۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۱۴
کد خبر: 85121668
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کشت قراردادی در ۳۰ هزار هکتار از مزارع گندم استان مرکزی اجرا شد

اراک - ایرنا - مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: کشت قراردادی در سال زراعی جاری (اول مهرماه سال گذشته) تاکنون در ۳۰ هزار هکتار از مزارع گندم آبی این استان اجرا شد.

به گزارش ایرنا، «غلامرضا ملکی» روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: کشت قراردادی در سال زراعی جاری (اول مهرماه سال گذشته) تاکنون با چهار هزار نفر از کشاورزان استان مرکزی منعقد شد و این قشر از مزایای این کشت بهره‌مند شدند و از حمایت‌های بهتری می‌توانند بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: خرید تضمینی گندم با خرید نخستین محموله در بخش مرکزی شهرستان ساوه در استان مرکزی آغاز شد و این خرید تا پایان شهریورماه ادامه دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به اقلیم متفاوت کشور، خرید تضمینی گندم از فروردین ماه امسال از استان‌های جنوبی کشور آغاز و تاکنون بیش از ۲ و سه دهم میلیون تن محصول از گندمکاران در سطح کشور خریداری شد.

ملکی بیان کرد: خرید تضمینی گندم در سطح کشور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۰ درصد افزایش یافت.

وی، قیمت تضمینی خرید گندم در سال جاری را به ازای هر کیلوگرم، ۱۵۰ هزار ریال عنوان کرد و گفت: قیمت خرید تضمینی امسال نسبت به سال گذشته، حدود ۲۳ درصد افزایش دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی افزود: ۳۰ مرکز خرید امسال برای تحویل گندم کشاورزان در شهرستان‌های مختلف استان پیش‌بینی شده و تلاش است مراکز خرید کمترین فاصله را با مزارع کشاورزان داشته باشد تا فعالان این بخش بتوانند با سهولت محصولات خود را تحویل دهند.

ملکی اظهار کرد: ۲ کارمند دولت برای کنترل و نظارت هرچه بیشتر بر امر خرید گندم در این مراکز مستقر می‌شوند.

وی با یادآوری خرید ۱۹۷ هزار تن گندم مازاد بر کشاورزان این استان سال گذشته، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز خرید تضمینی این محصول همانند سال گذشته باشد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی یادآور شد: خرید تضمینی گندم سال گذشته در این استان نسبت به سال قبل از آن ۱۲۵ درصد افزایش یافت که این مهم از جمله مهمترین عوامل حفظ ذخایر گندم استان بود.

ملکی با یادآوری فعالیت مراکز خرید دانه‌های روغنی در استان مرکزی، اظهار کرد: اتحادیه تعاون روستایی به عنوان مجری خرید توافقی دانه‌های روغنی معرفی شده و کلزا و دانه‌های روغنی کشاورزان توسط این تعاونی خریداری می‌شود و سال گذشته یک‌هزار تن دانه روغنی در استان خریداری شد.

وی تصریح کرد: نهضت احیای نان کامل سال گذشته در این استان آغاز و اکنون با سرعت بیشتر در حال انجام است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی، میزان سرانه مصرف نان سالانه کشور را ۱۶۰ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: استان مرکزی در امر نان کامل در کشور پیشرو است و در این نوع نان، از آرد یارانه‌ای استفاده می‌شود.

ملکی یادآور شد: هفته ملی نان کامل از امروز آغاز و هفته آینده همایش ملی آن با حضور صاحب‌نظران، متخصصان و مسئولان ملی برگزار می‌شود.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد و یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha