بازسازی طرح های بزرگ ورزشی، توجه ویژه ای نیز به اتمام طرح های نیمه تمام در این حوزه دارد، به گفته وزیر ورزش تاکنون ۶ هزار طرح نیمه تمام ورزشی در کشور شناسایی شده و از پیشرفت های فیزیکی متفاوتی برخوردارند و بیش از یک هزار و ۱۰۰ مورد از این طرح ها به دلیل بار مالی سنگین برای دولت، به حالت خود رها شده اند.

آذربایجان شرقی مستثنی از انباشت طرح های نیمه تمام ورزشی که بدون برنامه و نیازسنجی در دولت های قبلی کلنگ زنی شده، نیست، در همین راستا رییس جمهور در سفر خود به این استان با در نظر گرفتن تعداد طرح های نیمه تمام ورزشی که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند برای تکمیل و بهره برداری از آنها حدود ۹۱ میلیارد تومان مصوب کرد که با تزریق به موقع این مبالغ، بخش بزرگی از کارگاه های طرح های نیمه تمام ورزشی استان فعال شده و در صف بهره برداری قرار می گیرند.

تحول ورزش آذربایجان شرقی مورد توجه دولت سیزدهم

اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل استخر قهرمانی

ستوده نژاد همچنین از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل استخر قهرمانی مجموعه یادگار امام خبر داد و گفت: دولت در مجموع ۳۵۵ میلیارد تومان برای ورزش استان اختصاص داده که بیشترین اعتبار اختصاصی برای ورزش در تمامی سفرهای استانی رییس جمهور بوده است.

به گفته علیرضا عاصم یوسفی مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور، این استخر قهرمانی که در مجموعه ورزشی یادگار امام ره تبریز قرار گرفته تا دهه فجر امسال بهره برداری می شود.

تحول ورزش آذربایجان شرقی مورد توجه دولت سیزدهم

استادیوم ملکان تا دهه فجر امسال افتتاح و پیست دوچرخه سواری تبریز امسال اجرایی می شود

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور با بیان اینکه مهم‌ترین رویکرد دولت در حوزه طرح های عمرانی ورزشی، جلوگیری از اتلاف منابع و حذف رانت است گفت: ۵ میلیارد تومان برای تکمیل ورزشگاه ملکان اختصاص یافته و این ورزشگاه تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

علیرضا عاصم یوسفی افزود: بازسازی پیست ورزشگاه‌های یادگار امام تبریز و ورزشگاه مراغه را نیز امسال اجرا می‌کنیم تا از هدر رفت بیت المال جلوگیری کنیم.

ورزش آذربایجان شرقی که مملو از استعدادهای بسیار و البته نهفته است در صورتیکه اندکی مورد توجه قرار گیرد و زیرساخت ها برای پرورش استعدادها فراهم شود این ظرفیت را دارد و می تواند در میادین مختلف جهانی برای ایران افتخار آفرینی کند که خوشبختانه دولت گام اول را محکم و به موقع برداشته و با برنامه ریزی برای تکمیل زیرساخت ها، زمینه را برای ظهور و بروز این استعدادهای نهفته ورزشی فراهم کرده است.

انتظار مردم استان از دولت مردمی در بعد ورزش قهرمانی و همگانی، توزیع و تقسیم عادلانه بودجه های ورزشی و رسیدگی به امور قهرمانان رشته های مختلف است که تحقق این امر، ورزش آذربایجان شرقی را از هر نظر متحول خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha