۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۴۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85066665
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تهدیدها علیه ثبات مالی در جهان افزایش یافته است

تهران- ایرنا- رئیس صندوق بین المللی پول (IMF) امروز یکشنبه هشدار داد خطرات ثبات مالی افزایش یافته است و به رغم برخی از اقدامات در اقتصادهای پیشرفته برای کاستن از فشار بر بازارها، کشورها همچنان باید هوشیاری خود را حفظ کنند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: مدیر عامل صندوق بین المللی پول بار دیگر دیدگاه خود تکرار کرد و گفت سال ۲۰۲۳، سال چالش برانگیز دیگری خواهد بود.

کریستالینا جورجیوا گفت: پیش بینی می شود رشد اقتصادی جهان با توجه به نگرانی ها درباره همه گیری کرونا، جنگ اوکراین و تشدید سیاست های پولی در سال ۲۰۲۳ به کمتر از ۳ درصد برسد.

رئیس صندوق بین المللی پول در گردهمایی توسعه چین گفت: حتی اگر چشم انداز بهتری در انتظار اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۴ باشد حتی در آن زمان هم رشد اقتصادی زیر میانگین تاریخی ۳.۸ درصد باقی خواهد ماند و چشم انداز کلی رشد اقتصادی جهان ضعیف است.

صندوق بین المللی پول که رشد جهانی را در سال جاری ۲.۹ درصد پیش بینی کرده، قرار است پیش بینی های جدیدی را در ماه آینده منتشر کند.

جورجیوا گفت که تصمیم گیرندگان در اقتصادهای پیشرفته قاطعانه به خطرات ثبات مالی در پی سقوط بانک ها واکنش نشان داده اند، اما حتی در این زمینه هم لازم است هوشیاری خود را حفظ کنیم.

وی همچنین هشدار داد که تکه تکه شدن ژئواکونومیک (اقتصاد ژئوپلتیکی) می تواند جهان را به بلوک های اقتصادی رقیب تقسیم کند و به تقسیم بندی خطرناکی منجر شود که همه را فقیرتر و وضعیت را در همه جا ناامن تر می کند.

این مقام صندوق بین المللی پول، اقتصاد چین را قوی توصیف و پیش بینی کرد که رشد تولید ناخالص داخلی این کشور به ۵.۲ درصد در سال ۲۰۲۳ برسد که به گفته او امیدی را در اقتصاد جهان ایجاد خواهد کرد و انتظار می رود چین در سال ۲۰۲۳ حدود یک سوم رشد جهانی را به خود اختصاص دهد.

وی گفت توازن دوباره در اقتصاد چین همچنین به پکن کمک می کند تا به اهداف آب و هوایی خود برسد، زیرا حرکت به سمت رشد مبتنی بر مصرف باعث کاهش تقاضای انرژی، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش فشارهای امنیتی انرژی می شود.

به گفته او، این اقدام می تواند انتشار دی اکسید کربن را تا ۱۵ درصد در ۳۰ سال آینده کاهش دهد و به کاهش ۴.۵ درصدی انتشار گازهای آلاینده در جهان در مدت مشابه بیانجامد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha