۱۸ آبان ۱۴۰۱، ۲۰:۳۳
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 84937728
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اجرای الگوی کشت موجب صرفه جویی ۳ میلیارد مترمکعبی در مصرف آب می شود

همدان - ایرنا- معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اجرای طرح الگوی کشت در سراسر کشور گفت: با رعایت الگوی کشت، سالانه سه میلیارد مکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود.

به گزارش ایرنا، «خیام نکویی» در آئین رونمایی از سند ملی الگوی کشت محصولات زراعی در استان همدان اظهار کرد: همه ابزارهای لازم برای شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی آماده است و تا پایان امسال ۱۰۰ شرکت دانش بنیان می تواند در همدان ایجاد شود.

وی یادآور شد: در ۴۳ سال گذشته تولید محصولات کشاورزی از ۲۵ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن افزایش یافت که ناشی از افزایش بهره‌وری است.

نکویی گفت: ضریب خودکفایی محصولات کشاورزی حدود ۸۰ درصد است که می توانیم با اجرای الگوی کشت آن را به ۱۰۰ درصد برسانیم.

وی با اشاره به اینکه نباید بار اجرای الگوی کشت صرفا بر عهده یک وزارتخانه گذاشته شود ، افزود: الگوی کشت محصولات زراعی در صورتی موفق می شود که همه دستگاه‌های دولتی وظایف خودشان را بخوبی انجام دهند.

معاون وزیر کشاورزی گفت: بعد از جنگ اوکراین مشخص شد که غذا می تواند به عنوان یک سلاح در منازعات بین المللی استفاده شود و استقلال اقتصادی در گروی تامین سفره مردم است و نباید نیازهای کشور را به خارج گره زد.

وی با تاکید بر اینکه حمایت معنوی از کشاورزان هیچگاه تا به این حد نبوده است، افزود: اگر برای سال ۱۴۳۰ جمعیت به ۱۳۰ میلیون نفر برسد ، تولید محصولات کشاورزی باید ۵۵ میلیون تن افزایش یابد.

نکویی الگوی کشت محصولات فقط را از طریق افزایش بهره وری و استفاده از فناوری‌های نوین انجام پذیر دانست.

وی تصریح کرد: امنیت غذایی در محصولات کشاورزی باید بگونه ای باشد که کشور در شرایط مختلف بین المللی دچار مشکل نشود بلکه بتواند فراتر از نیازهای خود را تامین کند که این به معنی اقتدار غذایی است.

معاون وزیر کشاورزی گفت: با رعایت الگوی کشت سالی سه میلیارد مکعب آب صرفه جویی می شود و میزان واردات محصولات کشاورزی ۲.۲ میلیارد دلار کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه امسال الگوی کشت کشاورزی اجرایی  می شود  و و سال آینده نیز الگوی کشت باغی نیز آغاز خواهد شد، در الگوی کشت به استان‌ها گفته می شود چه چیزی کاشته شود، کی کاشته شود و چه زمانی برداشت شود.

لزوم ورود مجلس به مسئله خرد کردن زمین های کشاورزی

«علیرضا مهاجر »معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز در سخنانی گفت: وزارت کشور باید مدیران اجرایی در همه استانها را برای اجرای دقیق الگوی کشت متقاعد کند.

وی با انتقاد از خرد شدن زمین های کشاورزی گفت: با خرد شدن اراضی نمی توان الگوی کشت را انجام داد و به خودکفایی در محصولات کشاورزی رسید.

معاون وزیر کشاورزی گفت: اکنون بیش از ۷۰ درصد اراضی زیر پنج هکتار است و در ۱۰ سال آینده ۹۰ درصد اراضی زیر سه هکتار خواهد شد اما در اتحادیه اروپا طی ۲۰ سال گذشته زمین ها نه تنها خرد نشده بلکه بزرگتر نیز شده است.

وی با اشاه به اینکه مجلس باید به مساله خرد شدن زمین ها ورود کند، پیشنهاد کرد: از طریق بانک زمین می توان از تکه تکه شدن زمین ها جلوگیری کرد.

مهاجر تاکید کرد: باید در الگوی کشت کاری کنیم که زارع ما همانقدر عایدی داشته باشد که قبل از الگوی کشت از زمین بدست می آورد و این مهم، از راه‌های مختلف میسر می شود از جمله کنترل آب، خرید تضمینی، کنترل صادرات و واردات و بخشودگی قانونی به کشاوزان .

وی تاکید کرد: ۳۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای الگوی کشت پیش بینی شده است.

اهمیت امنیت غذایی

«علیرضا قاسمی فرزاد » استاندار همدان نیز در این آیین گفت: امنیت غذایی برای هر کشوری جنبه راهبردی دارد و اجرای الگوی کشت یکی از راه‌های تامین امنیت غذایی کشور است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی آب هستیم، گفت: وقتی بشدت کمبود آب داریم، باید شیوه و روش کشت محصول را تغیییر داده و از فناوریهای نوین بیشترین بهره دهی را بگیریم.

استاندار همدان اظهار امیدواری کرد: مساله تصفیه خانه های آب همدان در چند ماه آینده حل می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha