روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی روز دانشجو را تبریک گفتند

تهران- ایرنا- روسا دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی امروز ۱۶ آذر ماه در پیام‌های جداگانه‌ای روز دانشجو را به دانشجویان تبریک گفته و این روز را فرصتی برای بازخوانی تاریخ پرافتخار مبارزات ضداستکباری ملت بزرگ ایران دانستند و از دانشجویان خواستند زمینه پیشرفت همه‌جانبه کشور را فراهم کنند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران، سیـدمحمودرضا آقامیری رییس دانشگاه شهید شهید بهشتی، منصور انبیا رییس دانشگاه علم و صنعت، عبدالله معتمدی رییس دانشگاه علامه طباطبایی، عرفان خسرویان رییس دانشگاه فنی، حرفه‌ای و سیدحسن قدسی پور رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و حسین بلندی رییس دانشگاه علمی کاربردی پیام هایی صادر کردند.

امروز استکبارستیزی صیانت از استقلال سرزمین و دفاع از منافع مردم را تضمین می‌کند

سیدمحمد مقیمی رییس دانشگاه تهران در پیامی به مناسبت فرارسیدن روز دانشجو، نوشت: امروز که عیار استکبارستیزی در سپهر سیاسی ایران بیش از هر زمان دیگری صیانت از استقلال سرزمین و دفاع از منافع مردم در برابر قدرت‌های سلطه‌گر را تضمین می‌کند، فرزندان آزادی‌خواه و استقلال‌طلب ایران اسلامی در دانشگاه، قدرتمندتر از همیشه بر آرمان‌های شهدای دانشجو پای می‌فشارند.

در بخشی از این پیام آمده است: امروز هر دانشجوی ایرانی که با تکیه بر استعدادها و توانایی‌های خود، برای نقش بر آب شدن دروغ بزرگ «ما نمی‌توانیم» گامی عملی برمی‌دارد، در واقع سیمای پرفروغی از دانشجوی استکبارستیز را در مسیر پیشرفت و تعالی کشور ترسیم می‌نماید.

مرجعیت دانشگاه، کلام نافذ دانشجو و نقش نهاد علم در رسیدن به «آینده روشن» است که موجب شده است دشمنان در برهه‌های مختلف از جمله حوادث اخیر، چشم طمع از دانشگاه و بویژه دانشگاه تهران برندارند. اما دیدیم که در میدان نبرد ترکیبی دشمن علیه مردم ایران، دانشجویان ارزشی و انقلابی بسیار هوشیارتر در برابر نقشه‌های شوم استکبار و قدرت‌های دست‌نشانده ایستادند و بیدار و استوار راه شهدای انقلاب اسلامی و شهدای دانشجو را ادامه می‌دهند.

هر چند بدخواهان و ساده‌لوحان که در نقشه تازه خود علاوه بر اسلامیت، عرق ملی و ایرانیت را نیز نشانه گرفته و تبلیغ ازخودبیگانگی در لایه‌های مختلف اجتماعی و صحنه‌های گوناگون فرهنگی، ورزشی، علمی و … را به عنوان راهبرد اصلی در دستور کار قرار داده‌اند، بار دیگر در جای جای میهن اسلامی از مردم حق‌طلب و فرزندان ایران در دانشگاه شکست سختی خوردند؛ اما بر ما دانشگاهیان است که با تلاش برای ظرفیت‌سازی‌های مؤثر جهت ارتقای کارآمدی نظام اسلامی و بهبود حکمرانی در عرصه‌های مختلف گام برداریم و پاسخ‌هایی قاطع‌تر و کوبنده‌تر به دشمن داشته باشیم.

امروز که تمامیت استکبارجهانی علیه تمامیت ایران عزیز قد علم کرده است

سیـدمحمودرضا آقامیـری رییس دانشگاه شهید بهشتی نیز در پیامی آورده است: شانزدهم آذر درسپهر تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران‌زمین و حافظه نخبگان، یادآور نقش‌آفرینی بی‌بدیل دانشجویان در مبارزه با استکبار، استبداد و استعمار است. روزی که اوج ایستادگی و فداکاری و نقطه عطف مبارزات سیاسی ملت و دانشجویان آزادیخواه ایران است که با درک عمیق شرایط آن روز کشور، برگ‌های زرینی را در تاریخ افتخارات این مرز و بوم آفریدند.

امروز که تمامیت استکبارجهانی علیه تمامیت ایران عزیز قد علم کرده است و هرگونه استقلال، پیشرفت و آبادانی ایران را مغایر با خواست و نیت های پلید و شیطانی خود می‌داند، ضروری است دانشجویان با "تدین، تعبد و پاکی دل و دامان" و با پیشتازی در عرصۀ تولید و گسترش مرزهای دانش و علوم کاربردی، نهضت نرم افزاری و جامعه محوری، مسیر خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه را هموار سازند و با دمیدن روح امید، نشاط و خودباوری در کالبد جامعه، فردایی بهتر را برای ایران اسلامی رقم زنند.

دانشجویان، بزرگترین سرمایه بالقوه علمی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی کشور هستند

منصور انبیاء رییس دانشگاه علم و صنعت نیز در پیامی آورده است: ۱۶ آذر، روز دانشجو، فرصتی است برای تکریم مقام و جایگاه پویندگان و سالکان طریق علم و دانش که با اعتقاد عمیق به باورهای دینی و با بصیرت و آگاهی در اندک زمانی پس از کودتای ننگین سال ۱۳۳۲، پرچم استکبارستیزی را بار دیگر به اهتزاز درآوردند، با نثار خون خویش نهال استقلال‌طلبی را طراوتی دوباره بخشیدند و به عنوان نمادی از آزادی‌خواهی جنبش دانشجویی، این روز را بر صفحه زرین تاریخ این دیرینه سرزمین، ماندگار و پرفروغ ساختند.

این روز به یاد ماندنی، در هر سال فرصت دوباره ای است تا نگاه‌ها به سوی دانشجویان، این بزرگترین سرمایه بالقوه علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی کشور و جریانات دانشجویی معطوف شود؛ چراکه اینان پیشگامان توسعه هستند که باید صدایشان شنیده شود و امکانات لازم، برای تعلیم و تربیت آنان فراهم شود.

جنبش دانشجویی الهام‌بخش و امیدآفرین است

عبدالله معتمدی رییس دانشگاه علامه طباطبائی در پیام تبریک روز دانشجو آورده است: جنبش دانشجویی که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در تقابل با رژیم سیاسی شاهنشاهی بود، از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به عنوان جنبشی پیشرو، فعال، پویا، عدالتخواه، آرمان گرا و استکبارستیز به کمک توده های میلیونی مردم مسلمان و انقلابی ایران شتافت و تا به امروز در تمامی فراز و نشیب های انقلاب و نظام همچنان پیشرو و فعال نقش آفرینی کرده است.

تاثیرات مثبت و سازنده اجتماعی و سیاسی جنبش دانشجویی در ایران از جهات مختلف الهام بخش و همچنان امیدآفرین خواهد بود. جنبش دانشجویی در ایران، پیشران حرکت های جهادی، تحولی، آرمان گرایی، ضد استکباری و عدالت خواهی است و همچنین صدای رسای مردم مسلمان و انقلابی ایران در تحقق عدالت، نیل به پیشرفت، مبارزه با فقر و فساد و تیعیض است.

دانشجویان زمینه پیشرفت همه جانبه کشور را فراهم کنند

همچنین عرفان خسرویان رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پیام خود به مناسبت روز دانشجو آورده است: ۱۶ آذر یادآور مبارزات ضداستکباری و بیرون رفتن از سلطه استعمار بیگانگان است. اقتدار و امنیت ایران اسلامی همواره مدیون و مرهون مجاهدت‌ و تعهدپذیری از سر صدق و خلوص و شجاعت جوانان برومند این مرز و بوم بوده است. جوانانی آگاه، دوراندیش و هدفمند و تلاشگر که راه و رسالت خود را شناخته‌اند و به مسئولیت خویش در برابر جامعه و کشور بصیرت دارند.

این یک فریضه است که جوانان دانشجو با پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و با عزمی جهادگونه در راستای تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و تبلور نتایج آن گام برداشته و با قرار گرفتن در مسیر رشد و تعالی، تولید علم نافع، نوآوری و کارآفرینی، زمینه پیشرفت همه جانبه کشور را فراهم کنند و میهن عزیزمان را به جایگاهی شایسته برسانند.

انتظار می‌رود دانشجویان فهیم این دانشگاه همگام با سایر دانشجویان، با درک درست از رویدادهای اجتماعی و شرایط جامعه و جهان، آگاهانه و مشتاقانه در مسیر انقلاب حرکت و از ارزش‌های نظام حمایت و پشتیبانی کنند.

دانشجویان هرچه بیشتر به کسب داشن و فناوری اهمیت بدهند

سیدحسن قدسی پور رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در پیامی آورده است: روز دانشجو یادآور صلابت و هوشمندی دانشجویان در برابر نقشه‌ها، دسیسه‌ها و برنامه‌های نظام سلطه و نیروهای دست نشانده و وابسته به بیگانگان است که از آذر ۱۳۳۲ آن شجاعت و ایستادگی، در اذهان همگان ماندگار و در مقاطع مختلف، برای دانشجویان الهام بخش شد.

در مقطع کنونی نیز که استکبار جهانی، علاوه بر رویه‌ی تحریم های اقتصادی، تهدید و ترور، در قامت جنگ ترکیبی و رسانه‌ای، با تمام توان در صدد ایجاد چالش و اختلال در کشور است، بصیرت، هشیاری و نقش آفرینی دانشجویان به ویژه جوانان نخبه و آینده ساز دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در رسواسازی، مغلوب و مأیوس کردن دشمنان این مرز و بوم، بسیار مهم و اثرگذار است.

لازم به یادآوری به همه‌ی دانشجویان عزیز است که امروز قدرت، روی توسعه فناوری است هرچه فناوری قدرتمندتر، توسعه و ثروت کشور بیشتر. از این‌رو به دانشجویان عزیز توصیه می‌شود که هرچه بیشتر به کسب دانش و پژوهش و فناوری اهمیت داده و سرلوحه‌ فعالیت‌های خود قرار دهند.

دانشجویان باید با بیداری و بصیرت، جریان‌ساز باشند 

همچنین در بخشی از پیام حسین بلندی رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی به مناسبت این روز آمده است: ۱۶ آذر نماد رویداد بزرگ و ماندگاری است که پیشران اولیه عدالت طلبی، تجلی بصیرت و مظهر ایثار و استقلال و آزادی و روز مقاومت تاریخی در مقابل سردمداران استکبار جهانی است.

دانشجویان بزرگترین سرمایه علمی، فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی کشور هستند. در هر زمان دانشجویان باید از بیداری و بصیرت خاصی برخودار باشند تا بتوانند جریان ساز شوند. امروز یکی از مشکلات اصلی نظام آموزش عالی، موضوع توانمندسازی دانشجویان است. ما با تاسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) معتقدیم تعالی آموزش عالی، منوط به توجه توامان به علم و عمل و توسعه متوازن آموزش در مرزهای دانش و مهارت است.

در این دانشگاه تلاش شده تا دانش آموختگان آن با کسب چندین مهارت نه تنها در دستیابی به اشتغال موفق باشند بلکه با کارآفرینی، اشتغال سایر افراد را هم امکانپذیر نموده و در راستای مبارزه با داعش بیکاری گام های موثری بردارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha