جزئیات مراسم تشییع و تدفین ۱۵ شهید گمنام در یزد + فیلم

یزد- ایرنا- مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزدT جزئیات مراسم استقبال، تشییع و تدفین ۱۵ شهید گمنام در این استان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ منصور زارع روز چهارشنبه در نشستی با فعالان رسانه یزد افزود: برای تشییع و تدفین شهیدان ویژه برنامه‌های مختلفی در قالب چهار کمیته برنامه‌ریزی و تشکیل شده و تاکنون جلسات مختلفی برای آمادگی این مراسم‌ها برگزار شده است.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی ادامه داد: پیکرهای مطهر شهدای گمنام روز پنجشنبه ۲۴ آذرماه جاری وارد استان می‌شود و پس از برگزاری مراسم استقبال در فرودگاه شهید صدوقی (ره) آیین تشییع خودرویی تا میدان امیرچقماق و در این محل در جوار گلزار شهدای گمنام ویژه برنامه‌های خاص برگزار می‌شود.

به گفته این مسئول، آیین تشییع از محل فرودگاه و سپس در مسیر بلوار آزادگان به سمت میدان امام علی(ع)، بلوار کوثر و میدان امام حسین(ع)، چهار راه مهدیه، چهارراه فاطمیه(س)، میدان شهید بهشتی، چهار راه شهدا تا حسینیه امیرچقماق و در جوار گلزار شهدای هشت سال دفاع مقدس صورت می‌گیرد.

زارع بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته پس از مراسم معنوی میدان امیرچقماق برنامه تشییع پیکرهای مطهر ۱۵ شهید گمنام تا آستان مقدس حضرت امامزاده جعفر(ع) انجام و تعدادی از شهدا در طول روزهای آینده تا زمان برگزاری مراسم تدفین در این آستان مقدس حضور دارند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفhع مقدس بیان کرد: از این تعداد شهدا، پیکر مطهر پنج شهید گمنام در شهرستان یزد در پارک آزاد شهر فلکه دوم، میدان حج امام شهر، محله نجف‌آباد، سایت علویه مسکن مهر واقع در منطقه صدا و سیما و روستای اکرمیه به خاک سپرده می‌شوند.

زارع یادآور شد: مراسم تدفین یک شهید در محله اله آباد شهر زارچ، سه شهید در شهرستان تفت، دو شهید در شهرستان اردکان، دو شهید در شهرستان مهریز، یک شهید در شهرستان بافق و یک شهید نیز در بخش اسفندآباد شهرستان ابرکوه برگزار می‌شود.

این مسئول اظهار کرد: تاکنون ۱۶۵ شهید گمنام در ۸۵ یادمان استان یزد تدفین شده‌اند و با شهدایی که در روزهای آینده میهمان یزد هستند تعداد شهدای گمنام استان به ۱۸۰ شهید می‌رسد.

بر اساس آمار موجود پنج میلیون ایرانی در جنگ تحمیلی شرکت کردند که از این تعداد افزون بر ۲۲۰ هزار نفر به شهادت رسیدند. از میان شهدای جنگ تحمیلی، ۱۶ هزار نفر در جریان بمباران مناطق مسکونی به شهید شدند و بقیه در جبهه های نبرد به شهادت رسیدند.

در دفاع مقدس ۸۵ هزار نیروی بسیجی و ۴۸ هزار ارتشی ، بیش از ۳۳ هزار دانش آموز و بیش از سه هزار و ۵۰۰ دانشجو به شهادت رسیدند و در این دوران ۸۸ مسیحی، ۱۸ کلیمی و ۹ زرتشتی در دفاع از خاک میهن شهید شدند و ۲ هزار تبعه غیر ایرانی نیز با حضور در جبهه های نبرد در مقابل عراق به شهادت رسیدند.

استان یزد با یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت چهار هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha