"سردار دلها" اسم رمز مودت و همدلی‌ها

ساری - ایرنا - اساس زندگیش مردم بود و رفع مشکلاتشان، فارغ از هر خط و جناحی به رسم انسانیت می زیست که اکنون از راه و رسمش به عنوان مکتبی تاثیرگذار یاد می شود، او سردار دلها؛ مردی از تبار دوستی ها و مهربانی ها، او مالک اشتر علی؛ حاج قاسم سلیمانی، مردی فارغ از جناح بازی های سیاسی بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مکتبش فارغ از جناح بازی است او آمده بود که موثر باشد و موثر رخ نمود، و در عرصه بودنش آنچنان تاثیری بر جهان هستی گذاشت که اثرگذاریش بعد از شهادت بیش از حیات دنیویش بر جهان حک شد آنطور که دشمنانش را بیش از پیش زمین گیر کرد.

حالا سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بودن بیش از حاج قاسم بر دل دشمنان ترس و هراس انداخته و این است حکایت بودن یک مرد واقعی فارغ از جناح بندی ها و بازی های سیاسی.

در برهه زمانی که می توانست موقعیت و منصب های مهم سیاسی کشور را در اختیار داشته باشد دل در گرو فرمان رهبری سپرد با همان لباس رزمی که بر تن داشت وارد میدان های کارزارهای مختلف شد و بدین گونه از خود نام ماندگار بجا گذاشت.

او تنها سردار میدان های جنگ نبود، این را همرزمان و آنهایی که از او شناخت دارند می گویند. از رفتار و خصلت پدرگونه اش، آینده نگری و شم سیاسی بالایش و از مردمداریش که او را دل ها ماندگار کرد می گویند و اینگونه است که بعد از سه سال از شهادتش هنوز خیلی ها با نامش بی اختیار عنوان "سردار دل ها " را زمزمه می کنند.

سردار سلیمانی که به سبب رشادت‌ها و شجاعت‌های خود در عرصه میدان مقابله با استکبار جهانی و وارد کردن زخم‌های بزرگ و عمیق به هیمنه پوشالی آنها زبانزد مردم ایران اسلامی و منطقه خاورمیانه شده بود، مورد عناد و کینه دشمنان اسلام بالاخص آمریکای جنایتکار و دونالد ترامپ رییس جمهور وقت این کشور قرار گرفت و آنها در اقدامی ناجوانمردانه، صبحگاه جمعه ۱۳ دیماه ۱۳۹۸ این سردار رشید سپاه اسلام را به همراه برخی دیگر از همراهانش، در حمله هلی‌کوپتری در فرودگاه بغداد به شهادت رساندند.

"سردار دلها" اسم رمز مودت و همدلی‌ها

خدمتگزاری، رمز ماندگاری سردار سلیمانی در دل آحاد جامعه

سردار سید مرتضی قاسم زاده از همزمان سردار شهید سلیمانی در خصوص شخصیت و ابعاد وجودی ایشان گفت: شهید بزرگوار از چهره های شاخص و تاثیرگذاری است که نقش بسیار بزرگی در عملیات های مختلف جنگ داشت که بنیانگذاری لشکر ثارالله کرمان یکی از همین نقش های مهم او است و از اوایل دوران دفاع مقدس تا پایان جنگ تحمیلی تنها فرمانده است که به صورت ثابت در این لشکر حضور داشت.

وی افزود: مردم کرمان و رزمندگانش استان کرمان به خوبی از شخصیت وجودی سردار دلها و نقش او در لشکر ۴۱ ثارالله یاد می کنند و اینکه چطور با فرماندهی وی این لشکر به پیروزی های مختلف دست یافت و ایشان از لحاظ شخصیتی و اخلاقی نمونه کامل در جبهه های هشت سال دفاع مقدس است.

همرزم سردار شهید سلیمانی نقش وی را تنها خلاصه در دوران دفاع مقدس ندانست و ادامه داد:ایشان بعد از حضور پرافتخارشان در میادین دفاع مقدس گشو به فرمان و دستور مقام رهبری در برقراری آرامش و امنیت در در سیستان و بلوچستنان و شمال غرب کشور تلاش کرد و در این عرصه ها نیز نقش بی بدیلی از خود به جای گذاشت.

وی گفت: نقش هدایت و راهبری سردار سلیمانی تنها به محدوده جغرافیایی کشور خلاصه نشد و در پیروزی رزمندگان حزب الله در جنگ ۳۳ روزه نیز همواره پای میدان رزم و کار بودند به طوریکه ایشان در سازماندهی و شکل دهی نیروهای حزب الله در لبنان و رزمندگان جبهه مقاومت در فلسطین نقش تعیین کننده داشتند و به طور کلی محور اساسی مقاومت به شمار می روند.

سردار قاسم زاده افزود: زمانیکه قسمت عمده ای از خاک سوریه در اشغال گروهک های تکفیری قرار داشت سردار سلیمانی یک تنه به همراه رزمندگان کشورهای جبهه مقاومت برای از بین بردن این گروهک تلاش کرد و نقش آفرینی داشت.

وی ادامه داد:هر جایی که گره یا مشکلی در کار رزمندگان رخ می داد حضور و وجود سردار سلیمانی راهگشای کارها بود و این بُعد وجودی ایشان ناشی از آن بود که برایش خاک کشوری به نام سوریه، لبنان، افغانستان، فلسطین و لبنان مطرح نبود و هرجا که ندای مظلومی بلند می شد حضور ایشان قوت قلبی برای مردم منطقه بود.

همرزم سردار شهید سلیمانی در تشریح وضعیت آنزمان سوریه گفت: در حالیکه این کشور بامشکلات اساسی مواجه بود ایشان باحضور و سعه صدری که داشتند قوت قلب برای رزمندگان جبهه مقاومت ایجاد می کردند و در این مسیر نه به عنوان فرمانده بلکه رفتار پدرانه با رزمندگانش داشت.

وی ادامه داد: البته این نوع نگاه پدرانه ایشان در رزمندگانش نیز متقابل بود و نیروهایش نیز به او به چشم پدری می دیدند که دلسوز برای رزمندگان جبهه مقاومت و مردم مظلوم که تحت ستم قرار گرفته بودند است و به همین دلیل مردم سوریه بسیار به او علاقمند هستند.

به گفته سردار قاسم زاده، سردار دلها همواره برای کمک به مظلومان و ستمدیدگان شتابان بود و برای انجام این کار هیچگاه دین، مذهب و جناح های سیاسی افراد مانعی برای انجام خدمتش نمیشد و همواره در این مسیر ثابت قدم بود.

وی گفت: همه کسانی که اسم حاج قاسم را شنیدند همیشه عاشق ایشان و روحیات فداکاری وی در جبهه های مقاومت بودند و همواره در این زمینه از او یاد می کنند.

همرزم سردار سلیمانی از او به عنوان فردی در کنار اهل رزم بودن به عنوان یک سیاستمدار آگاه که همواره در مسیر اطاعات ولایت فقیه حرکت می کرد و در این راه همواره مدافع سرسخت ولایت فقیه و به نوعی ذوب در ایشان بودند.

وی ادامه داد: سردار سلیمانی آنچنان برای جمهوری اسلامی ارزش و اعتبار قائل بود که آن را حرم می دانستندو این دیدگاه را ایشان وجود داشت که دفاع از حرم تنها به سوریه و عراق خلاصه نمیشد و جمهوری اسلامی حرم دارد و اگر این حرم بشکند اسلام از بین می رود.

سردار قاسم زاده گفت:ایشان نقش آفرینی سردار دلها فقط به دوران دفاع مقدس خلاصه نمی شود و در هرکجای کشور نقش اساسی ایشان در کشور شاهد هستیم که از آن جمله نگاهی به فعالیت ایشان در قرارگاه حمزه در شمال غرب و مقابله با گروهک پژاک را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه سردار سلیمانی در تمامی خدماتی که انجام داد همواره رضای خدا را مورد نظر داشت، افزود: اینکه سردار سلیمانی در میان مردم به سردار دلها مبدل کرده است به پشتوانه همین خدمتگزاری هایی که ایشان انجام داده اند است.

"سردار دلها" اسم رمز مودت و همدلی‌ها

سردار سلیمانی، مردی منطبق با فرمان رهبری

مفید اسماعیلی از مدافعان حرم نیز پیرامون شخصیت و ابعادی وجودی واخلاقی سردار سلیمانی گفت: ایشان در موضوعات نظامی، سیاسی و منطقه ای ذهنی بسیار قوی داشت به طوریکه با منطقه شناسی برتری که داشت بسیاری از تحولات منطقه را که به منافع ایران بر می گشت به درستی می توانست بررسی کند.

وی با اشاره به اینکه حفظ تمامیت ارضی ایران به عنوان اصلی ترین راهبرد سردار سلیمانی بود، افزود: ایشان با دانش و اشرافی که به منطقه و موضوعات مختلف داشت توانست بهترین راهبردها را در منطقه ایجاد کنند به طوریکه این راهبردش دشمن را از مقاصد شومش عقب کشاند و مانع پیشرفت وی شده است.

اسماعیلی ادامه داد: سردار سلیمانی با رفتار و اعمال خود نشان داد که تحلیل گر بزرگ نظامی و سیاسی در منطقه بود و دشمن بخاطر همین ویژگی او را مورد هدف قرار داد.

وی با تعبیر "پدر منطقه" سردار سلیمانی را خطاب قرار داد و گفت: او نه تنها برای حفظ کیان کشور و منطقه تلاش کرد حتی در زمینه اخلاقی نیز برای رزمندگانی که با او در میادین جنگ حضور داشتند پدرانه رفتار کرد.

این مدافع حرم بیان کرد: حضور ۲۵ میلیونی افراد در مراسم تشییع شهید سلیمانی نشان دهنده شانیت وی در میان آحاد جامعه است که بخش اعظمی از این شانیت ماحصل همان رفتار و عمل خداپسندانه اوست.

وی به بخشی از لحظات و شرایط سخت و بغرنجش در میدان جنگ سوریه اشاره کرد و گفت: درشرایطی که وضعیت محاصره قرار داشتیم و افراد چه از لحاظ نظامی و چه زندگی وضعیت خوبی ندارد حضور سردار سلیمانی در میان رزمندگان با آن روحیه انرژی افزای او برای همگام قوت قلب بود و خود او مصداق "تطمئن القلوب" برای همگان به شمار می رفت.

اسماعیلی با اشاره به اینکه سردار سلیمانی از نظر وضعیت مادی بدلیل داشته های خانوادگی جزو طبقه متمول به شمار می رفت، افزود: اما هیچگاه پول و اموال باعث نشد تا خود را برتر از دیگران ببیند و با همه افراد جامعه از طبقه پایین و متوسط حشر و نشر داشت و خود را از میان همه مردم می دید.

وی گفت: تداوم نگاه ساده زیستی سردار سلیمانی پس از شهادتش نیز وجود داشت که سنگ قبر ساده و حک نام سرباز بر آن نیز برگرفته از این ویژگی او است و این فرد نمی خواست جنس زندگی و رفتار خود را متفاوت با دیگر افراد جامعه ببیند.

به گفته اسماعیلی توجه به زندگی زیردستان از ویژگی های او بود با وجود مشغله های زیاد در میدان رزم اما هیچگاه به نیازمندی ها و دغدغه همرزمانش و سربازانش بی توجه نبود و درد آنها را در خود می دانست و برای رفت آن تلاش مضاعفی داشت.

وی سردار سلیمانی را نیروی تمام قد میدان رزم در عین توجه به ثبت وقایع و ایثارگری ها برشمرد و افزود: وی برای ثبت لحظات افتخارآفرینی ایجاد موزه جنگ در کشور را پایه گذاری کرد که در بیشتر نقاط کشور با الگوبرداری این طرح را اجرا کردند.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه هیچ جریان سیاسی بر کار و فعالیت های سردار تاثیری نداشت، گفت: همانطور که در وصیت نامه اش نیز ذکر کرد همواره گوش به فرمان مقام معظم رهبری بود و بزرگی امروز او ماحصل همین مساله است.

خدمتگزاری اولویت اول و آخر سردار سلیمانی

رسول بلباسی برادر محمد بلباسی شهید مدافع حرم از قائمشهر که سال ۱۳۹۵در خانطومان سوریه به شهادت رسید از زبان برادر شهیدش ویژگی های سردار سلیمانی را اینگونه عنوان کرد که مهمترین ویژگی سردار سعه صدر او در برابر تمام مشکلات داخل و خارج کشور بود.

وی گفت: سردار با تمام حوصله و صبری که در وجودش داشت در برابر همه مرارت ها ایستادگی می کرد تا بتواند هدفی که جلوی روی خود دارد به ثمر برساند و هر چیزی که می توانست مانع و غفلت او از اهدافش شود را بی توجهی می کرد.

بلباسی از سردار سلیمانی به عنوان نمونه بارز جهادی یاد کرد و افزود : همواره برادر شهیدم از سردار به عنوان فردی کاملا جهادی نام می برد که با همین روحیه در مقابل همه مسائل ایستادگی و کار می کرد.

وی ادامه داد: سردار این تفکر جهادی را داشت و در تمام مراحل زندگی و کار خود پیاده کردند و روحیه جهادی ایشان برگرفته صبر و نگاه به آینده نگر بود و این آینده نگری آتش کینه را برافروخته می کرد و او این دیدگاهی که داشتند باعث شده تا دست آنها رو شود.

بلباسی گفت: سردار سلیمانی با وجود برخورداری از فرصت و امکان حضور د رمناصب بالا را داشت اما لباس جهاد برای خدمتگزاری را برای خود در اولویت قرار داده بود و تا آخرین قطره خون در همین جایگاه و لباس کار کرد.

وی افزود:اگر این خلوص نیت در کار و فعالیت سردار سلیمانی در تمامی مسوولان جاری شود مطمنا کشور از مشکلاتی که گرفتار آن است رهایی خواهد یافت و به پیشرفت های بیشتری دست خواهیم یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha