۸ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۰۳
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84980580
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کندشدن چرخ صنایع خراسان شمالی با افزایش مصرف گاز خانگی

بجنورد-ایرنا- مصرف گاز خانگی در خراسان شمالی با سرمای زمستانه و برودت هوا افزایش چشمگیری یافته است و این روند فعالیت بسیاری از صنایع استان را کند کرده و نیاز است تا شهروندان در این فصل مصرف این سوخت گرانبها را مدیریت کنند.

کاهش بی‌سابقه دمای هوا در مناطق شمالشرق کشور مصرف سوخت خانگی را افزایش داده است و با وجود هشدار های سازمان های ذیربط مشترکان بخش خانگی، تجاری و اداری بدون اطلاع از اینکه کاهش گاز طبیعی فعالیت بسیاری از واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک را تحت تاثیر قرار داده است همچنان به مصرف خود ادامه می دهند و در این خصوص مدیریتی ندارند.

خراسان شمالی در فصول سرد سال نسبت به سایر استان ها شرایط ویژه ای دارد و از آن جایی که این خطه در انتهای خط اصلی شبکه گازرسانی کشور قرار دارد هر گونه عدم صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی به سرعت افت فشار گاز را به همراه دارد و مشکلات ناشی از افت فشار در این منطقه بیشتر مشهود است.

برقراری توازن در مصرف و تولید این انرژی در خراسان شمالی ضروری است و نباید بی تفاوت از کنار این سوخت ارزشمند گذشت و لازمه این کار نیز مدیریت بهتر مصرف سوخت و اطلاع رسانی در این حوزه است.

مشترکان این استان به طور میانگین در شبانه روز در ایام سرد حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز مصرف کردند که از مجموع این میزان پنج میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب مربوط به بخش خانگی و تجاری بوده است و این مطلب گواه مدیریت و برنامه ریزی در مصرف سوخت خانگی است.

با توجه به اینکه گستره سرما اکثر نقاط کشور را در بر گرفته است لازم است با مدیریت مصرف و نگهداری دمای خانه ها در دامنه ۱۸ تا ۲۱ درجه که به دمای آسایش معروف است، پایداری جریان گاز را در استان حفظ کنیم.

کندشدن چرخ صنایع خراسان شمالی با افزایش مصرف گاز خانگی

افزایش سه برابری مصرف خانگی

تابستان امسال بین یک میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون متر مکعب گاز در منازل مردم این خطه در طول شبانه روز به مصرف می رساندند که در این روزها به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب افزایش یافته است و مصرف این سوخت در بخش خانگی حدود سه برابر افزایش را نشان می دهد.

با توجه به ورود جبهه هوای سرد در طی هفته های اخیر، میزان مصرف گاز در بخش خانگی به یکباره افزایشی دور از انتظار یافته است و شب های اخیر دمای هوا در تمامی نقاط استان به زیر صفر رسید و در برخی نقاط به منفی پنج درجه سانتیگراد رسید.

شرکت ملی گاز خراسان شمالی نیز در این زمینه به صورت دایم هشدار می دهد و از شهروندان می خواهد که با رعایت چند نکته آسان می توانند تا حدودی مصرف گاز طبیعی در فصل زمستان را مدیریت کنند تا مانع قطعی گاز مشترکان و همچنین راکد شدن صنایع و بخش های تولیدی شوند چرا که پایداری گاز خانگی در اولویت است.

کندشدن چرخ صنایع خراسان شمالی با افزایش مصرف گاز خانگی

محدودیت مصرف گاز صنایع

نکته قابل تامل در این شرایط ضربه ای است که صنایع استان از مصرف زیاد خانگی می خورند، یعنی اینکه به هر میزان مصرف خانگی افزایش یابد به همان میزان مصرف واحدهای تولید کاهش می یابد و این در نهایت ضربه به بخش تولید و اقتصاد استان است و حال این استان که در بسیاری از شاخص های اقتصادی در شرایط مناسبی قرار ندارد بهتر است مردم این خطه نکات مبنی بر مدیریت بهینه سوخت را بیش از هر نقطه ای در کشور رعایت کنند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی در این خصوص گفت: مصرف گاز تعدادی از صنایع استان با هدف استمرار و پایداری سوخت بخش خانگی با دستور دیسپچینگ ملی گاز ایران محدود شد.

سید محمود هاشمی اظهار کرد: مشترکان این استان در شبانه روز در این ایام حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز مصرف می کنند که از مجموع این میزان پنج میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب مربوط به بخش خانگی و تجاری و مابقی نیز مربوط به صنایع استان بوده است.

وی افزود: این افزایش مصرف گاز در بخش خانگی در فصل سرد سال در حالی است که در تابستان مصرف آنان بین یک میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون متر مکعب بوده است که این امر باعث محدودیت در گاز صنایع استان شده است.

هاشمی تصریح کرد: اینک مصرف گاز نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، سیمان بجنورد، پتروشیمی، صنایع دیگر و حتی کوره های آجر پزی محدود شد و هر نوع محدودیت با دستور دیسپچینگ ملی گاز ایران و از طریق مراجع ذیصلاح کنترل و اعمال می شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی با بیان اینکه تولید در صنایع متوقف نشده است تصریح کرد: صنایع و سایر واحدهای تولیدی در فصل سرد سال باید از سوخت دوم استفاده کنند.

هاشمی بر صرفه جویی گاز در بخش خانگی تاکید کرد و گفت: اینک در شرایط بحران مصرف سوخت قرار داریم و نرخ افت فشار گاز مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی، پر مصرف ترین صنعت استفاده کننده از گاز طبیعی را نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان عنوان کرد و افزود: این نیروگاه حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز مصرف می کند که در روزهای گذشته مصرف آن محدود شده بود و امروز این محدودیت کامل شد.

هاشمی تصریح کرد: مصرف گاز طبیعی شرکت پتروشیمی نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب است که به یک میلیون و ۱۰۰ هزا متر مکعب محدود شد.

وی دمای آسایش منازل مسکونی و اداری را بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد دانست و افزود: هر یک درجه کاهش دما دست کم بین ۶ تا هفت درصد مصرف گاز طبیعی صرفه جویی خواهد شد که با صرفه جویی زمینه مصرف گاز طبیعی را برای تمامی مشترکان فراهم کنیم.

هاشمی افزود: اولویت شرکت گاز تامین بخش خانگی است و در فصل سرد که مصرف بخش خانگی افزایش پیدا می کند مرکز دیسپچینگ به صورت کشوری نسبت به اولویت بندی و محدودیت مصرف گاز صنایع بزرگ در سطح کشور و با هماهنگی سازمان‌های متولی از جمله توانیر اقدام می کند.

وی با بیان اینکه اعمال محدودیت گاز صنایع برای استمرار گاز مصرفی در بخش خانگی انجام می شود اظهار کرد: شهروندان با صرفه جویی می توانند به چرخه تولید استان و کشور کمک کنند.

بر اساس این گزارش تاکنون به هزار و ۳۹ واحد صنعتی و ۱۶ شهرک صنعتی استان گازرسانی شده است که در این حوزه، شرکت گاز خراسان شمالی رتبه دوم کشوری را در سال گذشته کسب کرد.

نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، پتروشیمی بجنورد، آلومینای ایران، کارخانجات ریخته گری و لوله گستر اسفراین از جمله صنایعی هستند که سوخت آنها گاز طبیعی است.

بسته های تشویقی مدیریت مصرف

شرکت گاز برای مدیریت مصرف گاز بسته های تشویقی را در نظر گرفته است که شامل حال مشترکان بخش خانگی و تجاری می شود که اگر بهینه مصرف کنند مزایای شامل حال آنان خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی در این خصوص گفت: مشترکان خانگی که به صورت متعارف و منطقی مصرف گاز طبیعی داشته باشند و پایین تر از حد نصاب زیر ۴۰۰ متر مکعب در ماه مصرف داشته باشند گازبهای آنان رایگان خواهد شد که این یارانه دولت برای خوش مصرف ها است.

هاشمی افزود: اما اگر مشترکان گاز ماهانه بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ متر مکعب مصرف گاز داشته باشند نرخ تعرفه گاز بها بدون تغییر افزایش مصرف به نسبت سال گذشته برای آنان محاسبه می شود.

وی گفت: مشترکان پلکان چهارم تا ۶ ام که مصرف گاز آنان ماهانه بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ متر مکعب است نرخ تعرفه گاز بها برای آنان ۳۰ درصد افزایش پیدا می کند و اگر در پلکان هفت تا ۱۰ باشند و مصرف گاز آنان ماهانه بین ۸۰۰ تا ۸۵۰ متر مکعب باشد نرخ نعرفه نسبت به سال گذشته با ۵۰ درصد افزایش مواجه است.

هاشمی اظهار کرد: برای مشترکان پلکان ۱۱ و ۱۲ با مصرف یکهزار متر مکعب گاز در ماه نرخ تعرفه گاز بها برای آنان به ترتیب به ازای هر متر مکعب پنج هزار تومان و ۶ هزار تومان محاسبه می شود که به شدت روی قبوض گاز آنان تاثیر گذار است.

وی افزود: دولت در راستای حمایت از قشر نیازمند و مددجویان زیر پوشش نهاد های حمایتی تعرفه گاز بهای برای این قشر را رایگان قرار داده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی همچنین گفت: شرکت گاز استان در راستای بهینه سازی مصرف گاز نسبت به تعمیرات موتورخانه های فرسوده بخش خانگی، آموزشی و اداری اقدام کرده است و تمامی تعمرات این بخش برای مشترکان رایگان خواهد بود.

هاشمی هدف از اجرای این طرح را کاهش مصرف گاز دانست و افزود: فرسودگی موتورخانه ها و اشکالات فنی مصرف گاز را بالا می برد.

نکاتی برای مدیریت مصرف سوخت

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی از مشترکان خواست تا دست کم ۱۰ درصد مصرف گاز در این ایام را کاهش بدهند و در این زمینه ادامه داد: این استان در آرایش شبکه در کشور در انتهای خط قرار دارد که از مشترکان می خواهیم صرفه جویی داشته باشند چرا که مصرف زیاد باعث افت فشار خواهد شد.

وی افزود: اگر مشترکان تاحدودی صرفه جویی داشته باشند امکان تدوام و استمرار گاز طبیعی را برای خود و تمامی مشترکان فراهم می کنند.

استفاده از پوشش مناسب، استفاده از پرده‌های ضخیم، استفاده از شیرهای ترموستاتیک و رعایت دمای رفاه (۱۸تا ۲۱درجه) و پوشش مناسب موتورخانه‌ها و تعمیرات لازم در آنها را به عنوان بخشی از راه‌های مصرف بهینه گاز توصیه می شود.

البته راهکارهای زیادی برای صرفه جویی در مصرف گاز وجود دارد اما برای کوتاه زمان و کمک به کاهش مصرف راه های فوری و ساده تری هم هست که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است.

بهتر است صرفه جویی را از ساده ترین راه ها شروع کنید، با کم کردن دمای خانه و پوشیدن لباس گرم می توانید در مصرف گاز صرفه جویی قابل توجهی کنید؛ یعنی با کم کردن فقط یک درجه از دمای خانه، می توانید هزینه هایی را که صرف گرمایش منزل می شود تا پنج درصد کاهش دهید.

یک پنجره با شیشه تک جداره تلفات حرارتی دارد که برای کاستن از مشکلات ناشی از پنجره‌ها، می‌توان از راه های مختلف یک لایه هوای ساکن بین محیط داخل و خارج ایجاد کرد، با انجام این کار تلفات حرارتی پنجره به نصف کاهش می‌یابد.

نصب پرده‌های ضخیم و چین‌دار که پنجره را کامل بپوشاند می‌تواند جلوی اتلاف حرارت را به مقدار زیادی بگیرد. این پرده‌ها در فصل تابستان نیز جلوی تابش خورشید را می‌گیرند و به خنک نگه داشتن داخل ساختمان کمک شایانی می‌کنند.

یکی از بزرگ‌ترین دلایل اتلاف سوخت در منازل، استفاده نادرست از اجاق گاز است. زیاد کردن بیش از حد شعله، قرار دادن ظروف کوچک روی شعله‌های بزرگ و ظروف بزرگ روی شعله‌های کوچک، از مهم‌ترین اشتباهاتی است که برخی خانم‌ها مرتکب می‌شوند و باعث هدر رفتن ۴۰ درصد سوخت اضافی می‌شوند، شعله اجاق گازتان باید آبی بسوزد.

در حمام به جای باز گذاشتن یک‌سره دوش آب، مقداری آب گرم در وان و یا لگنی بریزید و پس از شستشوی کامل، فقط برای آب‌کشی نهایی از دوش استفاده کنید.

یکی از راه‌های صرفه‌جویی سوخت در فصل زمستان، بستن کامل درهای منزل و حتی اتاق‌هاست. اگر اتاق سردی دارید که داخل آن بخاری یا هیچ وسیله گرمازایی روشن نیست، باید در طول زمستان در آن را ببندید تا از ورود سرما به داخل خانه‌تان جلوگیری کنید.

اکنون ۷۵۲ روستا و ۲۵ شهر استان خراسان شمالی از نعمت گاز برخوردار هستند و سهم گاز طبیعی در تامین سبد انرژی استان بیش از ۸۲ درصد است.

به گزارش اداره کل هواشناسی استان خراسان شمالی دمای هوا کاهش محسوس داشت که در برخی از مناطق استان دما به زیر پنج درجه سانتی گراد نیز رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha