۵ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۴۲
کد خبر: 85061575
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نوروزگاه نمایش، نمادینی از شادی و نشاط

۵ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۴۲
کد خبر: 85061575
نوروزگاه نمایش، نمادینی از شادی و نشاط

اراک - ایرنا - معرفی داشته‌های فرهنگی و تلاش برای احیای آن گامی مهم در راستای صیانت از هویت و اصالت مردمان هر منطقه است و نوروزگاه‌های استان مرکزی به عنوان آیینه تمام نمایی از آیین‌ها و سنت‌های اصیل این استان نقش آفرینی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، نوروز جشن شکوهمند ایرانیان و پیشینه درخشان میهن ما و جلوه‌ای مهم از میراث‌فرهنگی و تاریخی ساکنان این دیار است، نوروز تاریخ تولد بهار است و تکرار همه ساله خود را با ضرباهنگ هیجان و دگرگونی بر طبیعت سرمازده دیکته می‌کند.

نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های به‌جا مانده از دوران ایران باستان است و مجمع عمومی سازمان ملل در نشست چهارم اسفند سال ۱۳۸۸ (۲۳فوریه ۲۰۱۰) ۲۱ماه مارس را به‌عنوان روز جهانی جشن نوروز به‌ رسمیت شناخت و آن را در تقویم خود جای داد.

وزارت میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای برگزاری باشکوه این جشن باستانی و ملی در سطح کشور برنامه‌های خاصی را تدارک دیده است که یکی از این برنامه‌ها برپایی مراسم نوروزگاه به منظور معرفی، یادآوری و احیای رسوم و سنت‌های اقوام مختلف محلی ایرانی است.

نوروز یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های فرهنگی ایرانیان است که گستره وسیع جغرافیایی را خارج از مرزهای ایران شامل می‌شود. نوروز خیلی قبل‌تر توانسته از مرزهای سیاسی کشور فراتر برود و معرفی این آیین باستانی به اجرای طرح نوروزگاه منجر شد.

نوروزگاه نمایش، نمادینی از شادی و نشاط

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: ۲۰ نوروزگاه در شهرستان های استان با هدف استقبال از بهار و مسافران نوروزی در استان تدارک شده است.

«مصطفی مرزبان» افزود: ۱۵۲ مرکز اقامتی با ظرفیت سه هزار و ۱۳۴ آماده پذیرش مسافران نوروزی در سال ۱۴۰۲ است.

وی بیان کرد: اجرای برنامه‌های شاد و متنوع و بومی محلی در ۲۰ نوروزگاه در شهرستان‌های مختلف برگزار می‌شود و غرفه‌های نمایشگاه صنایع‌دستی، سوغات و غذاهای محلی نیز در کنار نوروزگاه‌ها فعال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: با توجه به تلاقی تعطیلات نوروزی و حلول ماه مبارک رمضان بر رعایت شأن ماه رمضان، سامانه تلفنی ۰۹۶۲۹ آماده دریافت نظرات، شکایت، انتقاد و پیشنهاد مردم و گردشگران نوروزی در مدت اقامت در استان مرکزی است.

مرزبان افزود: ۳۰ واحد بوم‌گردی و ۱۸ هتل با ظرفیت یک هزار و ۴۳۶ در استان آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی است.

وی بیان کرد: ۱۶ هزار و ۱۵۷ نفر از ۱۷ اسفند ماه تاکنون در واحدهای اقامتی استان ساکن شده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها حکایت از حضور بیشتر مسافران در تعطیلات ۱۴۰۲ در مقایسه با نوروز ۱۴۰۱ دارد، گفت: اکنون خانه‌های بوم‌گردی استان با توجه به استقبال گردشگران برای ایام نوروز، رزرو شده‌اند.

مرزبان افزود: در کنار اقامتگاه‌های بومگردی کمیته فرهنگیان با دبیری آموزش و پرورش نیز از ۲۵ اسفند ماه پذیرای مسافران نوروزی است.

نوروزگاه نمایش، نمادینی از شادی و نشاط

یک فعال فرهنگی گفت: برنامه‌های نوروزگاه بر اساس برنامه ملی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای احیای آداب و سنن و رسوم نوروزی و باهدف معرفی آن‌ها به گردشگران نوروزی و شهروندان هر منطقه برگزار می‌شود.

«محمدرضا میرزایی» افزود: برخی از آداب و سنت‌هایی که درگذشته در جامعه مرسوم بوده، به‌ مرور زمان فراموش‌ شده و یا درحال فراموشی است که باید با برنامه‌های اجرایی و متنوع احیا و به نسل آینده منتقل شود، ضمن اینکه این آیین‌ها به‌عنوان یک جاذبه گردشگری شناخته‌ شده و می‌تواند در جذب گردشگر نقش بسزایی داشته باشد.

وی بیان کرد: نوروزگاه‌ها فرصت مناسبی برای معرفی آداب‌ و رسوم و فرهنگ مردم مناطق مختلف بوده، که موجب تنوع در برنامه‌ مسافران و گردشگران است.

فعال فرهنگی گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی، بازی‌های بومی محلی، موسیقی سنتی، نمایشگاه صنایع‌دستی، مسابقه از مهمترین برنامه‌هایی است که در نوروزگاه تدارک می‌شود.

میرزایی افزود: همزمان با آغاز تعطیلات نوروز، هفت سین‌های متنوع برگرفته از سابقه هر شهرستان در میدان ها و بوستان شهرها جلوه‌گری می‌کند و نوید دهنده بهار است.

نوروزگاه نمایش، نمادینی از شادی و نشاط

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک در خصوص اجرای نوروزگاه‌ همزمان با تعطیلات نوروز در اراک بیان کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک با رعایت تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی، اجرای نوروزگاه در منطقه گردشگری دره گردو، در راستای برپایی برنامه‌ها و جشن‌های نوروزی را در دستور کار قرار داد.

«علی‌رضا شعبانی» افزود: طراحی خوب و باکیفیت المان‌های شهری می‌تواند دربردارنده پیام‌های زیادی برای شهروندان باشد که این مهم توسط هنرمندان اراک انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: در این زمینه می‌توان با برگزاری کارگاه‌های مختلف از ظرفیت طراحان شهر اراک در زمینه خلق آثار بهره‌گیری کرد و به همین منظور سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک اقدام به برگزاری دو کارگاه و ورکشاپ طراحی پوستر کرد.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری ورکشاپ طراحی پوستر، بها دادن و استفاده از پتانسیل هنرمندان شهر اراک در زمینه طراحی پوستر، استفاده از خروجی‌های این کارگاه در تابلوهای شهری، طراحی مناسب در خصوص موضوعات محوله در این کارگاه‌ها و استفاده از طراحی‌های مناسب با موضوعات ملی و مذهبی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha