۲۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۵۹
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85053355
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سور چهارشنبه‌ سوز نشود

۲۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۵۹
کد خبر: 85053355
رقیه کردی
سور چهارشنبه‌ سوز نشود

دزفول-ایرنا- با توجه به تصور غلطی که از سنت چهارشنبه سوری در بین جوانان جا افتاده نیاز است اطلاع‌رسانی درستی به قشر جوان و نوجوان صورت گیرد تا ناآگاهی آنها منجر به اتفاقاتی تلخ در چهارشنبه آخر سال نشود.

چهارشنبه آخر سال نزدیک است؛ غروبی که طبق سنتی دیرینه باید با شادی و دورهمی همراه باشد اکنون جای خودش را به رسومی عجیب داده است.

صدای انفجار از گوشه و کنار شهر در یکی دوهفته پایان سال به گوش می‌رسد و هر بار دل والدین از ترس به خطر افتادن سلامت فرزندشان به تپش می‌افتد.

شبی که باید با در کنار هم بودن و آرامش همراه باشد به دلهره آورترین شب سال تبدیل شده و مصدومان زیادی برجا می‌گذارد.

طبق رسوم در چهارشنبه آخر سال خانواده‌ها با برپاکردن آتشی کنار هم جمع می‌شدند و در میهمانی‌ها و دورهمی‌ها شادی می‌کردند ولی در سال‌های اخیر این دورهمی جای خود را به پرتاب ترقه و فشفشه داده است؛ برخی نیز در اقدامی خطرناک از ترقه‌های دست ساز و ناایمن استفاده و با جان خود بازی می‌کنند.

گاه حجم آسیب‌های حوادث چهارشنبه آخر سال به حدی می‌رسد که امدادرسانی به مصدومان را نیز دچار مشکل می‌کند.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول در این باره گفت: اورژانس پیش بیمارستانی دزفول دارای ۱۴ پایگاه زمینی شامل چهار پایگاه شهری، ۱۰ پایگاه اورژانس جاده‌ای، اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد است که چهار پایگاه شهری جوابگوی وسعت شهر و ترافیک روزمره نیست و در پیک ترافیک امدادرسانی به مصدومان به مشکل بر می‌خوریم.

رضا معمار زاده از شهروندان تقاضا کرد: اگر موردی اورژانسی نبود و مصدوم قابل حمل با وسیله شخصی بود در روزهای پایانی سال و چهارشنبه سوری مدیریت کنند تا بتوان به موارد اورژانسی رسیدگی کرد.

به گفته او خوشبختانه در سال گذشته آمار تهدیدکننده حیاتی جدی در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی در چهارشنبه سوری نداشتیم ولی در حوزه بیمارستان، ۱۱ مصدوم به صورت سرپایی درمان شدند و یک مصدوم نیز بستری و در کوتاه ترین زمان ممکن درمان و ترخیص شد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول به شهروندان هشدار داد که مواد محترقه‌ای وارد بازار شده که قدرت احتراق بیشتری نسبت به قبل دارند و اخیرا شاهد این هستیم که از خرده شیشه در این مواد هم استفاده می‌شود؛ این موضوع باعث ایجاد صدای گوشخراش و آسیب جدی به چشم و سایر نقاط بدن می‌شود.

او به شهروندان توصیه کرد در صورت آتش سوزی در ساختمان ضمن حفظ خونسردی وارد ساختمان نشوند و نیروهای آتش نشانی را مطلع کنند و درصورت نیاز با ماسک تنفسی وارد شوند.

معمار زاده با تاکید بر لزوم نکات ایمنی هنگام امدادرسانی بیان کرد: شهروندان برای نجات مصدومان خود را به خطر نیندازند و در صورت شرایط مناسب برای امدادرسانی، چانه مصدومی که روی زمین بیهوش شده را با انگشت بالا نگهدارند تا زبان مصدوم باعث خفگی او نشود.

وی ادامه داد: ناحیه آسیب دیده بدن به واسطه سوختگی باید با آب سرد شستشو داده شود تا تیم‌های امدادی برسند؛ همچنین باید ساعت، دستبند، انگشتر، کمربند و کفش از بدن خارج شوند زیرا تورم ناشی از سوختگی با وجود این اشیا بیشتر می‌شود.

علاوه بر این لباس مصدوم دچار سوختگی به گفته معمارزاده باید از بدن خارج و در صورتی که لباس به پوست بده چسبیده دورتادور آن قیچی شود.

وی درخصوص آسیب‌های وارده به چشم نیز گفت: اوایل ممکن است آسیب وارد شده به چشم علائم زیادی نداشته باشد و در ظاهر مشخص نباشد به همین دلیل افراد ممکن است به راحتی از کنار آن بگذرند اما احتمال داشتن عواقب ناگوار در این حوادث کوچک وجود دارد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول به شهروندان تاکید کرد درصورت آسیب به چشم یا اطراف آن به چشم پزشکی مراجعه کنند و به مصدومی که آسیب دیده و قرار است به بیمارستان منتقل شود تا حد امکان مواد غذایی ندهند تا درصورت نیاز به عمل جراحی در اولین فرصت اقدام شود.

راه اندازی "کمپین نه به چهارشنبه سوری خطرناک" در دزفول

اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول، کمپینی با عنوان "نه به چهارشنبه سوری خطرناک" در این شهرستان راه اندازی کرده و سعی دارد شهروندان را از عواقب چنین اقداماتی آگاه کند.

معمار زاده در این باره بیان کرد: نباید بگذاریم آیین کهن چهارشنبه سوری که یکی از جشن‌های باستانی ایران است جای خود را به چهارشنبه سوزی بدهد؛ نحوه برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در سال‌های اخیر، اصالت خود را از دست داده و به شکلی نا ایمن برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: امسال کمپین "نه به چهارشنبه سوری خطرناک" را با تأکید و قطعیت بیشتری دنبال و از چهره‌های سرشناس فرهنگی، هنرمندان، ورزشکاران، دانش آموزان، دانشجویان و تمامی شهروندان فهیم دزفول دعوت کردیم ضمن مشارکت در این کمپین، ما را در حفظ و اشاعه فرهنگ کهن چهارشنبه سوری و برگزاری هرچه ایمن‌تر این مراسم یاری کنند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به تاثیرگذاری رسانه‌ها در امر فرهنگ سازی درخصوص چهارشنبه سوری از این قشر دعوت کرد تا با پیوستن به کمپین "نه به چهارشنبه سوری خطرناک" و انتشار آن در رسانه‌های جمعی ما را در امر فرهنگ سازی یاری کنند.

وی همچنین از آماده باش کامل نیروهای اورژانس ۱۱۵ در چهارشنبه آخر سال خبر داد و با اشاره به اینکه هدف این کمپین، داشتن چهارشنبه آرام و بدون خطر است، خاطرنشان کرد: در صورت بروز حوادث سوختگی ضمن حفظ خونسردی از قرار دادن مواد غیربهداشتی مانند خمیردندان، آرد و سیب زمینی بر روی محل سوختگی خودداری کنید و در صورت شدت آسیب با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

آماده باش کامل نیروهای آتش نشانی دزفول در شب چهارشنبه آخر سال

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول نیز گفت: پویش نه به چهار شنبه سوری خطرناک برای هفتمین سال متوالی راه اندازی شده و از شهروندان دعوت می‌شود به این پویش بپیوندند.

روح اله بهشتی‌فرد افزود: اجرای این پویش تاکنون نتیجه مثبت و قابل قبولی داشته و امید است امسال نیز شهروندان دزفولی به این پویش بپیوندند تا گام مثبتی در جهت حفظ فرهنگ اصیل ایرانی و جلوگیری از ترویج رفتارهای حادثه ساز در شب چهارشنبه آخر سال باشد.

وی ادامه داد: کافی است شهروندان در فضای مجازی و بین دوستان خود متعهد شوند از رفتارهای حادثه ساز پرهیز و با ارج نهادن به فرهنگ اصیل ایرانی این شب را به آرامی در کنار خانواده خود سپری کنند.

بهشتی فرد اظهارکرد: با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، نصب بنرهای هشدار دهنده در سطح شهر و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی در مدارس مختلف تلاش شده آموزش‌های لازم به دانش آموزان ارائه شوند تا این قشر از خطرات استفاده از مواد محترقه و منفجره خطرناک آگاه شوند.

وی از آماده باش کامل نیروهای آتش نشانی با تمام ظرفیت در شب چهارشنبه آخر سال خبر داد و افزود: برای تامین ایمنی شهروندان علاوه بر آماده باش کامل پنج ایستگاه آتش نشانی، چند ایستگاه سیار اطفاء حریق نیز در نقاط مختلف شهر حضور خواهند داشت.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول از عموم شهروندان خواست ضمن رعایت نکات ایمنی، در هنگام بروز هرگونه حادثه با حفظ خونسردی خود، مراتب را به سامانه ۱۲۵ و یا نیروهای آتش‌نشانی مستقر در سطح شهر اطلاع دهند.

هشدارهای انتظامی چهارشنبه آخر سال

فرمانده انتظامی دزفول نیز با تاکید بر اینکه استفاده از مواد آتش بازی هرگز بطور کامل ایمن نیست به شهروندان توصیه کرد از حمل مواد محترقه و آتش زا و انفجاری حتی به مقادیر اندک در جیب لباس و کیف خودداری و در صورت نگهداری مواد آتش بازی حتی کم خطر حتما آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنند.

سرهنگ روح اله گراوندی ادامه داد: شهروندان هرگز ماده محترقه و منفجره‌ای که یک بار استفاده شده را دوباره استفاده نکنند و از پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه و موشک بر روی درخت‌ها، پشت بام‌ها و بالکن‌های منازل که از عوامل عمده آتش سوزی هستند به طور جدی پرهیز کنند.

وی بیان کرد: شهروندان از آتش زدن لاستیک، هیزم و کارتن خالی در واحدهای مسکونی یا معابر، کوچه و خیابان خودداری کنند زیرا چنین کارهایی ضمن آلودگی شدید هوا، سایر خطرات آتش سوزی را به همراه دارد.

فرمانده انتظامی دزفول بر ضرورت رعایت قانون و حقوق شهروندی در شب چهارشنبه آخر سال تاکید کرد و گفت: صدای ناشی از انفجار مواد محترقه برای نوزادان، بیماران، بانوان باردار و سالمندان بسیار خطرناک است و باعث ایجاد اختلال آنی در سیستم عصبی آنها و بسیاری از مردم می‌شود.

مخلان امنیت دستگیر می‌شوند

سرهنگ گراوندی اظهارکرد: با توجه به هماهنگی صورت گرفته با مرجع قضایی، مخلان نظم و امنیت که در چهارشنبه آخر سال توسط ماموران انتظامی دستگیر می‌شوند به همراه وسایل نقلیه تا بعد از تعطیلات نوروز میهمان پلیس خواهند بود.

انتظار می‌رود در هفته‌های پایانی هر سال، علاوه بر آموزش کتاب‌های درسی، آیین چهارشنبه سوری و نحوه برگزاری آن برای دانش آموزان، فرهنگ سازی شود.

دانش آموزان که مهمترین قشر در این خصوص هستند باید با اصالت این شب آشنا شوند و در کنار خانواده ماندن و میهمانی را به ترقه زدن و به خطر انداختن جانشان ترجیح دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha