۱۳ بهمن ۱۴۰۱، ۷:۴۴
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85017286
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

شاخص ۷۳ درصدی مقاوم‌سازی مسکن روستایی در ملایر + فیلم

همدان- ایرنا- انقلاب اسلامی ایران طی ۴۴ سال گذشته موفقیت‌های بزرگی را پشت سر گذاشته، مقاوم‌سازی مسکن روستایی از آن دست افتخارات نهاد بنیاد مسکن به عنوان مولود انقلاب است که از ابتدا تاکنون، شهرستان ملایر در این حوزه با عبور از شاخص کشوری، به ۷۳ درصد شاخص مقاوم‌سازی مسکن روستایی دست پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا؛ کسب شاخص بالای مقاوم‌سازی و نوسازی مسکن روستایی به عنوان مهمترین رسالت بنیاد مسکن در شهرستان ملایر، دستاورد مهم این نهاد است که امروز در چهل و چهارمین فجر انقلاب به کسب این رتبه و جایگاه خود می‌بالد.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نخستین نهاد سازندگی است که پس از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی با فرمان حضرت امام خمینی (ره) در ۲۱ فروردین سال ۱۳۵۸ تشکیل شد و با توجه به اهمیت مسأله مسکن محرومان به فاصله ۱۰ روز پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی طی پیام مهمی در تاریخ، نسبت به افتتاح حساب ۱۰۰ و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدام شد.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از جمله نهادهایی است که در ابتدای شکل‌گیری انقلاب، تاسیس و با هدف ساخت مسکن محرومان و جبران عقب‌ افتادگی در روستاها، پایه‌ریزی شد.

در همان اوایل انقلاب با شروع جنگ تحمیلی و نیاز به بازسازی مناطق جنگی، بنیاد مسکن کار خود را در شهرها و روستاها برای بازسازی مناطق جنگی و توزیع مصالح در دستور کار قرار داد، پس از بازسازی مناطق جنگی و عبور از جنگ تحمیلی، فعالیت‌های خود را در حوزه کمک به مناطق سیل و زلزله زده آغاز و توفیقات خوبی در این حوزه‌ها کسب کرد.

در این میان شهرستان ملایر با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر و ۲۰۴ روستای دارای سکنه، دستاوردهای مهمی را در حوزه مقاوم‌سازی مسکن روستایی، اجرای طرح هادی، صدور سند مالکیت و ساخت مسکن شهری و روستایی برای محرومان و اقشار کم‌درآمد و طرح نهضت ملی مسکن به برکت انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی به دست آورده است که در مقایسه با قبل از انقلابی بی‌سابقه است.

ساخت سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی

در این رابطه مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ملایر در راستای تشریح دستاوردهای این نهاد در چهل و چهارمین فجر شکوهمند انقلاب اسلامی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این شهرستان در شاخص‌های بسیاری در حوزه فعالیت بنیاد مسکن صاحب رتبه و جایگاه است.

"داود سوری" با اشاره به فعالیت‌های بنیاد مسکن و روند شکل‌گیری مقاوم‌سازی مسکن روستایی گفت: پس از وقوع زلزله در کشور، دستور احداث سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در کشور صادر شد که از سال ۱۳۸۴ پس از زلزله کرمان بنا به دستور رهبر معظم انقلاب و دستورالعمل بنیاد مسکن، کار ساخت این تعداد واحد مسکونی آغاز شد.

وی افزود: در این رابطه فعالیت‌های بنیاد مسکن در چند حوزه اجرای طرح‌های هادی، صدور سند مالکیت برای اماکن روستایی و شهری، بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی در راستای ساخت مسکن محرومان و ساخت مسکن شهری برای اقشار کم درآمد در دستور کار قرار گرفت.

مدیر بنیاد مسکن ملایر ادامه داد: این شهرستان ۲۰۴ روستای دارای سکنه دارد که از این تعداد تاکنون طرح هادی در ۱۳۰ روستا اجرا شده که شاخص کشوری اجرای طرح هادی ۵۶ درصد، شاخص استان همدان ۸۰ درصد است و در ملایر ۶۴ درصد طرح هادی اجرا شده است.

سوری جامعه روستایی این شهرستان را ۹۶ هزار و ۵۶۱ نفر عنوان کرد و گفت: شاخص جمعیتی ما در استان ۱۶.۱ درصد است که در زمینه اجرای طرح هادی نسبت به استانی عقب هستیم و با جذب اعتبارات مناسبی از استان، این شاخص را به ۱۷.۳ درصد ارتقا دادیم.

وی یادآور شد: ۱۶۲ روستای این شهرستان بالای ۲۰ خانوار و ۴۲ روستا زیر ۲۰ خانوار است و تاکنون برای تمامی روستاهای ملایر طرح هادی تهیه شده است.

شاخص ۸۱ درصدی صدور سند مالکیت روستایی ملایر

مدیر بنیاد مسکن ملایر به فعالیت‌های حوزه عمران روستایی اشاره و بیان کرد: در شهرستان ملایر ۲۶ هزار واحد مسکن روستایی داریم که از این تعداد برای ۲۱ هزار فقره سند روستایی صادر شده و شاخص ما در این زمینه ۸۱ درصد است، در حالی‌که شاخص کشوری ۶۴ درصد است.

سوری ادامه داد: از ۲۰۴ روستای این شهرستان ۵۵ روستا اوقافی است و اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان باید با تنظیم اجاره‌نامه با مالکان این واحدها، کمک کند این مشکل هر چه سریعتر رفع شود و شاخص ما ارتقا یابد.

وی همچنین تاکید کرد: از ۲۶ هزار واحد روستایی در این شهرستان، ۱۸ هزار و ۷۰۰ واحد معادل ۷۳ پایان کار دریافت کرده‌اند، در حالی‌که شاخص استانی مقاوم‌سازی مسکن روستایی ۶۵ درصد و شاخص کشوری ۵۱ درصد است.

۱۴۰۷؛ جشن پایان مقاوم‌سازی مسکن روستایی استان همدان

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر با بیان اینکه ملایر در زمینه مقاوم‌سازی مسکن روستایی جایگاه خوبی دارد، افزود: امسال سهمیه ملایر یک‌هزار و ۴۰۰ فقره تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی تعیین شده که با گذشت ۲ ماه، حدود یک‌هزار و ۱۰۰ فقره به بانک‌های عامل شهرستان معرفی شده است.

مدیر بنیاد مسکن ملایر: طبق گفته "علی نیکزاد" رئیس بنیاد مسکن کشور، سال ۱۴۱۰ جشن مقام‌سازی تمامی واحدهای مسکن روستایی را برگزار خواهیم کرد که مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان این امر را بومی‌سازی و پیش‌بینی کرده تا سال ۱۴۰۷ جشن پایان مقاوم‌سازی مساکن روستایی استان همدان را برگزار می‌کنیم.

سوری یادآور شد: این در حالیست که در سیستم بانکی به واسطه تضامین بانکی برای پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی مشکل داریم و باید بانک‌ها مساعدت لازم را به عمل آورند.

وی ادامه داد: طبق گفته "علی نیکزاد" رئیس بنیاد مسکن کشور، سال ۱۴۱۰ جشن مقاوم‌سازی تمامی واحدهای مسکن روستایی را برگزار خواهیم کرد که مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان این امر را بومی‌سازی و پیش‌بینی کرده تا سال ۱۴۰۷ جشن پایان مقاوم‌سازی مسکن روستایی استان همدان را برگزار می‌کنیم.

شاخص ۷۳ درصدی مقاوم‌سازی مسکن روستایی در ملایر + فیلم

۲۰ واحد مسکن روستایی ملایر دهه فجر آماده تحویل است

مدیر بنیاد مسکن ملایر با اشاره به ورود این نهاد در ساخت مسکن شهری زیر ۲۵ هزار نفر نیز گفت: با توجه به اینکه در شهر ملایر قشر زیادی نیاز به مسکن داشتند، از ابتدا تاکنون حدود ۳۶۴ واحد مسکن شهری در شهر ملایر احداث کرده‌ایم.

سوری خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌های دولت در زمینه نهضت ملی مسکن، از یک میلیون مسکن که قرار است سالانه در کشور احداث شود، بنیاد مسکن متولی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است.

به گفته وی، ۶۰۰ هزار واحد از این تعداد توسط راه و شهرسازی و ۴۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن احداث خواهد شد که ۲۰۰ هزار واحد مسکن در روستاها و ۲۰۰ هزار واحد در قالب مسکن شهری زیر ۲۵ هزار نفر و شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر احداث می‌شود.

مدیر بنیاد مسکن ملایر ادامه داد: در این راستا به تازگی عملیات اجرایی ۵۰۲ واحدی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در ملایر آغاز شد که حدود ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده‌سازی زمین انجام شده و طی یکماه آینده پس از تایید نهایی نقشه، برای اجرای پی سازی اقدام خواهیم کرد.

افتتاح بیش از ۱۱ میلیارد تومان پروژه بنیاد مسکن در دهه فجر

سوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فرا رسیدن دهه فجر و افتتاح پروژه‌های عمرانی در این ایام اشاره و اظهار داشت: سه پروژه بهسازی و آسفالت در سه روستای این شهرستان با ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار افتتاح و همزمان ۲۰ واحد مسکن روستایی با ۲ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان واگذار می‌شود.

وی گفت: در هفته دولت امسال ۷۳ هزار مترمربع و دهه فجر ۳۳ هزار مترمربع آسفالت و در مجموع ۱۲۰ هزار مترمربع آسفالت در معابر روستایی این شهرستان انجام شده است.

مدیر بنیاد مسکن ملایر مجموع اعتبارات پروژه‌های عمرانی این شهرستان در دهه فجر را ۱۱ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: جمعه در سومین روز دهه فجر یک واحد مسکن روستایی در روستای مهرآباد با حضور استاندار همدان افتتاح می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر دارای ۲۰۴ روستای دارای سکنه با جمعیتی بالغ بر ۹۶ هزار و ۵۶۱ نفر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha