۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۴۶
کد خبرنگار: 877
کد خبر: 85078230
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

خشکسالی ۴۰ هزار میلیارد ریال به زراعت بیله‌سوار خسارت وارد کرد

اردبیل-ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی بیله سوار گفت: خشکسالی بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال به محصولات زراعی بیله‌سوار خسارت وارد کرد.

ربعلی جهانی روز یکشنبه در مصاحبه با ایرنا اظهار کرد: خشکسالی امسال شدیدترین خسارت را در ۲۰سال اخیر به کشاورزان شهرستان بیله سوار وارد کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار افزود: از حدود ۷۰ هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته است طبق برآوردهای اولیه بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد اراضی دچار خسارت شدید خشکسالی شده اند.

وی برآورد حجم خسارت این اراضی را حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: در کنار محصول گندم که ۹۰ درصد اراضی بیله سوار به آن اختصاص دارد، محصولات دیگر از جمله جو، عدس و کلزا هم کشت می شود که این محصولات هم دچار خسارت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار یادآورشد: خشکسالی علاوه بر این منجر به کاهش میزان تولید نهاده‌های دامی در شهرستان شده و از این بابت هم کشاورزان و دامداران شهرستان متحمل ضرر و زیان می‌شوند.

جهانی با تاکید بر لزوم حمایت دولت از کشاورزان اظهار کرد: انتظار می‌رود دولت از طریق ارائه تسهیلات ارزان قیمت و هر گونه کمک دیگر، از کشاورزان که نقش اصلی را در تامین امنیت غذایی کشور دارند، حمایت کند.

وی افزود: در صورت عدم حمایت به موقع از کشاورزان، علاوه بر اینکه کشت سال آینده دچار مشکل خواهد شد، از نظر اجتماعی هم احتمال ترک شغل کشاورزی و مهاجرت از منطقه وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار در عین حال گفت: با توجه به اینکه بیله سوار در پایین دست رود ارس و شبکه آبی منطقه مغان قرار گرفته است، علاوه بر عدم تحقق حقابه شهرستان، شاهد برداشت آب در بالادست با استفاده از پمپ‌ها هستیم که همه اینها تامین آب بخش کشاورزی بیله‌سوار را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی خاطرنشان کرد:۷۰ هزار هکتار از کشت گندم در بیله سوار به صورت دیم و ۲۰ هزار هکتار به صورت آبی است علاوه بر این ۱۲ هزار هکتار از اراضی این شهرستان به کاشت جو و حدود ۱۰ هزار هکتار به محصولات دیگر از جمله عدس و کلزا اختصاص یافته است.

جهانی یادآورشد: سال گذشته با وجود خسارت ۶۰درصدی مزارع بیله سوار۱۵۰ هزار تن گندم در این شهرستان برداشت شد.

به گزارش ایرنا منطقه مغان امسال با کاهش شدید بارندگی در مقایسه با سال گذشته و دوره بلند مدت مواجه بوده است.بر این اساس میزان بارندگی در شهرستان بیله سوار از ابتدای مهرماه سال گذشته(آغاز سال آبی) تا ۱۲ فروردین ماه جاری۸۷/۴ میلیمتر بوده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته که ۱۵۳/۳ میلیمتر بارندگی داشته، کاهش نزدیک به ۶۶ میلیمتری را نشان می‌دهد. این میزان کاهش ۴۸ درصدی بارندگی در این شهرستان را در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد.

شرایط بارندگی در دیگر شهرهای منطقه مغان در شمال استان اردبیل هم مطلوب نیست به طوری که میزان بارندگی سال جاری در شهرستان اصلاندوز۴۴/۲ میلیمتر، انگوت۶۲/۵ میلیمتر و پارس آباد۶۸/۴ میلیمتر ثبت شده است.

شمال استان در اردبیل در حالی با پدیده خشکسالی دست به گریبان است که سرمازدگی هفته گذشته خسارت سنگینی به باغداران و کشاورزان سایر شهرهای استان بویژه مشگین شهر و خلخال وارد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha