۶۰۰ میلیارد ریال برای نصب سامانه فرود دقیق هواپیما در فرودگاه بین‌المللی ساری هزینه شد

ساری - ایرنا - مدیر کل فرودگاه های مازندران گفت: ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید و نصب تجهیزات سامانه (آی ال اس - ILS) برای فرودگاه بین المللی دشت ناز ساری هزینه شد که با نصب آن فرودگاه به سیستم فرود هواپیما در شرایط بد آب و هوایی مجهز شده است.

سعدالله وطن خواه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : سالها قبل با تخصیص اعتبار از سوی شرکت فرودگاههای کشور پنج دستگاه تجهیزات سامانه سیستم فرود دقیق هواپیما از کشور ایتالیا خریداری و وارد ایران شد که یکی از این دستگاه ها به فرودگاه بین المللی ساری اختصاص داده شد.

وی ادامه داد : با توجه به وجود اراضی مردم در حاشیه فرودگاه، شرکت فرودگاه های کشور با مشکل ممانعت مردم برای فروش اراضی خود مواجه بود که این موضوع منجر به کندی روند تجهیز این امکانات در فرودگاه شد.

مدیر کل فرودگاه های مازندران با اشاره به اینکه برای نصب این تجهیزات به ۱۸ هکتار زمین نیاز بود، افزود: بخش بیشتری از زمان و هزینه اجرای این طرح صرف راضی کردن مردم برای فروش و خرید زمین از آنها شد.

وی افزود: وجود سامانه آی ال اس که از تجهیزات کمک ناوبری مورد نیاز فرودگاهها برای هدایت هواپیماهاست، باعث می شود تا فرود امن در شرایط بد آب و هوایی و کاهش دید خلبانان فراهم شود.

به گزارش ایرنا، فرودگاه دشت ناز ساری یکی از سه فرودگاه مازندران و تنها فرودگاه بین المللی این استان است که از سال ۱۳۷۲ فعالیتش را آغاز کرد و شرایط آب و هوائی ویژه مازندران از جمله مه گرفتگی تاکنون مهم ترین دلیل لغو پروازهای خروجی این فرودگاه و یا برگشت خوردن پروازهای ورودی به آن بوده است.

وطن خواه گفت: نبود این تجهیزات تخصصی در فرودگاه ساری باعث شد تا بارها هواپیماها بدلیل نداشتن دید لازم برای خلبانان مجبور به برگشت شوند و قادر به فرود در این فرودگاه نباشند.

وی اعلام کرد: به طور میانگین سالانه ۱۵ تا ۲۰ پرواز این فرودگاه بدلیل شرایط بد آب و هوایی مجبور به برگشت می شود که باآغاز فعالیت این تجهیزات مشکل پیش رو برطرف می شود.

به گفته مدیر کل فرودگاه های مازندران اخیرا با حضور کارشناسان شرکت هواپیمایی کشور تست پروازی در این فرودگاه با موفقیت انجام شد و طی روزهای آینده این تجهیزات به صورت رسمی به بهره برداری می رسد.

وی میانگین انجام پرواز سالانه در فرودگاه ساری را چهار هزار و ۳۰۰ سورتی عنوان کرد و افزود: فرودگاه بین المللی شهدای ساری در حال حاضر با در اختیار داشتن میانگین ۱۰ درصد پرواز هفتگی، از عملکرد بالاتری در مقایسه با ۲ فرودگاه نوشهر و رامسر برخوردار است.

فرودگاه‌های سه‌گانه مازندران که یکی در شهر ساری مرکز استان و دو فرودگاه دیگر در نوشهر و رامسر واقع هستند و قدمت تاریخی بالایی دارند، همه ساله پذیرای مسافر و گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha