۱ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۴۱
کد خبر: 85118001
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رویکرد دانشگاه‌ پیام‌نور فارس؛ تجمیع یا توسعه؟

شیراز-ایرنا-کاهش تعداد دانشجویان و مراکز آموزش عالی در چند سال اخیر ضرورت تجمیع و ساماندهی مراکز آموزش عالی را بیش از پیش نمایان ساخته است؛ ضرورتی که رئیس دانشگاه پیام نور آن را یکی از رویکردهای این دانشگاه در شرایط کنونی می‌داند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ رویکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال‌های اخیر تجمیع دانشگاه‌ها و حذف برخی رشته‌های ناکارآمد و کم‌متقاضی بوده است. در حال حاضر بسیاری از مسئولان در عرصه علمی و دانشگاهی معتقدند که بسیاری از شعب دانشگاه‌ها با کمبود دانشجو روبه رو هستند، بنابراین تجمیع و ساماندهی دانشگاه‌ها باید در دستور کار جدی متولیان امر قرار بگیرد.

رویکرد دانشگاه‌ پیام‌نور فارس؛ تجمیع یا توسعه؟

هرچند وزارت علوم از سال‌ها قبل بحث تجمیع دانشگاه‌ها را در دستور کار داشت و در این خصوص گزارش‌هایی جمع‌آوری و مصوباتی ارائه کرد؛ این مصوبات در اسفند ۱۳۹۴ تصویب و در تیرماه ۱۳۹۵ ابلاغ شد. در آن زمان، بندهای نخست این ابلاغیه مورد توجه قرار گرفت و تعاملات منطقه‌ای شکل گرفت. از سال ۱۳۹۷ تاکنون هم این برنامه همواره به عنوان اولویت‌ وزارت علوم دنبال شده است‌.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری روز شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه در مراسم اختتامیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در شیراز بر لزوم تجمیع دانشگاه‌ها و همچنین مولدسازی در مراکز علمی تأکید کرد و با بیان اینکه دانشگاه‌های بزرگ باید دست دانشگاه های کوچک را بگیرند، گفت: اساتید فعال در دانشگاه‌های بزرگ باید اجازه دهند تا اساتید در دانشگاه‌های کوچک از آزمایشگاه‌ها و گروه‌های تحقیقاتی آنها بهره ببرند و موجب توسعه همه جانبه آموزش عالی شوند. در واقع دانشگاه‌های کوچک باید از ظرفیت علمی و پژوهشی دانشگاه‌های بزرگتر استفاده کنند.

حذف ۲۰ درصد از رشته‌ها از برنامه پذیرش

برخی از کارشناسان و متخصصان هم معتقدند افزون بر تجمیع مراکز علمی، رشته‌های دانشگاهی نیز بایستی بر اساس نیاز روز جامعه تعریف شوند. آنها بر این باورند که مراکز آموزش عالی کشور در دهه گذشته از نظر کیفی رشد قابل توجهی نداشته‌ ونیاز است به سمت تجمیع این مراکز حرکت کرد تا بتوان به‌ صورت بهینه از امکانات آموزشی بهره برد.

رویکرد دانشگاه‌ پیام‌نور فارس؛ تجمیع یا توسعه؟

اخیراً قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در سفر به کرمان از حذف رشته‌های دانشگاهی به دلیل نبود متقاضی و کمبود دانشجو خبر داد و اعلام کرد: مصوبات شورای گسترش آموزش عالی و شورای عالی برنامه‌ریزی به صورت گسترده در سال ۱۴۰۲ اجرایی و حداقل ۲۰ درصد از رشته‌هایی که متقاضی نداشته و استان‌ها و مناطق کشور به آنها نیاز ندارند و یا اشتغال برای آنها وجود ندارد، از برنامه پذیرش در سال ۱۴۰۲ حذف می‌شوند.

رویکرد دانشگاه‌ پیام‌نور فارس؛ تجمیع یا توسعه؟

استاندار فارس و ایده تدوین طرح جامع تجمیع

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس هم بارها بر ضرورت تجمیع دانشگاه‌ها و حذف رشته‌های کم متقاضی تأکید و اعلام کرده است که تجمیع و مولدسازی برای دانشگاه‌ها باید در جامعه نهادینه و به گفتمان رایج تبدیل شود. وی در مراسم گرامیداشت روز استاد و تقدیر از سرآمدان آموزشی، فرهنگی و برگزیدگان پژوهشی دانشگاه شیراز که بعداز ظهر روز شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه با حضور وزیر علوم برگزار گردید خواستار تدوین طرح جامع تجمیع دانشگاه‌ها شد و خطاب به اساتید گفت: به مدیران دانشگاه‌ها کمک کنید تا فضا را برای تصمیم‌گیری‌های کلان فراهم کنند.

معضل تعدد مراکز علمی در دانشگاه پیام نور فارس

بدون شک تعدد مراکز و واحدهای علمی در استان، کیفیت را پایین می‌آورد و باعث از بین رفتن اهمیت دانشگاه‌ها می‌شود لذا بهترین راه حل این مشکل، تجمیع دانشگاه‌ها با یک‌دیگر و توسعه رشته‌ها متناسب با نیاز جامعه است. دانشگاه پیام نور فارس نیز از جمله دانشگاه‌هایی است که در شرایط کنونی با مشکل کمبود دانشجو و نبود متقاضی در برخی رشته‌ها دست و پنجه نرم می‌کند به گونه‌ای که رئیس این دانشگاه معتقد است در حال حاضر برخی رشته‌ها از سوی دانشجویان متقاضی ندارند لذا امکان توسعه رشته‌ها در این دانشگاه به ویژه در مقطع ارشد و دکتری وجود ندارد.

محسن جاجرمی‌زاده با اعتقاد به اینکه تجمیع دانشگاه‌ها می تواند بسیاری از هزینه ها را کاهش دهد، گفت: طبق سیاست وزارت علوم، مراکز و واحدهای دانشگاهی پیام‌نور ساماندهی می‌شوند.

ساماندهی می‌شود

وی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه در طول سال‌های اخیر شاهد کاهش تعداد دانشجویان در دانشگاه پیام نور بوده‌ایم ساماندهی مراکز و واحدهای این دانشگاه و حذف رشته‌های کم متقاضی را در دستور کار قرار داده‌ایم. در واقع دانشگاه پیام نور براساس مصوبه وزارت علوم موظف شد به ساماندهی واحدها و مراکز دانشگاهی خود بپردازد.

رویکرد دانشگاه‌ پیام‌نور فارس؛ تجمیع یا توسعه؟

رئیس دانشگاه پیام نور فارس ادامه داد: هرچند توسعه رشته‌ها متوقف شده است اما دانشگاه پیام نور فارس توسعه رشته‌ها را در حوزه علوم انسانی برای دوره‌های ارشد و دکتری در دستورکار دارد.

توسعه رشته‌ها متناسب با نیاز جامعه

جاجرمی زاده با بیان اینکه توسعه رشته‌ها در دانشگاه باید متناسب با نیاز جامعه باشد اضافه کرد: توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی با جدیت در اولویت دانشگاه پیام نور قرار گرفته است و بر همین اساس زمینه راه‌اندازی بیش از ۴۰ رشته علوم انسانی در مراکز و واحدهای فارس فراهم شده و منتظر مجوز دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم هستیم.

رویکرد دانشگاه‌ پیام‌نور فارس؛ تجمیع یا توسعه؟

رئیس دانشگاه پیام نور فارس اظهار کرد: درصدد هستیم این رشته‌ها برای سال آینده به دفترچه کنکور اضافه شود. نیازسنجی منطقه‌ای و استانی مبنای توسعه رشته‌های تحصیلی پیام نور در فارس است و توسعه رشته‌ها با نگاه مهارت‌آفرینی و کارآفرینی و برطرف شدن نیاز مناطق مختلف استان دنبال خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha