مهمان صفای سایه‌روشن «کوچه‌باغ‌ها» در سمنان باشید

سمنان - ایرنا - سمنان در گذشته «شهری میان‌ باغ‌ها» بوده و به همین دلیل کوچه‌باغ‌های تاریخی متعددی دارد و در سال‌های اخیر با بازآفرینی کوچه‌باغ‌ها و برجسته‌سازی نظام قدیمی تقسیم آب با قدمتی بیش  از ۷۰۰ سال، زیبایی در دل شهر کویری سمنان ایجاد شده و پذیرای گردشگران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هریک از کوچه باغ‌های سمنان در گذشته نام مخصوص به خود گرفته و داستانی در پسِ این نام‌ها نهفته است؛ اِنجیلا، اسپی پُل، اِسپی اِستون، کُندنه، نی کیژَه، میان‌محله و مهر از جمله این نام‌هاست.

با وجود مشکل کم آبی که از دیرباز تا کنون گریبان‌گیر سمنان است، نظام تقسیم آب دقیق و منظمی آب را در روزهای خاصی از هفته به محله‌ای معین می‌برده و به این ترتیب باغداران این آب کم را دوستانه با هم شریک می‌شدند.

نظام سنتی تقسیم آب شهر سمنان که با شماره ۴۰۰ در تاریخ پنجم دی‌ماه ۱۳۹۰ در ردیف فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید، همواره به عنوان یک عامل پویا در شهر عمل کرده است و این تعادل، هویت شهری سمنان را شکل داده که حاصل آن منظر شهری یکپارچه با طبیعت و منظر فرهنگی شاخص است.

این فضای قدیمی و واقعی سمنان، می‌تواند امروز گردشگران را از نقاط مختلف به این شهر بکشاند و دقایقی به آرامش و یک فضای دلنشین مهمانشان کند.

مهمان صفای سایه‌روشن «کوچه‌باغ‌ها» در سمنان باشید

نی‌کیژه

یکی از کوچه‌باغ‌های زیبای سمنان که شهرداری سمنان در سال‌های اخیر آن را بازآفرینی کرد، «نی کیژه» نام دارد که نامی با گویش سمنانی است.

این کوچه باغ در ضلع غربی استخر تاریخی «کدیور» قرار دارد که این استخر نیز در اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره ۸۶۱۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. قدمت استخر کدیور به دوران پس از اسلام می‌رسد و در ضلع جنوبی میدان «دریادار همتی» این شهر قرار دارد. این محل ذخیره آب کشاورزی، در سال‌های اخیر به عنوان آبراه و مکانی خوش‌منظر برای نشاط شهروندان بهسازی شد.

تصاویر مربوط به این کوچه باغ را اینجا ببینید.

مهمان صفای سایه‌روشن «کوچه‌باغ‌ها» در سمنان باشید


کندَنه

باغ‌راه «کندَنه» نیز در ضلع جنوب غربی استخر تاریخی کدیور قراردارد. نام این باغ‌راه از گذشته نقل است و ریشه‌یابی آن نیاز به پژوهش بیشتر دارد، اما در زبان سمنانی کنده درخت یا «کُندَه» تلفظ می شود. تصاویر مربوط به این کوچه باغ را اینجا ببینید.

مهمان صفای سایه‌روشن «کوچه‌باغ‌ها» در سمنان باشید

مهر

کوچه باغ مهر نیز یکی دیگر از مسیرهای دلنشین شهر سمنان است که در نزدیکی استخر ناسار قرار دارد. این کوچه باغ از کوچه سعدی ۱۳ آغاز شده و به بلوار حکیم الهی ختم می شود. از ویژگی‌های این کوچه باغ این است که در نزدیکی مقبره حاج ملا علی سمنانی، معروف به «حکیم الهی»، قرار دارد.

تصاویر مربوط به این کوچه باغ را اینجا ببینید.

مهمان صفای سایه‌روشن «کوچه‌باغ‌ها» در سمنان باشید

اِنجیلا

باغ راه «اِنجیلا» نیز یکی دیگر از باغ‌راه‌های سمنان واقع در نزدیکی استخر تاریخی شاهجوی این شهر است. اهالی، علت نامگذاری آن را وجود درخت های انجیر می دانند هر چند دلیل آن نیاز به پژوهش بیشتر دارد. استخر شاهجوی (شاهجوق) نیز یکی دیگر از استخرهای ۶گانه سمنان است که در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۶۲۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. تصاویر باغ راه انجیلا اینجا قابل مشاهده است.

مهمان صفای سایه‌روشن «کوچه‌باغ‌ها» در سمنان باشید

اِسپی پل

کوچه باغ تاریخی «اِسپی پل» بالا واقع در محدوده محله مِلحی از کوچه حکیم الهی ۳۶ دسترسی دارد. نام این کوچه باغ در زبان سمنانی به معنای پل سفید است. باغداران نام جوی واقع در آن که قسمتی از نظام سنتی تقسیم آب سمنان است و اکثر مواقع آب در آن جریان دارد را «استاله جوی» می‌گویند که جریان آب آن به اسپی پل پایین و سپس به روستاهای جنوب شهر می رسد. اسپی پل نیز در نزدیکی استخر تاریخی کدیور قرار دارد.

تصاویر این کوچه‌باغ را تماشا کنید.

مهمان صفای سایه‌روشن «کوچه‌باغ‌ها» در سمنان باشید

میان محله

کوچه باغ میان محله، در محله زاوغان و در نزدیکی استخری با همین نام قرار دارد. در مسیر این کوچه باغ، مسجد تاریخی جامع سمنان، ۲ آب‌انبار با نام‌های آب انبار بالای زاوغان و پایین زاوغان و در انتهای آن امامزاده اشرف (ع) و امامزاده زین‌الدین (ع) قرار دارد.

تصاویر کوچه باغ میان‌محله را اینجا ببینید.

از ویژگی‌های مهم این کوچه باغ‌ها، می‌تواند عطر دل انگیز آن باشد که در جریان هوا معلق است و از طریق شش‌ها به جریان خون وارد می‌شود. بسیاری از اهالی سمنان شهر، زادگاه خود را با همین عطر و بو در ذهن می‌سپارند و هرزمان هرجا که باشند، سمنان را همین‌گونه به یاد می‌آورند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز سمنان با هدف شناساندن بیشتر ظرفیت‌های کم‌نظیر و جذاب گردشگری، تبدیل استان سمنان از معبر به مقصد گردشگری و آشنایی بیش از پیش مسافران نوروزی و گردشگران داخلی و خارجی با اماکن و بناهای تاریخی، گردشگری و جاذبه‌های طبیعی و دیدنی استان، به معرفی جاذبه های گردشگری این خطه می‌پردازد.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

در حالی سالانه افزون بر ۱۵ میلیون زایر با عبور از شهرستان‌های مختلف استان پهناور سمنان به زیارت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در مشهد مقدس می‌روند که دست کم یک شب در استان اقامت می‌کنند؛ از این رو، تبدیل استان سمنان از معبر به مقصد گردشگری یکی از برنامه‌های مهم حوزه گردشگری و مورد تاکید محمدرضا هاشمی استاندار این استان است.

استان سمنان دارای بیش از یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده است که ۸۶۸ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha