۴۵ هزار کیلومتر برف‌روبی در جاده‌های چهارمحال و بختیاری انجام شد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: در طرح راهداری زمستانی از ۱۰ آبان‌ماه امسال تاکنون ۴۵ هزار کیلومتر برف‌روبی در استان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روح‌الله غلامی روز یکشنبه در نشست مدیریت بحران با اشاره به پیمایش ۶۴ هزار کیلومتری ناوگان خودرویی راهداری چهارمحال و بختیاری از زمان آغاز طرح راهداری زمستانی تاکنون افزود: در این مدت ۱۱ هزار کیلومتر یخ‌زدایی و ۸۲ مورد ریزش‌برداری در جاده‌های استان انجام و یک مورد بهمن به ارتفاع سه متر در گردنه تاراز شهرستان کوهرنگ رفع شد.

غلامی به امدادرسانی به یک‌هزار و ۴۶۸ خودرو گرفتار در برف و کولاک از ابتدای طرح راهداری زمستانی تاکنون اشاره و تصریح کرد: در این مدت ۵۰۰ مسافر در راهدارخانه‌های استان اسکان داده شدند.

وی با اشاره به آسیب جدی به ۱۵ دستگاه از ناوگان خودرویی راهداری چهارمحال و بختیاری در بارش‌های اخیر یادآور شد: این خودروها به تعمیر اساسی نیاز دارد.

غلامی با اشاره به بهره‌مندی از ۴۰ دستگاه گریدر، لودر و تراکتور از بخش خصوصی به‌صورت استیجاری در بارش‌های اخیر اظهار داشت: در زمان بارش اولویت بازگشایی جاده‌ها با محورهای اصلی است.

رییس اورژانس چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در زمان بارش امکان امدادرسانی با بالگرد وجود ندارد.

محمود شمسی‌پور تاکید کرد: در زمان بارش سنگین برف، امکان خروج آمبولانس از پایگاه‌های اورژانس وجود ندارد و به‌همین منظور اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شهرداری‌ها نسبت به برف‌روبی درب پایگاه‌ها اقدام کنند.

وی بیمارستان‌های هاجر و آیت‌الله کاشانی شهرکرد را جزو بیمارستان‌های حائز اهمیت در چهارمحال و بختیاری دانست و افزود: با توجه به حجم بالای مراجعات و تردد خودروهای آمبولانس باید برف‌روبی مسیرهای منتهی به مراکز درمانی مرکز استان و شهرستان در اولویت شهرداری‌ها باشد.

شمسی‌پور به ملزومات امدادرسانی به مادران باردار و نوزادان در شرایط بحران ناشی از بارش سنگین برف در چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: در همین راستا برف‌روبی برخی محورهای ارتباطی روستایی باید در اولویت قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به صدور هشدار نارنجی برای تمامی شهرداری‌های استان گفت:بهره‌مندی از ظرفیت و توان ماشین‌آلات سنگین بخش خصوصی مورد نیاز برای امدادرسانی در حوادث ناشی از بارش برف در دستور کار شهرداران قرار گیرد.

بهادر عبدالغنی جمع‌آوری شن‌ونمک موجود در معابر و محورهای ارتباطی مرکز چهارمحال و بختیاری را ضروری اعلام و تاکید کرد: شهرداری‌ها بخشی از کمبود نیروی خود در زمان بحران را با نیروهای ستادی و اداری جبران کنند.

شهردار شهرکرد نیز گفت: در بارش برف قبل ۷۵۰ تن شن‌ونمک در خیابان‌ها و معبرهای مرکز چهارمحال و بختیاری مصرف شد.

محمدحسن واحدیان تصریح کرد: هم‌اکنون یک‌سوم دستگاه‌های برف‌روبی و شن‌ونمک‌پاشی در اختیار شهرداری شهرکرد برای ارائه خدمات به شهروندان در زمان بارش برف استیجاری است.

وی اظهار داشت: در ۱۰ روز گذشته سه تیغه برف‌روب و یک کامیون به مجموعه تجهیزات شهرداری شهرکرد برای خدمات‌رسانی در زمان بارش اضافه و تجهیزات آسیب‌دیده نیز تعمیر و در بین نواحی مختلف توزیع شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری نیز گفت: سرمای شدید هوا مشکلاتی را برای اجرای طرح‌های عمرانی در حوزه آب‌رسانی ایجاد کرده است و امکان جوشکاری و بتن‌ریزی وجود ندارد.

فردوس کریمی تاکید کرد:طرح‌های پیش‌بینی شده حوزه آب‌رسانی چهارمحال و بختیاری برای بهره‌برداری در دهه فجر انقلاب اسلامی سال‌جاری آماده نشده‌اند.

وی خروجی کنونی چشمه کوهرنگ را ۳۰۰ لیتر بر ثانیه دانست و افزود: این چشمه در سال گذشته ۲ مرتبه با مشکل مواجه شد اما اکنون با وجود طرح‌های پدافندی فدک و عمان دچار بحران جدی در تامین آب آشامیدنی نمی‌شویم.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha