۹ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۰۳
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84957288
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۷۰ هکتار از اراضی خراسان‌شمالی زیر کشت گیاه "کاملینا" رفت

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۴۷۰ هکتار از اراضی استان همزمان با کشت پاییزه زیر کشت دانه روغنی دارویی کاملینا رفت.

وحید صباغ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع این میزان ۱۹۰ هکتار مربوط به زمین های آبی و ۲۸۰ هکتار زمین های دیم است.

وی افزود: بر اساس دستور ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی ۶۰۰ هکتار زمین‌های آبی و یکهزار و ۴۰۰ هکتار زمین‌های دیم خراسان شمالی در سال زراعی جاری باید به کشت کاملینا اختصاص یابد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود که کشاورزان در سال زراعی جاری بیش از ۲ هزار هکتار اراضی دیم خود را به کشت کاملینا اختصاص دهند.

صباغ گفت: بذر کاملینا در استان موجود است و کشاورزان شهرستان شیروان این دانه روغنی را بیشتر کشت کرده اند و با توجه به صرفه اقتصادی پیشنهاد می شود که کشاورزان شهرستان‌های بجنورد و راز و جرگلان نیز به سمت کشت این دانه روغنی پیش روند.

به گفته وی؛ در سال گذشته ۴۵۰ تن دانه روغنی کاملینا از سطح حدود ۳۵۰ هکتار از اراضی خراسان شمالی برداشت شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اضافه کرد: کاملینا گیاه جایگزین در آیش محسوب می شود و عملکرد مناسبی نیز از لحاظ برداشت و فروش دارد، بنابراین با خرید تضمینی در صدد ترویج کشت این دانه روغنی با ارزش هستیم.

وی با بیان اینکه کاملینا در بهار قابل کشت و نسبت به تنش‌های محیطی بسیار سازگار است افزود: توسعه کشت دانه روغنی کاملینا در راستای حرکت در مسیر تامین امنیت غذایی، تلاش برای خودکفایی و کاهش واردات روغن است که از برنامه‌ها و اولویت وزرات جهاد کشاورزی است.

صباغ تصریح کرد: توسعه کشت دانه‌های روغنی از جمله کلزا، کنجد، آفتابگردان، گلرنگ به عنوان یکی از محورهای مهم خودکفایی در تولید و تامین امنیت غذایی کشور است.

وی بیان کرد: امکان کشت این دانه روغنی در تمامی شهرستان های استان وجود دارد و بهترین زمان کشت این محصول اوایل آبان ماه و حداکثر تا اواخر آذر ماه است که در مناطق دیم این محصول کشت می شود و میانگین عملکرد آن در هر هکتار ۲ تن است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه کاملینا گیاه کم آب طلبی است اظهار داشت: کاملینا گیاهی است که به خودی خود علف های هرز را از بین می برد و به همین دلیل کشاورزان نیازی به مبارزه ندارند.

وی با بیان اینکه در دهه اول خرداد این محصول برداشت خواهد شد گفت: کاملینا نسبت به کلزا در برابر سرما زدگی مقاوت بیشتری دارد، محصول کشاورزان طبق قرار داد در فصل برداشت خریداری خواهد شد این قشر برای فروش دغدغه ای نخواهند داشت.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۵۰ هزار هکتار از دیمزارهای این استان در راستای افزایش تولید و امنیت غذایی زیر پوشش طرح جهش تولید قرار گرفت که کشت دانه های روغنی از آن جمله است.

صباغ اظهار داشت: برنامه ابلاغی به خراسان شمالی کشت ۲۷ هزار هکتار گندم، ۱۰ هزار هکتار جو، سه هزار هکتار نخود، ۲ هزار هکتار عدس، پنج هزار هکتار دانه های روغنی، ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار علوفه و ۵۰۰ هکتار گیاهان دارویی در اراضی دیم استان است و باید این برنامه در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ عملیاتی شود.

وی افزود: در طرح جهش تولید دیمزارها در آیش مورد توجه قرار خواهند گرفت و زیر کشت انواع علوفه، دانه های روغنی، حبوبات و گیاهان دارویی خواهد رفت که به اقتصاد کشاورز نیز کمک خواهد کرد.

خراسان شمالی بیش از ۲۵۴ هزار هکتار اراضی زراعی دارد که از مجموع این میزان ۱۰۹ هزار و ۴۴۶ هکتار اراضی زراع آبی و ۱۴۴ هزار و ۵۵۶ هکتار اراضی دیم است.

سطح زمین های آیش آبی و دیم بخش کشاورزی استان نیز ۱۴۶ هزار و ۳۸۹ هکتار است.

بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) در بازه یک ساله، ۸۵ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است.

در اراضی خراسان شمالی انواع دانه های روغنی کلزا، گلرنگ، کنجد و آفتابگردان نیز کشت می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha