صنایع دستی کرمان پای ثابت نوروز

کرمان - ایرنا - تعطیلات نوروز فرصت ارزشمندی است تا صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی استان کرمان دست‌آفریده‌های خود را در معرض عرضه و دید گردشگران قرار دهند و میراث فرهنگی نیز به همین منظور برپایی ۱۶ بازارچه صنایع دستی در ایام تعطیلات سال نو ۱۴۰۲ در این استان را تدارک دیده است.

به گزارش ایرنا، استان کرمان با غنای تاریخی، فرهنگی و اقلیم های متفاوت صنایع دستی متعددی دارد که مشهورترین آنها قالی و فرش، گلیم، پته، شال، مصنوعات فلزی و غیره محسوب و به خارج از استان و کشور نیز صادر می شوند.

اهمیت صنایع دستی دیار کریمان زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم شهرستان سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم و گلیم شیرکی‌پیچ این خطه ثبت جهانی شده است و پنج شهر کرمان، راور، قلعه گنج، شهربابک و راین نیز در ردیف شهرهای ملی صنایع دستی قرار دارند.

زیراندازها از جمله قالی و فرش کرمان جزو مشهورترین و پرآوازه ترین صنایع دستی کرمان محسوب می شوند که بخش بزرگی از صادارت صنایع دستی استان و کشور را شمال می شوند.

کرمان یکی از مراکز قالیبافی و بافت فرش ایران محسوب می شود و فرش و قالی دستباف کرمان به لحاظ، طرح، بافت و سبک کرمان درای ویژگی های ممتازی است که این محصول را در دنیا خوشنام و پرآوازه معرفی کرده است.

شهرستان های رفسنجان، راور، کرمان، بافت و سیرجان از مهمترین مناطقی به شمار می روند که تولیدکنندگان فرش و قالی دستباف در آن مشغول به فعالیت هستند؛ گرچه به دلیل مشکلاتی نظیر اختلال در صادرات و بالا رفتن مواد اولیه و هزینه های جانبی فرش کرمان رونق گذشته را ندارد.

صنایع دستی کرمان پای ثابت نوروز
بافت گلیم شیرکی پیچ سیرجان

صنعت گلیم‌بافی نیز در استان کرمان بویژه در مناطق عشایری و روستایی رواج دارد و گلیم شیرکی پیچ سیرجان به لحاظ نوع و نقشه بافت آن در زمره بافته های نفیس قرار می گیرد که در فهرست آثار جهانی نیز قرار دارد و شهر سیرجان نیز به عنوان شهر جهانی گلیم شناخته می شود.

از گلیم شیرکی پیچ به جز کاربری زیرانداز در دوخت کیف، رویه‌ صندلی، دیوارکوب، تابلو، سفره، جادستمال کاغذی و غیره نیز استفاده می شود.

پته و دوخت آن نیز مختص اهالی استان کرمان است که به لحاظ نقش و نگار و دوخت هنرمندانه از فاخرترین صنایع دستی این دیار محسوب می شود و کاربردهای زیادی از جمله تزیینانت، پرده، رومیزی، روبالشتی، جلد قرآن و غیره دارد.

مصنوعات فلزی، ظروف مسی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، فیروزه کوبی، شال بافی و حصیر بافی نیز از مهمترین صنایع دستی است که توسط هنرمندان و صنعتکاران این حوزه در استان کرمان تولید می شوند.

تعطیلات نوروز فرصت مناسبی است که مهمانان نوروزی ضمن بازدید از جاذبه های گردشگری کرمان با صنایع دستی منطقه نیز آشنا شوند و به همین منظور آنطور که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اعلام کرده ۱۶ بازارچه صنایع دستی در سطح این استان در ایام تعطیلات نوروزی برپا می شود.

فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان تاکید کرد: این بازارچه‌ها در شهرستان‌های کرمان، بردسیر، بم، رفسنجان، فهرج، شهربابک، راور، سیرجان، زرند، شهربابک، جیرفت، کوهبنان و همچنین شهرهای ماهان، راین و شهداد (شهرستان کرمان) راه اندازی می‌شود.

وی افزود: تلاش شده این بازارچه‌ها در محل اماکن تاریخی برپا شود که گردشگران علاوه بر بازدید از این اماکن، از صنایع‌دستی و سوغات مناطق مختلف استان نیز استفاده کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: بازارچه‌های صنایع دستی نوروزی از تاریخ ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱ تا ۱۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ میزبان گردشگران و علاقه مندان خواهند بود.

وی تصریح کرد: بازارچه صنایع‌دستی در شهر کرمان در ۲ مکان مجموعه گنجعلیخان و بازار قلعه محمود در قالب ۱۴۵ غرفه شامل، ۴۵ غرفه در مجموعه گنجعلیخان و ۱۰۰ غرفه در بازار تاریخی قلعه محمود، صنایع‌دستی و سوغات کرمان را به معرض نمایش و فروش می‌گذارند.

فعالی خاطرنشان کرد: بازارچه صنایع‌دستی شهر ماهان، راین و شهداد به ترتیب در محل باغ جهانی شاهزاده، ارگ تاریخی و روستای زیارتگاه برگزار می‌شود.

به گزاش ایرنا در کنار ظرفیت های صنایع دستی در دیار کریمان، کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است.

تعداد ۷۰ هزار هنرمند در حدود ۱۰۰ رشته صنایع دستی به صورت انفرادی و کارگاهی مشغول به فعالیت هستند.

رونق هرچه بیشتر تولید و صادرات صنایع دستی ضمن ایجاد اشتغال برای ساکنان مناطق مختلف، سبب تعامل فرهنگی، معرفی بیشتر تاریخ و هویت مناطق گوناگون کشورمان و غنای فرهنگی بیشتر این سرزمین نیز می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha