هشدار درباره افزایش سرقت در خراسان جنوبی + فیلم

بیرجند - ایرنا - هشدارهای مسوولان انتظامی و قضایی خراسان جنوبی مبنی بر افزایش سرقت‌ در این استان و وقوع ۸۰ درصد موارد سرقت در سه شهرستان بیرجند، طبس و قاینات، نشان می‌دهد که مردم باید در مراقبت از اموال خود هوشیارتر عمل کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبور سرقت‌های خراسان جنوبی در ۹ ماه امسال از مرز ۶ هزار و ۷۰۰ مورد و افزایش ۵.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، دستگاه‌های مسوول در حوزه پیشگیری از وقوع جرم را روز سه‌شنبه در سالن اجتماعات دادگستری شهرستان بیرجند گردهم آورد تا در دومین جلسه کارگروه استانی پیشگیری و مقابله با سرقت در سال جاری به راهکارهایی برسند برای اینکه سرقت‌ها کاهش یابد.

آنچه در این نشست مطرح شد تاکید بر لزوم هوشیاری مردم در مراقبت از اموال بود به‌ویژه آنکه بیش از ۷۰ درصد سرقت‌ها در خراسان جنوبی از اماکن خصوصی و داخل خودرو است و مسوولان ذیربط بر لزوم افزایش پایش‌های تصویری در سطح معابر عمومی، اماکن خصوصی و دولتی نیز تاکید کردند.

براساس آمارهایی که رئیس پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی در این نشست ارایه داد از ابتدای امسال تا ۲۷ آذر ماه، ۶ هزار و ۷۹۴ مورد سرقت در سطح استان روی داده که نسبت به مدت مشابه سال ۵.۷ درصد افزایش داشته است.

البته به گفته سرهنگ کاظم صادقی اکثر سرقت‌های استان خُرد است و سرقت مهم، مسلحانه و خشن نداریم اما همان سرقت خرد هم زیاد بوده و نیاز به پیشگیری دارد.

راهکارهای متعددی برای پیشگیری از وقوع سرقت در این نشست مطرح شد که کنترل ماهانه مجرمان، افزایش پایش تصویری شهر، مدیرت رفتار شهروندان و توجه به درمان معتادان متجاهر از مهمترین آنهاست.

راه‌های اعلام سرقت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار بیرجند در این نشست با اشاره به وقوع سرقت در برخی املاک بازار بیرجند گفت: وجود بافت فرسوده در محدوده بازار مرکزی شهر معضلی است و به‌رغم اینکه ایجاد فضای امن در بازار ضرورت دارد اما بازاریان به خاطر شرایط فعلی اقتصادی و پایین آمدن درآمد، درخواست همکاری از شهرداری را دارند که برای نوسازی مساعدت بیشتری داشته باشند.

محمدرضا بیجاری افزود: نصب دوربین‌های مداربسته اصل مهمی در پیشگیری از وقوع جرم است و در اغتشاشات اخیر هم دوربین‌های بسته از حوادث احتمالی برای اصناف جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: نصب دوربین، رفع معایب و بهسازی کیفیت تصویر از جمله ابلاغ‌ها به اصناف بوده و اماکن دولتی هم در این خصوص تکلیف دارند و حتی سرایداری شبانه‌روزی نیاز است.

معاون فرماندار بیرجند گفت: با مجموعه اقداماتی که از ابتدای امسال در زمینه پیشگیری از وقوع سرقت داشتیم در یک ماه اخیر سرقت از امکان شهرستان بیرجند ۴۵ درصد کاهش یافت.

وی با بیان اینکه ۴۵ درصد سرقت‌ها در یک ماه اخیر کشف شده است ادامه داد: ۲۷ درصد سرقت‌ها نیز مربوط به اداره برق بوده چون شاکله خدمات این شرکت روبنایی است.

بیجاری تصریح کرد: از ابتدای امسال سرقت از اماکن دولتی ۲۳۶ فقره بوده که ۱۲۳ فقره آن کشف شده است و ۱۵۹ نفر دستگیر شدند.

وی گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش داشته است که نشان می‌دهد جدیت اقدامات پیشگیرانه در کاهش سرقت اثرگذار بوده است.

برخی اعلام سرقت‌ها واقعی نیست

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار بیرجند گفت: سرقت‌های کشف در حوزه شهرداری ۱۹ درصد، برق ۱۸ درصد و آموزش و پرورش ۱۱ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه برخی از اعلام سرقت‌ها واقعی نیست، یکی از دلایل افزایش آمار سرقت را شگردی دانست که بتازگی توسط افرادی با اعلام سرقت خودرو دیده شده و به این دلیل است که خودرو را برای حمل مواد مخدر اجاره می‌دهند یا خود اقدام به حمل می‌کنند لذا اعلام سرقتی بودن خودرو راه میانبری در حمل مواد مخدر است.

بیجاری افزود: مسائلی در سرقت از مجتمع‌های آموزشی شهر بیرجند نیز وجود دارد که تاکید شده نصب دوربین در دستور کار قرار گیرد.

وی اظهار داشت: درخصوص چهارشنبه بازار بیرجند هم موارد مختلفی گزارش شده که در حال حاضر با ۳۵ دوربین پایش تصویری می‌شود.

هشدار برای دامداران

معاون فرماندار بیرجند با تاکید بر لزوم بررسی دوربین پارکینگ‌های طبقانی گفت: برخی از ساخت و سازها در شهر و روستاهای اطراف زمینه سرقت را افزایش داده که لازم است شهروندان حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی گفت: با توجه به افزایش قیمت گوشت گوسفند و دیگر دام‌ها شاهد افزایش سرقت احشام هستیم لذا باید دهیاران و شوراهای روستا به دامداران اطلاع‌رسانی کنند که در نگهداری از دام بیشتر دقت شود.

بیجاری با تاکید بر لزوم جدی گرفتن پایش تصویری بازار افزود: در زمینه پایش تصویری شهر دوربین‌هایی خریداری و تحویل شهرداری شده اما در حوزه بازار مقداری اصناف عقب‌نشینی کرده‌اند که انتظار می‌رود اتاق اصناف این موضوع را به‌طور جدی پیگیری کند.

وی گفت: در دوره مدیریت قبلی اتاق اصناف ۱.۵ میلیارد تومان هزینه پایش تصویری برآور شد اما با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌ها این رقم را به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کاهش دادند و حتی مقرر شد یک سوم هزینه از طریق استانداری تامین شود اما نیاز است اصناف را حداقل از محدوده میدان امام خمینی (ره) شروع کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار بیرجند ادامه داد: شهرداری هم در این خصوص قول مساعد برای کمک داده اما اصناف باید ورود جدی‌تری داشته باشند تا دولت هم همراهی کند.

وی گفت: انتظار می رود سایر بازارهای بیرجند در خیابان‌های مدرس، حکیم نزاری و سایر مکان‌ها نیز همراهی لازم با نیروی انتظامی در پایش تصویری داشته باشند.

پایش تصویری بازار بیرجند نیازمند زیرساخت فیبر نوری

دبیر اجرایی اتاق اصناف بیرجند درخصوص اجرای سامانه پایش تصویری در بازار گفت: زیرساخت‌های لازم باید از سوی شهرداری آماده شود و سایر اقدامات را اصناف انجام می‌دهند.

محمدحسین خدادادی افزود: اجرای این سامانه به نفع کسبه است و از سرقت‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

وی عنوان کرد: البته همکاری خوبی بین اصناف و نیروی انتظامی وجود دارد و در آینده نزدیک برای این موضوع اقدامات اساسی انجام خواهد شد.

بنابر اظهارات نماینده شهرداری در این نشست به نظر می‌رسد تامین زیرساخت برای نصب سامانه‌های پایش تصویری نیازمند فیبر نوری است که باید بخش خصوصی وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تعامل با شهرداری مقدمات آن را فراهم کند.

گشت‌های محله‌محور با عنوان رضویون ظرفیتی است که سپاه در کمک به فراجا راه‌اندازی کرده و براساس گزارشی که نماینده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی در این نشست ارایه داد بیش از ۲۰ هزار نفر در قالب این گشت‌ها سازماندهی شده‌اند و بنا به اقتضائات و شرایط خاص امنیتی از ساعت ۱۷ تا ساعات پایانی شب در محلات مسکونی هدف مشغول گشت‌زنی هستند.

ضرورت پیوست انتظامی در ساخت و سازها

اما معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی که میزبان این نشست بود، گفت: فاصله گرفتن از آموزه‌های دینی از مهمترین عوامل بروز آسیب‌های اجتماعی به‌خصوص سرقت است.

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا بر ضرورت تقویت فرهنگ خودمراقبتی در جامعه تاکید کرد و افزود: رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند نقش خوبی ایفا کنند.

وی با اشاره به ظرفیت گشت‌های رضویون در کاهش جرایم اجتماعی بیان کرد: براساس جغرافیای وقوع جرم تعامل این گشت‌ها با نهادهای مربوطه باید برقرار شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: برای تامین و تدارک نصب دوربین‌های بازار نیز شهرداری با ایجاد زیرساخت و دستگاه‌های دیگر باید تلاش کنند صنوف مختلف هم پای کار باشند.

وی ادامه داد: یکی از سرقت‌هایی که در آمارهای پلیس است، سرقت احشام بوده و افزایش قیمت گوشت ممکن است در این زمینه اثرگذار باشد.

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا گفت: از همین رو لازم است به‌ویژه در روستاها گشت‌های رضویون در محلات دامداری فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی اظهار داشت: مشوق‌هایی هم برای انبوه‌سازان به منظور مشارکت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیاز است که باید مد نظر شهرداری و شورای شهر قرار گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی افزود: پایش تصویری شهر و نظارت هوشمند بر مدیریت رفتار شهروندان به‌خصوص نقاطی که آلودگی بیشتر دارد باید جدی گرفته شود.

وی گفت: پیوست انتظامی در ساخت و سازهای شهر الزامی است که مصوبه هیات وزیران بوده و باید مورد تاکید باشد.

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا با اشاره به جدی گرفتن کشف علمی جرم افزود: خلاء‌های موجود باید شناسایی شود و در نشست مشترک دستگاه قضا و انتظامی مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: بازدید میدانی از مرکز ماده ۱۶ (ترک اعتیاد اجباری معتادان) با حضور مسوولان دستگاه قضا و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اوایل ماه آینده انجام می‌شود.

این مقام قضایی تاکید کرد: بانک اطلاعاتی سارقان حرفه‌ای باید به‌روز رسانی شود و منابع مختلف آن با هم در ارتباط باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha