چشم‌ها را باید شست و ورزش نابینایان را جور دیگر باید دید

یزد- ایرنا- بخشی از شهروندان جامعه را کم بینایان و نابینایان تشکیل می‌دهد که همانند سایر اقشار برای تامین سلامتی و داشتن نشاط اجتماعی به ورزش نیاز دارند، تامین نیازها و پاسخگویی به انتظارات آنان در این زمینه باعث افزایش روحیه این قشر می شود.

در دنیای نابینایان و کم بینایان، گوش کار چشم را انجام می‌دهد و بعد از آن حس لامسه راه برقراری ارتباط با جهان پیرامون است، ورزش برای افراد سالم تفریح، نشاط و حضور در عرصه حرفه‌ای تلقی می‌شود، ورزش کردن در دنیای نابینایان و کم بینایان علاوه بر مباحثی مانند سلامتی باعث افزایش اعتماد به نفس و ارتقاء روحیه این قشر می شود، بنا بر این از ابعاد مختلف فراهم سازی زمینه ورزش برای آنان به لحاظ روان شناختی بر حضور در جامعه و افزایش روحیه این قشر اثر مستقیم دارد.

ضرورت همکاری بخش خصوصی برای حل مشکل ورزشکاران نابینا

تاکنون با وجود برخی محدودیت‌های مالی برای رسیدگی به ورزش نابینایان و کم بینایان، در استان یزد اقداماتی برای تامین نیازهای ورزشی این قشر صورت گرفته ولی هنوز تا تحقق کامل خواسته‌های آنها فاصله زیادی وجود دارد.

تعدادی از نابینایانو کم بینایان استان یزد در گفت و گو با گزارشگر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) مرکز یزد برخی محدودیت های موجود در زمینه فعالیت های ورزشی این قشر را بیان و مطالبات خود را برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی ورزشی در استان تشریح کردند.

رضا زارع یکی از کم بینایان یزد گفت: نابینایان و کم بینایان بیشتر از سایر اقشار جامعه و عموم شهروندان به برنامه‌های مختلف فرهنگی و فعالیت های ورزشی برای تامین سلامتی و داشتن نشاط و روحیه مناسب نیاز دارند .

چشم‌ها را باید شست و ورزش نابینایان را جور دیگر باید دید

وی با بیان اینکه شرایط نابینایان و کم بینایان ویژه است و باید زمینه حضور آنها در جامعه توسط مسئولان و بخش خصوصی در برنامه‌های فرهنگی و ورزشی فراهم شود، ادامه داد: اولین گام برای تحقق این مهم، مناسب سازی شهر است تا یک ورزشکار کم بینا و نابینا بتواند راحت مسیرها را طی کند.

دیگر ورزشکار کم بینای یزدی نیز اظهار کرد: رفت و آمد برای نابینا و کم بینا از خانه تا باشگاه برای حضور در برنامه‌های ورزشی بسیار سخت و هزینه بر است و باید در این خصوص حمایت بیشتری از سوی بخش های مختلف صورت گیرد.

رضا دهقان بر توجه بیشتر رسانه‌های گروهی برای معرفی ورزش نابینایان و کم بینایان تاکید کرد و گفت: مشکل نابینایان به ویژه در بخش ورزش نسبت به سایر معلولیت‌ها حادتر است چون آنها از نعمت دیدن محروم هستند و نیازمند خدماتی متفاوت از سایر معلولان هستند .

فاطمه کمالی هم که جزو جامعه کم بینایان یزد است بر ایجاد و توسعه امکانات و زیرساخت‌های ورزشی کافی برای این قشر در سطح استان تاکید کرد و یادآور شد: هرچند تاکنون اقداماتی متعددی در این زمینه صورت گرفته ولی با توجه به پراکندگی جامعه هدف ظرفیت های موجود پاسخگوی نیاز تمامی این افراد نیست.

مسئولان و خیّران به دلیل شرایط خاص ورزشکاران دارای معلولیت به خصوص در زمینه رفت و آمد آنها برای حضور در مسابقات باید حمایت بیشتری داشته باشندوی بیان کرد: باید در کنار پارک‌ها و بوستان‌ها و حتی در پارک‌های درون محلی هم برای رفت و آمد راحت و همچنین ایجاد برخی امکانات برای ورزش نابینایان و کم بینایان همانند سایر شهروندان اقداماتی صورت گیرد.

مهدی میردهقان دیگر ورزشکار نابینای یزد، مشارکت بخش خصوصی و انجام مسئولیت اجتماعی صاحبان صنایع نسبت به جامعه معلولان را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: مشارکت بخش خصوصی در کنار اقدامات دولت فضای بهتری را برای تامین امکانات و زیرساخت های مورد نیاز ورزش معلولان فراهم می کند.

وی ادامه داد: وجود سالن‌های مناسب در مناطق مختلف یکی از مهمترین نیازها برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی نابینایان و کم بینایان است که در این خصوص باید با یک عزم جدی و برنامه‌ریزی شایسته اقدام شود.

رییس هیات ورزش‌های نابینایان و کم بینایان یزد نیز با تشریح برخی اقدامات این هیات گفت: برای اجرای کامل برنامه‌های فرهنگی و ورزشی و پوشش جامعه هدف، سالانه به هشت میلیارد ریال بودجه در استان نیاز است .

حسین دشتی افزود: در سال گذشته در مجموع برای اجرای برنامه‌های مختلف ورزشی نابینایان و کم‌بینایان زیرپوشش در یزد و شهرستان‌ها که ورزشکاران آن جزو طبقه متوسط و پایین جامعه از لحاظ اقتصادی هستند، سه میلیارد ریال تامین و هزینه شد.

وی با بیان اینکه استعدادهای بسیار خوبی در بین نابینایان و کم بینایان یزد در تمامی رشته‌ها ورزشی در سطح ملی وجود دارد ، ادامه داد: یزد جزو استان‌های برخوردار معدنی و صنعتی کشور محسوب می‌شود و افراد متمکن فراوانی دارد و وجود برخی محدودیت های مالی و امکاناتی برای ورزش افراد کم توان شایسته این استان نیست.

دشتی بیان کرد: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تمامی دستگاه‌های اجرایی و دولتی موظف هستند برای توسعه و پوشش ورزش نابینایان و کم بینایان همکاری کنند که اگر این موضوع قانونی در استان محقق شود، بخش عمده مشکلات موجود در مسیر توسعه ورزش این قشر رفع می‌شود.

وی اظهار کرد: سال گذشته هیات ورزشی های نابینایان و کم بینایان استان یزد با همت و فعالیت خوب ورزشکاران در مجموع بر اساس شاخص‌های فدراسیون بعد از استان‌های خراسان رضوی و اصفهان در مکان سوم قرار گرفت.

رییس هیات ورزش‌های نابینایان و کم بینایان یزد تصریح کرد: یک ورزشکار نابینا و کم بینا برای حضور در محل تمرین یا اعزام به مسابقات استانی و کشوری در رفت و آمد با مشکلات فراوانی به خصوص در تامین هزینه دست و پنجه نرم می‌کند و اگر حامیان مالی و دولت حمایت نکنند، موفقیتی در این زمینه حاصل نمی شود.

چشم‌ها را باید شست و ورزش نابینایان را جور دیگر باید دید

وی یادآور شد: هم‌اکنون در سطح استان یزد تنها یک سالن اختصاصی در اختیار ورزشکاران نابینا و کم بینا قرار دارد که سالانه از آن برای انجام تمرینات و برگزاری مسابقات استفاده می‌کنند و ۱۲ رشته ورزشی برای این قشر در رده بانوان و آقایان در استان فعال است و این هیات در شهرستان های یزد، اردکان، میبد، خاتم، تفت، ابرکوه و مهریز فعالیت دارد که گسرش برنامه‌ها در تمامی مناطق استان در دستور کار قرار دارد.

دشتی، تعداد ورزشکاران بیمه شده فعال نابینا و کم بینای زیرپوشش استان را بیش از ۱۵۰ نفر ذکر کرد و یادآور شد: این ورزشکاران تاکنون در مسابقات کشوری برای یزد افتخارات متعددی را کسب کرده اند و اگر به آنها بیشتر توجه شود، رسیدن به جایگاه های بین المللی نیز دور از دسترس نیست.

معاون امور توانبخشی بهزیستی یزد گفت: اکنون پنج هزار و ۵۷۰ نابینا و کم بینا در استان زیرپوشش این سازمان قرار دارند و از خدمات مختلف بهزیستی بهره‌مند می‌شوند و از این تعداد ۲ هزار و ۴۰۵ نفر دارای اختلالات بینایی خفیف، یک هزار و ۳۳۸ نفر اختلال متوسط، یک هزار و ۴۱۶ نفر اختلال شدید و ۴۱۱ نفر نیز اختلال بینایی خیلی شدید دارند.

محسن صباغی‌نژاد، تامین وسایل کمک توانبخشی، اجرای طرح توانمندسازی افراد دارای آسیب بینایی، پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان نابینا و کم بینای نیازمند و برگزاری دوره های آموزشی فراگیر ویژه مربیان و کارشناسان مراکز توانبخشی غیردولتی با مشارکت این مراکز را از خدمات این سازمان در راستای حمایت از افراد نابینا و کم بینایی استان بیان کرد.

برای حل مشکل ورزش نابینایان عزم جدی نیاز است

صباغی نژاد با بیان اینکه بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر۲۵۳ میلیون نفر مبتلا به اختلال بینایی در جهان هستند که ۳۶ میلیون نفر آنان نابینا و ۲۱۷ میلیون نفر اختلال بینایی متوسط تا شدید دارند، افزود: ۸۱ درصد از افراد نابینا و کم بینا را افراد بالای ۵۰ سال تشکیل می دهند.

صباغی نژاد اختلالات درمان نشده انکساری را شایعترین علت کاهش بینایی منتهی به کم بینایی بیان و تصریح کرد: در طول ۲۰ سال گذشته عفونت های چشمی کنترل شده و کمتر منجر به کم بینایی یا نابینایی می شود.

با وجودی که بیش از سه هزار واحد تولیدی و صنعتی در استان یزد وجود دارد ولی حمایت آنها از ورزش اقشار مختلف و جامعه نابینایان و کم بینابیان کافی و مناسب نیست و باید آنها به مسئولیت اجتماعی خود بیشتر عمل کنند و در کنار اقدامات دولت ، مشارکتی شایسته برای پاسخگویی به مطالبات این قشر داشته باشند.

در این خصوص با وجودی تهیه گزارش‌های مختلف و مفصل برای تحقق عملی مسئولیت اجتماعی واحدهای تولیدی و صنعتی و طرح این مباحث در نشست‌های مختلف اداری و خبری همچنان مشکلات این بخش حل نشده است.

چشم‌ها را باید شست و ورزش نابینایان را جور دیگر باید دید

در استان یزد ظرفیت‌های خوبی در بیشتر رشته‌های ورزشی برای اقشار مختلف و نابینایان و کم بینایان وجود دارد، اگر مدیران صنایع و معادن طبق قانون به مسئولیت‌های اجتماعی خود و تحقق سهم واحد مربوطه در این بخش عمل کنند، تحولی موثر در تعالی فعالیت‌های ورزشی این قشر ایجاد می شود.

مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی می‌توانند طبق مقررات برای جبران عقب ماندگی‌ و تقویت و ارتقای رشته‌های مختلف ورزشی با کمک‌های مالی و حمایت‌های معنوی از تیم های ورزشی و جامعه نابینایان و کم بینایان استان، مسوولیت‌های اجتماعی خود را در این حوزه انجام دهند.

تعداد معلولان زیرپوشش سازمان بهزیستی استان یزد ۲۹ هزار نفر اعلام شده است که برخی این افراد چندمعلولیتی هستند و علت عمده معلولیت‌ها در استان علاوه بر موارد مادرزادی، سوانح و حوادث است و بیشترین آنها را معلولان جسمی و حرکتی تشکیل می دهند.

استان یزد با یک میلیون و ۲۵۰ هزار جمعیت، ۴۷ هیات ورزشی استانی ، ۴۰۰ هیات شهرستانی و ۶۲ هزار ورزشکار بیمه شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha