استاندار خراسان جنوبی: اُفت فشار گاز ناشی از سرمای کم‌سابقه است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از مهمترین دلایل اُفت فشار گاز در روزهای اخیر سرمای کم‌سابقه و ادامه‌دار در همه نقاط کشور است که افزایش مصرف را هم در پی داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت شامگاه دوشنبه در نشست مشترک ستاد مدیریت بحران و ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی که با حضور ویدئوکنفرانسی فرمانداران برگزار شد، از مردم استان برای صرفه‌جویی در مصرف گاز و صاحبان واحدهای تولیدی در استفاده از سوخت جایگزین قدردانی کرد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی افراد مطرح می‌کنند چرا ایران با وجود ذخایر غنی گازی دچار افت فشار شده است، گفت: سرمای کم‌سابقه و مستمر از دلایل افت فشار گاز است به طوری‌ که اکنون این سرما ۴۶۰ شهر و ۲۷ استان کشور و حتی کشورهای همجوار را در برگرفته و دما در برخی استان‌ها به منفی ۲۸ درجه رسیده است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: سرمای شدید در خراسان جنوبی طی ۱۵ سال اخیر کم‌سابقه‌ بوده تا جایی که در برخی مناطق استان دمای منفی ۲۰ درجه گزارش شده است.

وی گفت: مشکلات افت فشار به دلیل سرمای شدید هوا و افزایش مصرف گاز است و ربطی به وزارت نفت و پالایشگاه‌ها ندارد.

قناعت افزود: حداکثر تولید روزانه گاز در کشور ۸۵۰ میلیون مترمکعب است اما در شرایط فعلی سرمای هوا، مصرف گاز در کشور به بیش از هزار و ۱۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که بی‌سابقه است لذا افت فشار دور از انتظار نیست.

وی گفت: سرمای شدید هوا باعث شد حتی ترکمنستان که گاز استان‌های گلستان و مازندران را به دلیل دور بودن از خط انتقال گاز جنوب کشور و مقرون به صرفه بودن برای ایران تامین می‌کرد، صادرات خود را قطع کند لذا این ۲ استان هم که از ترکمنستان گاز می‌گرفتند به شبکه انتقال گاز شرق کشور اضافه شدند و فشار پایین‌تر آمد.

استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: شرکت ذخیره‌سازی گاز که منابع انرژی را برای موقعیت‌های بحرانی ذخیره می‌کرد در دولت قبل به طور کامل منحل شد و در این زمینه کوتاهی‌هایی صورت گرفت‌ وگرنه امروز باید بخشی از گاز مورد نیاز از این منبع تامین می‌شد.

وی گفت: علیرغم افت فشار گاز توانستیم گاز پایدار را برای همه مناطق استان تامین کنیم و فقط در روستای خدا آفرید بشرویه به دلیل قرار گرفتن در انتهای خط، از سوخت جایگزین استفاده می‌شود.

قناعت بر ضرورت الگوسازی مصرف درست انرژی به ویژه گاز در کشور تاکید کرد و گفت: صرفه‌جویی در مصرف گاز در بین مردم عادی بیشتر تا خواص رعایت می‌شود.

وی در ادامه از کار شبانه‌روزی و جهادی مدیران، کارکنان و کارگران شرکت گاز خراسان جنوبی در مدیریت افت فشار شبکه گاز استان به طور ویژه تشکر کرد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: برخی شهرهای کشور با وجود فشار گاز ۱۶۰، قطعی گاز را تجربه کردند اما با کار شبانه‌روزی و جهادی شرکت گاز استان با اینکه در برخی شهرها فشار به کمتر از ۱۰۰ رسید اما قطعی گاز را نداشتیم که باید دست همه کارگران و کسانی که در این شرایط سخت برای جلوگیری از قطع شدن گاز مورد نیاز مردم تلاش می‌کنند را بوسید.

وی با اشاره به برگزاری مرحله اول کنکور سراسری در پایان هفته جاری گفت: مدیران استان همه تلاش خود را به کار گیرند تا داوطلبان کنکور بتوانند در محیط گرم و حتی بهتر از سال قبل با آرامش کامل در این آزمون شرکت کنند و موجب سوء‌استفاده و موج‌سواری دشمنان از این موضوع نشود.

قناعت با تاکید بر افزایش نظارت و بازرسی از ادارات و اصناف و سایر مراکزی که مقرر شده از سوخت جایگزین استفاده کنند، اظهار داشت: بازرسی‌ها با کمک بسیج و بازرسان دستگاه‌های اجرایی انجام و نتایج آن مرتب گزارش داده شود.

وی از تداوم سرما تا هفته دوم بهمن خبر داد و افزود: سوخت جایگزین گاز برای مصرف خانگی تامین شده تا در صورت قطعی گاز با همکاری و هماهنگی فرمانداران در مناطقی که دچار مشکل شدند، توزیع شود لذا از بابت تامین نفت سفید جای هیچ نگرانی نیست.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تامین سوخت جایگزین و نان مردم از مواردی است که باید فرمانداران برای موارد احتمالی قطعی گاز مورد توجه قرار دهند و فرهنگ‌سازی مصرف بهینه انرژی به ویژه گاز باید در همه بخش‌های خانگی و عمومی در دستور کار باشد.

بنا به تصمیم ستاد مدیریت مصرف انرژی استان و با توجه به افت شدید دما تمامی ادارات، دستگاه‌های اجرایی و مراکز آموزشی خراسان جنوبی از روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه تا امروز تعطیل بوده و مدارس استان تا پایان هفته جاری غیرحضوری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha