ایجاد ۳۰ شرکت تعاونی در استان سمنان برای ۲۷۳ نفر شغل ایجاد کرد

سمنان- ایرنا- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: ۳۰ شرکت تعاونی با اشتغالزایی برای ۲۷۳ نفر و عضویت یکهزار و ۱۳ نفر در رشته‌های مختلف سال ۱۴۰۱ در استان ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر کاشانی روز پنجشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: ۳۰ شرکت تعاونی با اشتغالزایی برای ۲۷۳ نفر و عضویت یکهزار و ۱۳ نفر در رشته‌های مختلف مانند خدمات، کشاورزی، مسکن، حمل و نقل، فراگیر ملی و به ویژه تعاونی‌های تامین نیاز مشاغل خانگی شهرستانی و استانی سال گذشته در استان سمنان ایجاد شد.

وی ابراز داشت: از تعاونی‌های تشکیل شده در سال گذشته ۹ تعاونی در شهرستان شاهرود، ۶ تعاونی در شهرستان دامغان، ۴ تعاونی در شهرستان مهدیشهر، سه تعاونی در هر یک از شهرستان‌های سمنان و گرمسار، ۲ تعاونی در هر یک از شهرستان‌های سرخه و میامی و یک تعاونی استانی بود.

وی بیان کرد: تعاونی‌های تامین نیاز مشاغل خانگی شهرستانی و استانی به منظور ساماندهی و پایدارسازی مشاغل و بهبود مستمر فضای کسب و کار و ایجاد زنجیره ارزش در مشاغل خانگی و ایجاد اشتغال پایدار و تامین مواد اولیه و نیازهای مشترک اعضا و اعمال حمایت‌ها و مشوق‌های قانونی از منابع تخصیصی مشاغل خانگی به تعاونی‌های تامین نیاز مشاغل خانگی تشکیل و به ثبت رسیدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان با تاکید بر نقش تعاونی‌ها در تحقق شعار سال گفت: یکهزار و ۱۵۹ شرکت تعاونی در ۱۴ رشته در استان سمنان فعالیت دارند.

وی افزود: نتیجه افزایش تولید، مهار تورم مهار است و بر اساس سیاست های کلی بخش تعاون، تعاونی‌ها می توانند در ایجاد اشتغال مولد برای دانش‌آموختگان و افراد فاقد شغل و پیشبرد اهداف جامعه نقش موثری ایفا کنند.

کاشانی با اعلام آمادگی اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان سمنان به منظور تشکیل شرکت های تعاونی، گفت: متقاضیان تشکیل تعاونی می توانند با مراجعه به سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی کشور نسبت به ثبت درخواست تشکیل تعاونی و انجام سایر خدمات قانونی با هماهنگی ادارات تعاون ،کار و رفاه اجتماعی شهرستان مربوطه اقدام کنند.

استان سمنان زادگاه تعاون روستایی ایران

تعاون در ایران از سابقه‌ای بسیار طولانی برخوردار است. بسیاری از محققان عقیده دارند که اوضاع خاص جغرافیایی و شرایط کلی حاکم بر مشرق زمین، از جمله ایران، موجب شده است که مردم برای مقابله با مشکلات و غلبه بر طبیعت با یکدیگر متحد شوند و تعاونی‌های سنتی را پایه‌گذاری کنند.

هر چند تعاون با سنت‌های مردم این سرزمین آمیخته شده و همواره با زندگی مردم عجین بوده است، ولی آغاز رسمی تعاون در ایران را می‌توان تاریخ تصویب قانون تجارت در سال ۱۳۰۳ شمسی دانست که موادی از آن به بحث در مورد تعاونی‌های تولید و مصرف اختصاص یافته بود.

از لحاظ تشکیل و ثبت رسمی تعاونی‌ها، می‌توان سال ۱۳۱۴ را آغاز فعالیت تعاونی های روستایی در ایران دانست. نخستین شرکت تعاونی روستایی در منطقه داورآباد در غرب استان سمنان تاسیس شد. مبنای تشکیل شرکت تعاونی یادشده قانون تجارت بود. بر این پایه، داورآباد از توابع شهرستان آرادان استان سمنان را می‌توان زادگاه تعاونی‌های روستایی ایران دانست.

روستای داورآباد در ۱۵ کیلومتری شرق شهرستان گرمسار و چهار کیلومتری جنوب مرکزی شهرستان آرادان از توابع استان سمنان است که در سال ۱۳۱۴ نخستین شرکت تعاونی روستایی ایران در آنجا تاسیس شد. در آن زمان هر کشاورز در این تعاونی مالک ۲۰ سهم ۵۰ ریالی، در مجموع یک ریال بود و از اقدام‌های این شرکت ایجاد فروشگاه تعاونی و اعطای تسهیلات به سهامداران بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha