۲۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۳۳
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85080236
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقام‌های سابق آمریکایی: متحدانمان دیگر نمی‌توانند به ما اعتماد کنند

تهران- ایرنا- مقام‌های سابق آمریکایی اذعان کردند که افشای شرم‌آور اسناد محرمانه پنتاگون باعث می‌شود که متحدان ایالات متحده دیگر نتوانند به این کشور اعتماد کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، مقام‌های سابق وزارت دفاع و کارشناسان اطلاعاتی به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفتند که افشای این اسناد محرمانه روش‌های اطلاعاتی را به خطر انداخته، راهبرد آمریکا را در معرض خطر قرار داده و اعتماد میان متحدان آمریکا را تضعیف کرده است.

مسئولان آمریکایی روز پنجشنبه یک جوان ۲۱ ساله که عضو گارد ملی هوایی ماساچوست است را در ارتباط با تحقیقات درباره افشای اسناد پنتاگون دستگیر کردند.

بیل لین معاون وزیر دفاع در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و مدیر اجرایی شرکت صنایع جنگی «لئوناردو دی‌.آر.اس» بر این عقیده است: سخت است در رابطه با اسرارتان به ما اعتماد کنید اگر ما نتوانیم از آنها حفاظت کنیم.

لین مدعی است که این مساله به روس‌ها چشم اندازی می‌دهد که چگونه واشنگتن اطلاعات را جمع آوری می‌کند و همین این منابع را به خطر می‌اندازد.

درز اسناد طبقه‌بندی شده که ماه گذشته میلادی اولین بار در سایت شبکه اجتماعی «دیسکورد» اتفاق افتاد، جزئیات مهمی را درباره جاسوسی آمریکا از تلاش‌های روسیه در جنگ اوکراین و همچنین اطلاعات مخفیانه‌ای درباره قدرت کی‌یف افشا کرد.

این درز اطلاعاتی بزرگ همچنین جمع آوری اطلاعات درباره متحدان آمریکا از جمله اسرائیل و کره جنوبی را شامل می‌شود.

مارتی مارتین یکی از افسران سابق سیا به سی‌ان‌بی‌سی گفت که ماهیت این درز اطلاعات و افشاگری‌ها مبنی بر اینکه برخی از اسناد ممکن است به مدت یک سال قبل از اینکه وزارت دفاع ایالات متحده به آن دست پیدا کند منتشر شده، باعث می‌شود دولت ایالات متحده غیرقابل اعتماد و ناتوان به نظر برسد.

اما مارتین که تیم سازمان سیا را در ردیابی اسامه بن لادن و بسیاری از عوامل القاعده رهبری می‌کرد، معتقد است ایجاد محیطی که افشای چنین اطلاعاتی را امکان پذیر کرد، کار خود دولت بود.

پس از نفوذ ادوارد اسنودن به اسناد طبقه بندی شده آمریکا بیش از یک دهه پیش، اکنون کنترل آمریکا بر با ارزش‌ترین اطلاعات محرمانه خود زیر سوال رفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha