آب و آتش در روز نخست نمایشگاه کتاب

تهران- ایرنا- اولین روز سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی تهران به عصرگاه خود که رسید باران آسمان مصلی را جوری متحول کرد که روز گرم نمایشگاه با بارانی دل انگیز رنگ دیگری گرفت و این از غافلگیرترین‌های جذاب روز نخست مهمترین رویداد فرهنگی کشور در آغاز قدم سی و چهارم بود.

به گزارش ایرنا، آسمان مصلی که عصر روز اول غرق در باران بود پس از بارانی، آتشین را پشت سر گذاشت وقتی آسمانش غرق در شلیک نور بود. با تماشاچیانی همچون وزیر فرهنگ ایران و تاجیکستان.

آب و آتش در روز نخست نمایشگاه کتاب

نمایشگاه را که از صبح روز چهارشنبه با گرما و تخت نشینی خورشید آغاز شده بود رعد و برق و باران شدید بهاری عصرگاهی چنان غافلگیر کرد که مراسم افتتاحیه که قرار بود در حیاط مصلی برگزار شود به کوشک کتاب شبستان کوچ کرد. بارانی که زیبایی این رویداد را صدباره افزود. افتتاحیه در غربت داخل برگزار شد اما حسن ختامی بیرونی و انفجاری داشت.

آب و آتش در روز نخست نمایشگاه کتاب

اما نمایشگاه غیر از غافلگیری، موارد جذابی برای ۱۱ روز میزبانی هم دارد. چیدمان جذاب برخی غرفه ها و یا نصب سیستم های هوشمند اطلاع رسانی در ورودی شبستان از نکات مثبت این دوره نمایشگاه است که در راهنمایی و پاسخ به نیازمندی های مخاطبان نمایشگاه بسیار موثر واقع شده است.

آب و آتش در روز نخست نمایشگاه کتاب

«دیوار آزاد» نیز در گوشه های از نمایشگاه که به صورت تخته وایت برد در کنار غرفه یکی از ناشران نصب شده و عابران کوچه های نشر مصلا هرچه می خواست دل تنگشان روی آن می نوشتند، جالب نظر بود. «در جامعه قوانین بسیار لازم و ضروری می باشد جهت جلوگیری از فساد و سایر موارد.»، «اگر مدیریت نکنیم جامعه ما هم مثل جوامع غربی دچار آسیب های بدی خواهد شد»؛ «حجاب یعنی بی نیازم از هر نگاهی جز نگاه خدای مهربان»، «اولین کرسی آزاداندیشی را خداوند در موقع خلقت بشر گذاشت»...از جمله نوشته های روی این دیوار بود.

آب و آتش در روز نخست نمایشگاه کتاب

حضور دو نفر از بازیگران تئاتر در پوشش حافظ و سعدی و پیاده روی در سالن ها نیز از مواردی بود که جلب توجه و مخاطبان را برای عکس گرفتن متوقف می کرد.

اما نمایشگاه امسال یک کلینیک نشر هم دارد که با هدف ارائه خدمات حمایتی برای کمک به رشد، توانمندسازی و توسعه فعالیت ناشران به‌ویژه ناشران نوپا برپا شده و به صورت رایگان به ناشران حاضر در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مشاوره می‌دهد.

فعالیت‌های «کلینیک کتاب» در دو سطح است، سطح «راه‌اندازی» برای ناشران کوچک یا شهرستانی که امکان دسترسی به تسهیلات ناشران تهرانی را ندارند و سطح «توسعه» برای توسعه ناشرانی بکه در مسیر توسعه خود و خدماتشان دچار مسائل و مشکلاتی شده‌اند.

این کلینیک، به‌نوعی پلتفرمی برای پاسخ‌گویی به نیازهای بازیگران صنعت نشر است و درباره برندینگ، بازاریابی دیجیتال، روابط‌عمومی و ارتباط با مشتریان، مشاوره تبلیغات و مشاوره سایت و شبکه‌های اجتماعی به ناشران خدمات ارائه می‌دهد.

ناشران برای کسب اطلاعات بیشتر و درخواست نوبت مشاوره می‌توانند به سایت Book-lab.ketab.ir مراجعه کنند.

آب و آتش در روز نخست نمایشگاه کتاب

برخی غرفه ها نیز ابتکاراتی برای جلب مشتری به خرج داده اند از جمله غرفه ای که ختم قرآن گرفته و در صندوقچه ای چوبی در دوبخش صفحات قرائت شده و نشده را جدا کرده تا مخاطبان در این توفیق معنوی شریک شوند.

و یا غرفه ای که ساختارشکنی بصری جالبی کرده و فقط نقشه جغرافیایی تحویل می دهد و از کتاب در این غرفه خبری نیست.

دسته های بسیج بانوان از پایگاه های مختلف تهران در کنار خانواده های شهید مدافع امنیت از مهمانان نمایشگاه امروز بودند.

اما نکات انتقادی هم دارد نمایشگاه در همین روز نخست از جمله دستگاه های کارتخوان بسیاری از ناشران که هنوز تحویل یا وصل نشده و یا کارتهایی که هنوز تحویل نشده و صدای اعتراض ناشران را درآورده است.

کمی گیجی و سردرگمی در یافتن آدرس های مورد نیاز که البته در روزهای نخستین هر رویدادی تا حدودی طبیعی است و شماره راهروهایی که در بعد از ظهر روز اول نصب شدند نیز از نکات قابل توجه نمایشگاه در روز نخست بود.

نگاه حیران خریداران به قیمت کتابها نیز از موارد قابل تامل بود، قیمت هایی که بعضا فراتر از توان خرید مشتریان بود و علیرغم میل و نیاز از خرید آن سرباز می زدند.

گلایه یک کتابفروش شهرستانی هم که برای بازدید آمده بود خالی از لطف برای درج نیست، گلایه او از منتی بود که بسیاری از ناشران بر سر کتابفروشان می گذارند که به خاطر منفعت آنان از حضور فیزیکی در نمایشگاه سرباز می زنند.

این کتابفروش گفت می خواهم به ناشران اعلام کنم «وقتی قرار است در نمایشگاه مجازی و یا در سایت های مختلف فروش و یا تماس تلفنی به مدت نامحدود ۳۶۵ روز سال با تخفیف ۲۰ تا گاهی ۴۰ درصد کتابهایتان را به فروش برسانید پس لطف کرده این یک هفته را مرحمت کنید و سایه لطفتان را از سر ما برداشته و در نمایشگاه شرکت کنید».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha