رفع موانع تولید در تالش به همراهی مسئولان استانی و کشوری نیاز دارد

آستارا- ایرنا- فرماندار تالش با اشاره به اینکه انتظار مدیران واحدهای تولیدی از مسئولان دولت سیزدهم برای برطرف کردن مشکلات بیشتر است، گفت: برخی کارها انجام گرفته و مسائل برطرف شده، ولی حل سایر مشکلات موجود نیازمند همراهی مسئولان استانی و کشوری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کیا عاشوری روز پنجشنبه در دیدار مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تاکید بر برطرف کردن مشکلات واحدهای تولیدی تالش اظهار کرد: شهرک‌های صنعتی این شهرستان با مشکلاتی همچون تامین آب و برخی مسائل دیگر روبه‌رو هستند که امید می‌رود با برطرف شدن آنها شاهد رونق فعالیت آنها باشیم.

وی با بیان اینکه تالش در رشد اقتصادی کشور و تولید ناخالص داخلی می‌تواند سهم مهمی داشته باشد، افزود: تالش به لحاظ زیبایی‌های بی‌نظیری که دارد، مانند نگینی در کشور و استان گیلان می‌درخشد و در کنار منابع طبیعی، یکی از ظرفیت‌های این شهرستان در حوزه اشتغال و برخورداری از واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ می‌باشد که این امر نیازمند بسترسازی، حمایت و توجه بیشتر است.

فرماندار تالش عنوان کرد: چنانکه مقام معظم رهبری نیز بر تولید و اشتغال تاکید دارند، در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان، تقویت زیرساخت‌ها و بسترها برای تولید در این شهرستان باید تمام توان موجود را به‌کار بگیریم و موانع را برطرف کنیم.

وی اضافه کرد: این شهرستان به عنوان پل ارتباطی با کشورهای آسیای میانه است و از این رو هر چقدر بتوانیم در حوزه اقتصادی، احداث و تقویت واحدهای تولیدی در تالش سرمایه‌گذاری کنیم، خروجی خوبی را شاهد خواهیم بود.

عاشوری با اشاره به اینکه سهم شهرستان تالش در برنامه ششم در حوزه اقتصاد حدود هشت درصد پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: برای تحقق این امر برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است و دستگاه‌‎های ذی‌ربط پیگیر موضوع هستند.

به گفته وی، در شهرستان تالش ۲ شهرک صنعتی وجود دارد که در خاله‌سرای ۵۷، ۶ واحد تولیدی و در شهرک صنعتی کشلی ۶۶ واحد فعال هستند.

شهرک‌های صنعتی با کسری زیرساخت روبه‌رو هستند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه گفت: با وجود اینکه در سال گذشته منابع داخلی به ۲ برابر افزایش داده شد، اما هنوز با کسری در زیرساخت‌ها روبه‌رو هستیم.

علی رسولیان بیان کرد: منابع سازمان شهرک‌های صنعتی متکی به فعالان اقتصادی است و ۸۵ درصد از این منابع صرف هزینه‌های زیرساختی می‌شود.

وی یکی از مشکلات عمده را نظام مهندسی دانست و افزود: با وجود همه مشکلات نهضت کارگاه‌سازی در سطح کشور راه‌اندازی شده و تصمیم بر این است که در استان گیلان نیز این کار بررسی و آغاز شود که ظرفیت شهرستان تالش نیز جهت انجام این کار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران این اقدام‌ها را در راستای ارتقای سطح رفاه عنوان کرد و گفت: برای ایجاد رفاه باید تولید ایجاد کرد و زمانی که تولید پایدار شود، اشتغال نیز پایدار خواهد شد و این ظرفیت در مردم ما وجود دارد.

وی اضافه کرد: در همین راستا برای راه‌اندازی کنسرسیوم صادراتی (شرکت تخصصی صادرات) کمک‌های مالی لازم تا حد توان صورت خواهد گرفت. 

خوشه صنعتی ویژه کیوی ایجاد می‌شود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان نیز در این نشست اظهار کرد: شهرستان تالش به لحاظ اقلیمی دارای اراضی حاصل‌خیزی است و به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی در صنعت تولید کیوی به‌شمار می‌رود.

مهدی محبوبی با اشاره به اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی تالش به صورت مجزا اقدام به صادرات کیوی می‌کنند، افزود: برای رفع این مشکل با متخصصان بخش صادرات نشست‌هایی برگزار و برای ایجاد خوشه صنعتی ویژه تصمیم‌گیری شده است.

 وی عنوان کرد: یکی از مشکلات تولیدکنندگان به خاطر مشکلات کشور روسیه است که بر این اساس در نظر داریم تا بازاری مجزا از بازار روسیه در هندوستان ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان ضمن اشاره به کمبود عرصه صنعتی از جمله در شهرستان تالش اظهار کرد: برای ۲۶۰ واحد صنعتی در این استان اخطار فسخ قرارداد صادر شده است.

استان گیلان دارای ۳۳ شهرک و ناحیه صنعتی با ۹۳۳ واحد در حال بهره‌برداری است و ۱۶ هزار و ۸۰۳ نفر در این واحدها اشتغال دارند.

شهرستان تالش با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر در غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۱۰ کیلومتری رشت واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha