شمارش معکوس برای تکمیل پروژه ۱۴ساله تالار مرکزی یاسوج آغاز شد

یاسوج - ایرنا- پروژه تالار مرکزی یاسوج سال ۱۳۸۷ کلنگ زنی شد و قرار بود روزی این تالار قطب فرهنگی کشور شود اما در حد یک غول آهنی نیمه کاره در پیشانی شهر باقی ماند و به سازه ای زنگار خورده مبدل شد اما اکنون با اهتمام دولت سیزدهم شمارش معکوس برای تکمیل این طرح آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، تالار در حال ساخت مرکزی یاسوج به عنوان بزرگترین مجتمع فرهنگی و هنری این استان که از سال ۱۳۸۷در زمینی به مساحت ۲۳ هزار مترمربع کلنگ زنی شد تاکنون

به دلیل کمبود اعتبار به بهره برداری نرسیده است .

بنای غول آسای زنگ زده یا همان اسکلتی بی جان فرهنگ و هنر قرار بود پذیرای خیل هنردوستان باشد اما در اثر بی مهری هایی که به آن روا داشته شد سالهای سال در سکوتی سرد و خاموش فرو رفت.

تالار بزرگ فرهنگی یاسوج دارای یک سالن اصلی ۵۰۰ نفره، یک سالن ۵۰۰ نفره نمایش، سالن موسیقی و چندین سالن اختصاصی دیگر است و این تالار قابلیت و ظرفیت برگزاری بسیاری از جشنواره ها و همایش های بزرگ فرهنگی و هنری در سطح ملی را دارد.

سرگذشت مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری یاسوج

تالار فرهنگ و هنر شهر یاسوج که سال ۸۷ کلنگ‌زنی شده قرار بود سه سال بعد به بهره‌برداری برسد اما هم‌اکنون با گذشت حدود ۱۴ سال از وعده داده شده، هنوز افتتاح نشده است.

در سفر وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۹۵ به استان کهگیلویه و بویراحمد، قرار بود که فاز نخست این طرح به بهره برداری برسد اما این اتفاق صورت نگرفت.

سال هاست که سازه فلزی این پروژه در کنار رودخانه بشار نیمه کاره رها شده است و رایزنی ها برای تکمیل این پروژه بی نتیجه بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اما اینک بزرگترین پروژه فرهنگی استان تالار فرهنگی ورودی شهر یاسوج به بخش خصوصی واگذار شده است.

علی شهابی نسب ابراز داشت: این طرح ملی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم تکمیل این پروژه را پیگیری کرده است.

وی تاکید کرد: تمامی حمایت های لازم از سرمایه گذار این پروژه انجام خواهد شد تا پروژه بزرگ استان راه اندازی شود.

اهتمام دولت بر تکمیل مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری یاسوج

دولت مردمی سیزدهم ریل گذاری جدیدی را در حوزه فرهنگی آغاز کرده است و به حوزه فرهنگ همپای حوزه اقتصادی توجه ویژه می‌ کند.

رویکرد و نگاه دولت در حوزه فرهنگ، رویکرد اساسی و تحول گرا است تا همه بخش‌های مختلف کشور به ویژه استان های محروم به اهداف عدالت فرهنگی دست یابند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: حوزه فرهنگ و هنر به ویژه در این استان مظلوم و محروم است و ردیف اعتباری اندکی در طول این سال ها داشته است.

سید جواد هاشمی مهر افزود: نبود جا و سالن های تئاتر و سیما و کمبود زیرساخت های حوزه فرهنگ و هنر به وضوح در استان قابل مشاهده است و رونق طرح های نیمه تمام و راکد حوزه فرهنگ و هنر نقش بسزایی در تحول این بخش خواهد داشت.

یکی از گام های دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه فرهنگ پیگیری تکمیل تالار بزرگ فرهنگی یاسوج است که کارهای مقدماتی آن در حال انجام است و در روزهای اخیر تفاهم نامه پروژه تالار مرکزی یاسوج با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شده است .

به زودی، روحی دوباره در کالبد سرد و کبود پروژه تالار مرکزی یاسوج پس از سال ها چشم اتنظاری دمیده خواهد شد و عملیات ساخت و ساز از سر گرفته خواهد شد.

شمارش معکوس برای عملیات تکمیل مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری یاسوج

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه تالار مرکزی یاسوج یک دهه است که بلاتکلیف بوده ولی هم اینک تفاهم نامه پروژه تالار مرکزی یاسوج با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شده است.

شمارش معکوس برای تکمیل پروژه ۱۴ساله تالار مرکزی یاسوج آغاز شد

امین درخشان تاکید کرد: تیم های کاری سرمایه گذار در شهر یاسوج مستقر شده اند و روز سه شنبه هفته جاری رسما کار پروژه آغاز شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: ۱۵ دی ماه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در کنگره بزرگ شهید سلیمانی به استان سفر خواهد کرد و رسما عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد.

تاثیر وجود مراکز فرهنگی و هنری بر فرهنگ جامعه

بر اساس نظر کارشناسان، وجود برخی آسیب های اجتماعی در استان به واسطه دلایل مختلفی است که یکی از عوامل تاثیر گذار در این حوزه حوزه فرهنگ و هنر است که در سالیان گذشته کارهای چشمگیری صورت نگرفه است به گونه ای که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از مسئولان حوزه امور اجتماعی و فرهنگی این استان خواسته بیش از پیش به دنبال ارائه راهکار و اقدام مناسب به منظور بهبود و پیشگیری از این مسائل در استان باشند.

آنگونه که پژوهش ها نشان می دهد، فرهنگ از رایج ترین واژه هایی است که در طول تاریخ برای شکل دادن به تمدن های زنده جهان، تأثیر بنیادی داشته است.

فضاهای فرهنگی به عنوان یکی از زیر ساخت ها برای شناساندن ویژگی های فرهنگی، ارتقا کیفیت فرهنگ بومی منطقه و برقراری ارتباط با سایر فرهنگ ها به شمار می روند.

همچنین مجموعه فرهنگی هنری به عنوان یک کالبد موثر و ارزشمند نقش مهمی در کیفیت بخشیدن به رویدادهای فرهنگی در شهرها دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در ناارامی های اخیر بیشتر نگاه ها و انحرافاتی که دشمن در مسائل امنیتی به وجود آورده متوجه حوزه فرهنگ و هنر و رسانه است و همین حوزه بیشترین آسیب ها را دید.

درخشان تاکید کرد: دشمن بیشترین سرمایه گذاری خود را روی موضوع حوزه فرهنگ، هنر و هنرمندان و مسائل رسانه ای کرده است.

وی عنوان کرد: مشکل اساسی ما در نظام بودجه ریزی است و نظام بودجه ریزی در سطح کلان دچار اشکالات جدی است اما انتظار می رود مسئولان ارشد استانی نسبت به مسائل فرهنگی و هنری در استان توجه ویژه داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: اعتبارات فعالیت های فرهنگی استان در ۱۰ سال گذشته حدود یک میلیارد تومان بوده و بعد از ۱۰ سال اعتبار فرهنگی استان در فصل پنجم به کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: مسائل فرهنگی همچون حوزه های زیرساختی دیده شود زیرا توسعه مسائل فرهنگی نوعی سرمایه گذاری در جامعه برای نسل های مختلف است.

می طلبد با همدلی، همصدایی و همزبانی برای توسعه روزافزون فرهنگ و هنر در کهگیلویه و بویراحمد گام های مؤثری برداشته شود تا آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی در این استان کاهش یابند.

شمارش معکوس برای تکمیل پروژه ۱۴ساله تالار مرکزی یاسوج آغاز شد

زبان هنر بهترین راهکار برای فرهنگ سازی در جامعه است و چنانچه روی رفتار مردم استان کار شود بدون شک در اهداف، زندگی و شغل شان موفق تر خواهند بود.

کهگیلویه و بویراحمد سال هاست از مشکلات و آسیب های اجتماعی رنج می برد، در صورت تکمیل و بهره برداری از این زیرساخت‌های فرهنگی، استان تحول چشمگیری در حوزه فرهنگ و هنر و حتی فرهنگ سازی مردم در جامعه خواهد یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha