نمایندگانی از ۲۱ کشور در نمایشگاه قرآن حضور پیدا می‌کنند

تهران- ایرنا- رییس سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اعلام حضور هفت وزیر از کشورهای مسلمان در نمایشگاه امسال گفت: نمایندگانی از ۲۱ کشور در نمایشگاه بین المللی قرآن حضور پیدا خواهند کرد.

علیرضا معاف امروز، سه شنبه هشتم فروردین در مراسم رونمایی از پوسترهای سی امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در پاسخ به خبرنگار معارف ایرنا درباره برنامه های بخش بین الملل نمایشگاه امسال گفت: برای حضور نمایندگانی از ۲۱ کشور هماهنگی هایی انجام شده و کارهای گذرنامه و اسکان آنان درحال انجام است. البته نمایندگانی از برخی مجموعه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران مانند جامعه المصطفی، مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

وی افزود: تاکنون برنامه های حضور هفت وزیر انجام شده و حتی موافقت نامه های بعضی از این وزیران در مراحل تنظیم است تا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای امام خمینی (ره) به امضا برسد. 

رئیس نمایشگاه قرآن با ارائه فهرستی از نهادهای خارجی که قرار است در نمایشگاه قرآن غرفه داشته باشند، گفت: دارالقرآن اروپا، عتبه حسینیه، عتبه عباسیه، دارالمعارف الحکمیه لبنان و مرکز اسلامی فرانسه از نهادهایی هستند که برای حضور اعلام آمادگی کردند و در نمایشگاه فعالیت خواهند داشت. تا کنون حضور نمایندگانی از کشورهای روسیه، هند، پاکستان، تونس، بوسنی، الجزایر، اندونزی، عمان، سریلانکا و نیجر قطعی شده و مقدمات ورودشان در حال انجام است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی زمان افتتاح بخش بین الملل را دو روز بعد از آغاز به کار نمایشگاه قرآن دانست که روز دوشنبه ۱۴ فروردین با حضور سفیرانی از کشورهای اسلامی و میهمانان خارجی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: قرار است برخی اساتید مطرح قرائت جهان اسلام در نمایشگاه امسال حضور پیدا کنند که با توجه به زمان حضورشان در کشور، برنامه ریزی هایی برای تلاوت آنان در نمایشگاه قرآن یا مساجد و محافل شب های قدر و در برخی استان ها صورت گرفته که در روزهای آینده به صورت دقیق اطلاع رسانی خواهد شد.

معاف با ارائه توضیحاتی درباره نمایشگاه امسال به انتشار یکی از پوسترهای نمایشگاه قرآن در فضای مجازی اشاره کرد که در روزهای گذشته انتقاد برخی کاربران را به دنبال داشت و در این زمینه گفت: هنوز هیچ پوستری  رونمایی نشده و پوستری که مورد انتقاد واقع شده، پوستر اصلی نیست. البته ما از توجه و حساسیت مردم به مسائل قرآنی استقبال می کنیم و جامعه ما امروز به تنوعی از سلیقه ها رسیده که هر کسی نظر خود را بیان می کند ولی ما با توجه به مسائل شرعی این پوسترها را درنظر گرفته ایم.

وی با اشاره به نگاه پدرانه رهبر معظم انقلاب به دختران و زنان ضعیف الحجاب گفت: همانگونه که در نشست خبری نمایشگاه قرآن کریم گفتم این نمایشگاه برای همه طیف ها و سلیقه ها درنظر گرفته شده و از همه اقشار مردم دعوت می کنم تا از این نمایشگاه بازدید کنند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته برای تولید پوسترهای نمایشگاه قرآن گفت: ۱۰ نفر برای عکاسی پوستر انتخاب شدند و مهمترین مضمون پوستر نیز خانواده محور بودن نمایشگاه انتخاب شدند که ۲۰ طرح با این موضوع منتشر شد.

وی با تقدیر از احسان حسینی و سروش خطابی طراح و نقاش پوسترهای نمایشگاه گفت: ۳۰ طرح نیز با توجه به شعار مردمی نمایشگاه تولید شد که آیات مرتبط به شعار نمایشگاه است. همچنین ۱۵ پوستر و تیزر با تصاویری از شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافعان امنیت طراحی شده است.

قرار است همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن، ۳۰ نمایشگاه استانی و هفت نمایشگاه در خارج از کشور برگزار شود که در طول سال ادامه خواهد داشت تا محتوای برنامه های نمایشگاه قرآن تهران در سایر شهرها و خارج از کشور نیز قابل استفاده باشد.

در نمایشگاه امسال شاهد راه اندازی مرکز ترجمه قرآن با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهیم بود و بخش هایی مانند نهضت نهج‌البلاغه خوانی، ستاره های زمین با موضوع جلسات خانگی قرآن، بخش آواها و نغمات قرآنی، برپایی نشست هایی با موضوع گفتمان سازی حکمرانی قرآنی،  راه اندازی نمایشگاه های سیار در استان تهران، منظومه جشنواره های تبیین در استان ها، اختتامیه جشنواره شعر قرآنی و پرداختن به مفاهیم قرآنی به شکلی جذاب و در قالب های هنری و بازی از ویژگی های این نمایشگاه خواهد بود. 

همچنین همایش شعر علوی، رونمایی از چند سند راهبردی، شهرک دهه هشتادی ها و مرکز بازی در بخش نوجوان، تقویت بخش مشاوره، برنامه ای با عنوان بانگ افطار، جشن فرشتگان، جایزه برای حجاب اولی ها، اجرای سنت های رمضانی اقوام ایرانی و معرفی ۳۰ کانون برتر فرهنگی هنری از دیگر برنامه های نمایشگاه امسال است که رئیس نمایشگاه قرآن تعداد برنامه های درنظر گرفته شده را ۴۰۰ عنوان دانست. 

امروز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گویی با ایرنا از برپایی نمایشگاه بین المللی قرآن به عنوان مهم‌ترین برنامه حوزه وزارت فرهنگ در سال ۱۴۰۲ یاد کرد و گفت: ما این نمایشگاه را به جشنواره بزرگ فرهنگی،هنری و دینی تبدیل کردیم که در مساحتی بیش از ۵۰ هزار متر مربع در مصلای تهران و بخشی از استان ها برگزار می شود و بعد از آن نمایشگاه بزرگ کتاب برگزار خواهد شد.

سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار  می خوانمت از شنبه ۱۲ فروردین برابر با دهم ماه رمضان تا ۲۶ فروردین مصادف با ۲۴ ماه رمضان در مصلای امام خمینی از ساعت ۱۷ تا یک بامداد برگزار خواهد شد، به جز شب های احیا که نمایشگاه تا ساعت ۲۲ فعالیت خواهد داشت. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha