۱۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۴۸
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 84935166
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فضای زیربنایی کتابخانه‌های ملایر افزایش یافت

۱۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۴۸
کد خبر: 84935166
فضای زیربنایی کتابخانه‌های ملایر افزایش یافت

همدان- ایرنا- رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملایر گفت: فضای زیربنایی کتابخانه‌های عمومی این شهرستان با افتتاح و بهره‌برداری ۲ باب کتابخانه عمومی، از ۶ هزار و ۱۶۶ مترمربع به ۶ هزار و ۷۸۰ مترمربع رسید.

«سیدمهدی آخشیک» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: کتابخانه روستای توچغاز با زیربنای ۱۲۰ مترمربع قرار بود همزمان با هفته کتاب افتتاح شود که مقرر شد پس از تکمیل سیستم گرمایشی و سرمایشی، در دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به نهایی شدن کتابخانه میدان استاندارد با زیربنای ۵۰۰ مترمربع، افزود: بدهی شهرداری ملایر از محل سهم نیم درصد شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی، از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۹، حدود ۴۱ میلیارد ریال بود که طبق امضای تفاهم‌نامه با شهرداری، ۵۰۰ مترمربع از ساختمان تازه احداث شده در میدان استاندارد برای کتابخانه عمومی واگذار شد.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملایر با بیان اینکه این کتابخانه می‌تواند اهالی منطقه سرجو، قائم‌مقام، میدان استاندارد و حتی روستای ازناو را زیرپوشش قرار دهد، بیان کرد: شهرداری نهایت مساعدت به ویژه در اخذ پروانه ساخت را با نهاد کتابخانه‌های عمومی داشت.

آخشیک با بیان اینکه طرح‌های عمرانی دیگری در دست اجرا است، احداث کتابخانه مرکزی در شهر ملایر را یک ضرورت برشمرد و ادامه داد: در این راستا با مساعدت و همکاری شهرداری ملایر، چند نقطه در منطقه شهرک ولیعصر(عج) در نظر گرفته شده است تا در قالب تفاهم‌نامه بتوانیم کتابخانه مرکزی را به عنوان یک مطالبه جدی در این شهر احداث کنیم.

به گفته وی، احداث کتابخانه در مناطق حاشیه شهر در دستور کار این نهاد است که در تلاش هستیم با کمک شهرداری ملایر، در بوستان شقایق ۱۵۰ مترمربع زمین برای احداث یک باب کتابخانه برای اهالی این منطقه و مسکن مهر در نظر گرفته شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ملایر یادآور شد: کتابخانه عمومی شهید مسعودی‌پور در محله بازآفرینی شهر ملایر واقع در منطقه یخچال میرفتاح با ۴۰۰ مترمربع هفته دولت امسال کلنگ‌زنی شد که علاوه بر اعتبارات استانی، از محل سفر رییس جمهور نیز ۲ میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص یافت.

افزایش ۳.۳ مترمربعی سرانه زیربنایی کتابخانه‌ها در ملایر

آخشیک با بیان اینکه زمین کتابخانه شهید مسعودی‌پور و انتهای خیابان سعدی که هر ۲ در هفته دولت امسال کلنگ‌زنی شدند، توسط خیران ملایری اهدا شد، افزود: این کتابخانه به مساحت ۵۰۰ مترمربع و زیربنای ۲۶۰ مترمربع در مرحله احداث و پی و فونداسیون آن انجام شده است.

وی خواستار حمایت بیشتر شهرداری‌ها در پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی و تخفیف در صدور پروانه بهره‌برداری شد و ادامه داد: سرانه زیربنایی کتابخانه‌های عمومی این شهرستان در حال حاضر ۳.۳ مترمربع است که با افتتاح و بهره‌برداری از این تعداد کتابخانه، این سرانه به صورت قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

آخشیک افزایش عضویت در کتابخانه‌های عمومی را یک اولویت مهم برشمرد و گفت: تا قبل از شیوع ویروس کرونا، تعداد عضویت در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان بیش از ۱۳ هزار نفر بود که در حال حاضر به هشت هزار و ۷۳۸ نفر رسیده و بیش از سه درصد جمعیت این شهرستان را شامل می‌شود.

وی همچنین به فرا رسیدن سی‌اُمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی جمهوری اسلامی با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» اشاره و بیان کرد: در هفته کتاب ۲۰۰ عنوان برنامه متنوع در این شهرستان برگزار می‌شود که ۱۸۰ عنوان کتابخانه‌ای و ۲۰ عنوان شهرستانی است.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملایر غبارروبی گلزار شهدا، دیدار با امام جمعه ملایر، رونمایی از کتاب‌های «من رضا هستم»، «الکرخ» و «حاج جلال»، مسابقه کتابخوانی «دکل»، معرفی کتاب «دکل»، «صعود ۴۰ ساله» و «ترگل»، نقد فیلم اقتباسی و تقدیر از کتابخوان برتر دستگاه‌های اجرایی را از جمله برنامه‌های هفته کتاب عنوان کرد.

آخشیک یادآور شد: از هفته کتاب سال گذشته تاکنون، هشت عنوان کتاب در این شهرستان رونمایی و یک‌هزار و ۵۱۱ برنامه متنوع در زمینه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، مناسبتی و برنامه‌های گروه سنی کودکان در این شهرستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر دارای ۲۳ باب کتابخانه عمومی با ۲۲۷ هزار نسخه کتاب است که از این تعداد ۱۱ باب شهری و ۱۲ باب روستایی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha