۱ دی ۱۴۰۱، ۲۰:۱۴
کد خبر: 84977837
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جزئیات مراسم تشییع و تدفین شهدای گمنام در مهریز تشریح شد

یزد- ایرنا- فرماندار و امام جمعه مهریز جزئیات مراسم استقبال، تشییع و تدفین ۲ شهید گمنام در این شهرستان را تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نشست هماهنگی آیین تشییع و تدفین دو شهید گمنام در مهریز روز پنجشنبه با حضور مسئولان و خادمان شهدا برگزار شد و فرماندار شهرستان با تسلیت ایام فاطمیه و با اشاره به تدفین دو شهید گمنام در حوزه علمیه و مجموعه غربالبیز ادامه داد: ما معتقدیم شهید محل تدفین را خودش انتخاب می‌کند و این سعادت را باید قدر بدانیم که دو شهید در شهرستان تدفین می‌شوند.

محمد دهقان بنادکی در این نشست با تاکید بر اینکه حضور پرشور تمام اقشار جامعه از جمله هیات‌های مذهبی، روحانیون و اصناف را در برنامه تشییع و تدفین پیکرهای شهدا شاهد خواهیم بود افزود: مراسم با برنامه‌ریزی و همکاری تمامی دستگاه‌ها به نحو احسنت انجام شود.

مراسم وداع بعد از نماز مغرب و عشا با سخنرانی و مداحی در محل نماز جمعه شهرستان ادامه می‌یابد و شهیدان تا صبح در محل هستند تا اقشار مختلف مردم از فضای معنوی بهره ببرندهمچنین در ادامه امام جمعه مهریز گفت: هر کسی هرچه در توانش است از قبیل برپایی موکب، ایستگاه صلواتی، عزاداری، دور هم نشینی‌های درد دل با شهدا، مراسم وداع ویژه خواهران و برادران برای شهدا انجام دهد.

حجت الاسلام عبدالرضا محی الدینی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی افزود: بعد از مراسم تدفین هم شهدا غریب نباشند و تا ۴۰ روز بعد شهر، حال و هوای شهدایی داشته و مراسم و محافل مختلف برگزار شود.

همچنین مصطفی زارع زاده معاون فرماندار مهریز با اشاره به اینکه مراسم بعدی شهرستان مراسم وداع است افزود: شب شهادت حضرت زهرا (س) ۵ دی ماه مراسم وداع بزرگی در یزد برگزار می‌شود و بعد از نماز مغرب و عشا شهدا وارد شهرستان می‌شوند.

وی تصریح کرد: مراسم وداع بعد از نماز مغرب و عشا با سخنرانی و مداحی در محل نماز جمعه شهرستان (مسجد امام حسن ع ) ادامه می‌یابد و شهیدان شب تا صبح هم در این مسجد می مانند تا اقشار مختلف مردم از فضای معنوی آنجا بهره ببرند.

در ادامه سرهنگ علی فاتحی فرمانده سپاه مهریز گفت: تدفین شهدا در ۵ سال اخیر نقطه عطفی برای شهرستان محسوب می‌شود و واقعه‌ای عظیم و برگ زرینی در تاریخ شهرستان خواهد بود.

وی با تاکید بر اجرای پویش‌های مردمی در فضای مجازی، برگزاری مسابقات عکس و فیلم، شعر و داستان، دلنوشته، شبی با شهید، تهیه مستند از مراسم تشییع و تدفین اظهار امیدواری کرد مراسمی درخور و حق شهدا برگزار شود.

جزئیات مراسم تشییع و تدفین شهدای گمنام در مهریز تشریح شد

وی اضافه کرد: کمیته خادمین شهدا در شهرستان، آموزش دیده و متحد الشکل هستند و حمل تابوت ها و سایر فعالیت ها با حضور آنها انجام می‌شود.

فرمانده سپاه مهریز با تاکید بر اینکه هیات های مذهبی باید نهایت بهره برداری را از این مراسم انجام دهند گفت: بهترین فرصت برای همه اقشار است تا استفاده کافی را از این فضای معنوی ببرند.

روز پنجشنبه ۲۴ آذرماه جاری پیکر مطهر ۱۵ شهید گمنام وارد استان یزد شد و پس از برگزاری مراسم استقبال در فرودگاه شهید صدوقی (ره) آیین تشییع خودرویی تا میدان امیرچقماق و در این محل در جوار گلزار شهدای گمنام ویژه برنامه‌های خاص صورت گرفت..

تاکنون ۱۶۵ شهید گمنام در ۸۵ یادمان استان یزد تدفین شده‌اند و با شهدایی که در روزهای آینده میهمان یزد هستند تعداد شهدای گمنام استان به ۱۸۰ شهید می‌رسداز این تعداد شهدا، پیکر مطهر پنج شهید گمنام در شهرستان یزد در پارک آزاد شهر فلکه دوم، میدان حج امام شهر، محله نجف‌آباد، سایت علویه مسکن مهر واقع در منطقه صدا و سیما و روستای اکرمیه به خاک سپرده می‌شوند.

مراسم تدفین یک شهید در محله اله آباد شهر زارچ، سه شهید در شهرستان تفت، دو شهید در شهرستان اردکان، دو شهید در شهرستان مهریز، یک شهید در شهرستان بافق و یک شهید نیز در بخش اسفندآباد شهرستان ابرکوه برگزار می‌شود.

تاکنون ۱۶۵ شهید گمنام در ۸۵ یادمان استان یزد تدفین شده‌اند و با شهدایی که در روزهای آینده میهمان یزد هستند تعداد شهدای گمنام استان به ۱۸۰ شهید می‌رسد.

بر اساس آمار موجود پنج میلیون ایرانی در جنگ تحمیلی شرکت کردند که از این تعداد افزون بر ۲۲۰ هزار نفر به شهادت رسیدند. از میان شهدای جنگ تحمیلی، ۱۶ هزار نفر در جریان بمباران مناطق مسکونی به شهید شدند و بقیه در جبهه های نبرد به شهادت رسیدند.

در دفاع مقدس ۸۵ هزار نیروی بسیجی و ۴۸ هزار ارتشی ، بیش از ۳۳ هزار دانش آموز و بیش از سه هزار و ۵۰۰ دانشجو به شهادت رسیدند و در این دوران ۸۸ مسیحی، ۱۸ کلیمی و ۹ زرتشتی در دفاع از خاک میهن شهید شدند و ۲ هزار تبعه غیر ایرانی نیز با حضور در جبهه های نبرد در مقابل عراق به شهادت رسیدند.

استان یزد با یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت چهار هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha