حسین یونسی روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کاهش یک متر و ۶۰ سانتیمتری آب دریای خزر طی ۱۰ سال گذشته، اظهار کرد: کاهش تراز آب و خشک شدن کنارههای دریا در محدوده بلوار قدس انزلی، کار پهلوگیری قایقهای اسکله قایقرانی را ناممکن ساخته است لذا سازمان بنادر و دریانوردی عملیات لایروبی را از این مناطق آغاز کرده است.
وی ادامه داد: طبق قانون و شرح وظایف قانونی، سازمان بنادر و دریانوردی وظیفه دارد مسیر کشتیرانی را در همه بنادر تجاری کشور لایروبی کند اما این سازمان در راستای عمل به مسئولیتهای اجتماعی و با پیگیریهای این اداره کل برای حل مشکل مردمی که از تالاب انزلی ارتزاق می کنند لایروبی این تالاب را نیز در دستور کار قرار داده است.
یونسی با بیان اینکه اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان در این عملیات عمق تالاب را در سمت اسکلههای قایقرانی به ۳.۵ متر خواهند رساند، گفت: با لایروبی این قسمت از کانال آبراهه بندر انزلی که حدود هزار متر طول دارد، قایقرانان تا ۶ سال آینده مشکلی نخواهند داشت داشته باشند.
وی تصریح کرد: بخش دوم لایروبی در داخل تالاب انزلی انجام خواهد شد که حدود ۷۰۰ هزار متر مربع مساحت دارد و بعد از پروسه انتخاب پیمانکار عملیات لایروبی داخل تالاب هم اجرایی می شود.
وی خاطر نشان کرد: تجهیزات لایروبی اداره بندر شامل ۲ دستگاه کاتر ساکشن ۲ زیست(دارای مته و کاتر) در داخل حوضچه بندر و ۲ دستگاه لایروب بخش خصوصی مستقر در تالاب انزلی است که با پیوستن پیمانکار جدید این تجهیزات افزایش می یابد و کارها سرعت بیشتری میگیرد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان یادآور شد: سازمان بنادر در بندر آستارا نیز پس از لایروبی کانالی به وسعت ۲ هزار و ۱۴۵ متر و دستیابی به عمق ۵.۵ متر از ۲۷ مهر این کانال را به شرکت بهرهبردار تحویل داد.
سازمان بنادر و دریانوردی برای احیای تالاب انزلی ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داد تا در پنج پهنه عملیات رسوب برداری را انجام دهد.
نظر شما