۲۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۴۷
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85085830
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عزم همگانی برای مقابله با اعتیاد در خراسان‌شمالی

۲۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۴۷
کد خبر: 85085830
عزم همگانی برای مقابله با اعتیاد در خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- اعتیاد به مواد مخدر یکی از معضل‌های اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی در خراسان شمالی محسوب می شود که مسوولان این استان با عزمی همگانی در یک سال گذشته اقدامات موثری در جهت پیشگیری از این بلای خانمان‌سوز انجام داده‌اند.

به گزارش ایرنا، از آن بعنوان بلای خانمان‌سوزی یاد می شود که در صورت سرایت پیکره هر جانداری را می‌سوزاند و هر وجودی را همانند شمع آب می کند و دودمانش را بر باد می‌دهد.

این آتش هر زمانی که به خرمن زندگی بیفتد دامن تعداد زیادی را خواهد گرفت و خاکسترش چشم های زیادی را کم سو می کند، هر چه بیشتر از این دیو چند سر فاصله گرفت و اقدامات پیشگیرانه‌تری انجام داد، امنیت و آرامش نیز بیشتر خواهد شد.

اعتیاد هر لحظه فرد معتاد را در منجلاب فقر، تنهایی، کاهش منزلت اجتماعی و بیماری فرو می برد اما باید این تفکر را در جامعه نهادینه کرد که اعتیاد پایان زندگی نیست و فرد معتاد می تواند کمر همت را ببندد و با عزم راسخ اعتیاد را کنار بگذارد و صفحه جدیدی را در زندگی خود باز کند.

اعتیاد وابستگی جانسوزی است که گاه فرد از روی بی اطلاعی و نداشتن مهارت نه گفتن و گاه از روی فقدان تاب آوری در برابر مشکلات به آن رو می آورد و راهکار پیشگیری و مقابله با اعتیاد به عنوان چشمه و منشا دیگر آسیب های اجتماعی فقط و فقط آموزش است.

کارشناسان در کنار آموزش، از پیشگیری هم بعنوان ارکان مهم برای مقابله با اعتیاد نام می برند و معتقدند که پیشگیری از اعتیاد نیازمند اجرای برنامه های نوین فرهنگی در فضای مجازی و حقیقی جامعه است و جدای از درمان معتادان باید برنامه های هدفمند و دقیقی نیز برای پیشگیری از این معضل اجتماعی تعریف کرد.

مسوولان خراسان شمالی به خوبی اهمیت این موضوع را درک کرده اند و برنامه‌های متنوع و اثرگذاری را در این حوزه انجام داده اند تا آسیب های این معضل خانمان سوز در این خطه کاهش یابد که در ذیل به برخی از اقدامات سال گذشته در حوزه مواد مخدر استان اشاره می شود.

عزم همگانی برای مقابله با اعتیاد در خراسان‌شمالی

افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات

آمار رسمی شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی حاکی از این است که پارسال ۱۰۲ میلیارد ریال در حوزه مبارزه با مواد مخدر استان جذب شد که نسبت به مدت مشابه سال ما قبل آن ۱۰۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

بر اساس این آمار؛ سال ۱۴۰۰ حدود ۵۳ میلیارد ریال در حوزه مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی از محل منابع ملی و استانی جذب شد ولی در سال ۱۴۰۱ به رقم قابل توجهی رسید و ۲۰ میلیارد ریال از این اعتبار برای تکمیل ساختمان ستاد مبارزه با مواد مخدر استان، ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای تکمیل و تجهیز مرکز ماده ۱۶ شیروان و ۱۰ میلیارد ریال نیز برای خرید کانکس ایستگاه بازرسی سیار هزینه می شود.

همچنین پارسال با پیگیری های انجام شده نخستین ایستگاه بازرسی با هدف پیشگیری از قاچاق مواد مخدر و افزایش ارتقای سطح امنیت و آرامش شهروندان در این خطه از شمالشرق کشور راه اندازی شد و همچنین ۲ دستگاه تریلی و هفت دستگاه خودرو سواری برای راه اندازی این ایستگاه تهیه و در اختیار پلیس مبارزه با مواد مخدر استان قرار گرفت.

عزم همگانی برای مقابله با اعتیاد در خراسان‌شمالی

چهار برابر شدن ظرفیت پذیرش

گزارش های این نهاد حاکی از این است که سال گذشته ۸۵۱ معتاد در مراکز ترک اعتیاد استان پذیرش و تحت درمان قرار گرفتند که نسبت به مدت مشابه سال ما قبل آن چهار برابر افزایش را نشان می دهد این در حالی است که سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰۳ معتاد در مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ و تبصره ۲ ماده ۱۵ پذیرش شدند که کم بودن آمار آن می تواند ناشی از تعطیلی برخی مراکز ترک اعتیاد و شیوع کرونا باشد.

مراکز بازپروری ماده ۱۶ برای افرادی است که به تهاجر رسیدند و فاقد سرپناه هستند و شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در این مراکز پیگیر موضوعات نگهداری از معتادان متجاهر و ترک اعتیاد آنها به صورت رایگان هستند.

بر اساس آمار شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی؛ اینک نیز ۲۸ هزار معتاد در مراکز سرپایی علوم پزشکی و اداره کل بهزیستی استان تحت درمان هستند و خدمات دارویی دریافت می کنند و این افراد در مراکز ماده ۱۵ که درمان اعتیاد اختیاری است و معمولا به صورت سرپایی و بستری با کسب مجوز از اداره کل بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی استان فعالیت می‌کنند در چرخه درمان قرار می گیرند.

همچنین مجوز یک مرکز ماده ۱۶ در شهرستان شیروان نیز کسب شده است با در اینصورت ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر به ۲۰۰ نفر افزایش خواهد یافتو با این حساب یک مرکز ماده ۱۶ با ظرفیت ۱۰۰ نفر در بجنورد و ۱۵ مرکز تبصره ۲ ماده ۱۵ در خراسان شمالی فعالیت می کنند.

عزم همگانی برای مقابله با اعتیاد در خراسان‌شمالی

بهبود یافتگی هزار ۴۰۰ و آموزش مهارتی ۸۰۹ معتاد

تاکید بر نقش اشتغال در عدم بازگشت بهبودیافتگان به اعتیاد از برنامه های محوری و اولویت دار ستاد مبارزه با مواد مخدر در خراسان شمالی است و در این زمینه نیز اقدامات موثری انجام شده است.

شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در ادامه فعالیت هایش در این خطه از بهبودیافتگی یکهزار و ۴۰۰ نفر از معتادان استان در ۹ ماهه سال گذشته خبر می دهد که با انجام اقدامات درمان و بستری در کمپ های ترک اعتیاد بهبود یافتند و آمارگیری های جدید در این زمینه در حال انجام است.

از این تعداد بهبود یافته ۳۷۵ نفر در مراکز ماده ۱۶ و یکهزار و ۲۵ نفر نیز در مراکز تبصره ۲ ماده ۱۶ تحت درمان قرار گرفتند.

همچنین در این مدت ۸۰۹ معتاد بهبودیافته آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای را کسب و شاغل شدند این در حالی است که سال ۱۴۰۰ تنها ۴۰۴ معتاد بهبودیافته آموزش های مهارتی فراگرفتند.

عزم همگانی برای مقابله با اعتیاد در خراسان‌شمالی

اجرای طرح های مقابله با اعتیاد در ۲۱۵ روستا

۲۱۵ روستای دارای دهیاری استان برای اجرای طرح "یاریگران زندگی" با هدف پیشگیری از اعتیاد در بین کودکان، نوجوانان و جوانان این خطه شناسایی شد ه اند و شهرستان اسفراین با ۴۲ روستا، شیروان با ۴۱ روستا و بجنورد با ۴۰ روستا به ترتیب بیشترین تعداد روستاهای مشمول اجرای این طرح را دارند.

خراسان شمالی در کنار چهار استان دیگر به عنوان آزمونه اجرای طرح یاریگران زندگی در روستا انتخاب شده است که اجرای این طرح همزمان با دیگر استان ها در دی ماه ۱۴۰۱ آغاز شده است.

۷۱۳ روستای دارای دهیاری در خراسان شمالی وجود دارد که در گام نخست ۲۱۵ روستا برای اجرای این طرح شناسایی شدند و هدف از اجرای این طرح سالم سازی محیط روستاها و آموزش مهارت نه گفتن به جامعه هدف کودکان، نوجوانان و جوانان در روستاها است.

این طرح تمام حوزه‌های مختلف فرهنگی پیشگیری از اعتیاد همچون برگزاری ورزش‌های بومی، مسابقات کتابخوانی، توانمندسازی بهبودیافتگان و دیگر ظرفیت‌های روستایی را شامل می‌شود.

جمعیت خراسان شمالی حدود یک میلیون نفر است و ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha