۲۰ میلیون متر مکعب سیلاب اخیر به سفره های زیرزمینی لرستان هدایت شد

خرم‌آباد - ایرنا - سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: ۲۰ میلیون متر مکعب آب در سیلاب های ۲۳ و ۲۴ فروردین استان به دلیل انجام عملیات های آبخیزداری و آبخوان داری به سفره های زیرزمینی هدایت شده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان حسین میرزایی اظهار کرد: در کل۶۲۰هزار هکتار اجرای عملیات آبخیزداری، آبخوانداری و پخش سیلاب با هدف مهار سیلاب در استان انجام شده است که حجم سازه های عملیات کنترل فرسایش، سیل و رسوب در سطح فوق معادل ۲۰۰ میلیون متر مکعب می باشد.

وی ادامه داد: کنترل سیلاب های اخیر اثرات مؤثر پروژه های آبخیز را در کنترل سیل و رسوب به وضوح نشان داد.

وی بیان کرد: میانگین بارش در ۲ روز گذشته ۶۳/۶ میلیمتر بوده که نسبت به سال قبل حدود ۲ برابر افزایش یافته است و سهم عملیات آبخیزداری و آبخوان داری این اداره کل از بارندگی های ۲۳ و۲۴ فروردین ۱۴۰۲ حداقل نفوذ ۲۰ میلیون مترمکعب تغذیه سیلاب به سفره های زیرزمینی بود.

میرزایی ادامه داد: همچنین پیش از این نیز عملیات مکانیکی شامل بندخاکی ، پخش سیلاب، تورکینست، بندهای سنگی ملاتی، سنگی گابیونی، عملیات بیومکانیکی شامل تراس بندی، سکوبندی، کنتور فارو، بانکت بندی ، چاله های فلسی، سیستم های سطوح آبگیر باران و عملیات بیولوژیکی شامل بذر کاری، بذر پاشی ، نهالکاری و علوفه کاری انجام شده است.

وی با بیان اینکه پروژه آبخیز شمال خرم آباد ۴۳ هزار هکتار مساحت دارد، حجم ریزش های اخیر در این منطقه را معادل ۳۲ میلیون مترمکعب برشمرد و گفت: بالغ بر هشت میلیون مترمکعب حجم سیلاب توسط سازه های آبخیزداری و آبخوان داری تعدیل و کنترل گردیده و مابقی آن به صورت هرز آب کنترل نشده از دسترس حوزه خارج شده است.

وی اظهار کرد: ۲۶ درصد از حجم ریزش بارش به صورت کنترل سیل ، رسوب و فرسایش توسط سازه های آبخیزداری در شمال خرم آباد مهار گردیده که این تعدیل سیلاب باعث گردید که رودخانه خرم رود به آرامی سیل را از داخل شهر عبور دهد.

وی در خصوص بارش های شهر پلدختر نیز عنوان کرد: طی ۳۶ ساعت گذشته، ۵۶/۴ میلیمتر حجم ریزش در بالادست سازه های آبخیزداری شهرستان پلدختر بوده که با در نظر گرفتن ضریب نفوذ، جریان خروجی و با احداث بندهای خاکی ، ملاتی ، پخش سیلاب ، خشکه چین و گابیون بندی، دبی سیلاب حوزه آبخیزداری از ۳۵۸ به ۲۶۸/۵ مترمکعب برثانیه کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: حجم ریزش ناشی از بارش چند روز گذشته بیش از ۱/۸ میلیارد مترمکعب در سطح استان بوده که ۲۳ درصد آن توسط پوشش گیاهی، سازه های آبخیزداری و آبخوان داری این اداره کل کنترل شد و بخشی از آن به سفره های زیرزمینی نفوذ یافت که این امر باعث افزایش آب چشمه ها و قنوات لرستان شد اما مابقی آن در آبراهه های فصلی و دائمی به صورت هرز آب از دسترس استان خارج گردید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha