پیوستن به بریکس؛ معامله‌ دو سر بُرد برای ونزوئلا

تهران- ایرنا- کارشناس ونزوئلایی معتقد است که پیوستن کاراکاس به «بریکس» با تکیه بر دست برتر این کشور در صنعت نفت، نه تنها در سبک کردن بار مسائل اقتصادی که بر دوش این کشور آمریکای جنوبی سنگینی می‌کند، تاثیرگذار است، بلکه کمک بزرگی به تقویت چندجانبه‌گرایی جهانی خواهد بود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، رومر ایتریاگو (Rommer Ytriago) کارشناس علوم سیاسی ونزوئلا به اسپوتنیک گفت قصد نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا برای پیوستن کشورش به بریکس (ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان) به منظور تقویت چندجانبه‌گرایی و دستیابی به بازاری که در حال تبدیل شدن به مجموعه ای بسیار مهم است، می‌تواند کلیدی باشد.

وی تصریح کرد، عزم مادورو همچنین برای ونزوئلا در مسیر تقویت این کشور در حوزه‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

نیکلاس مادورو در دیدار با لولا داسیلوا همتای برزیلی خود از تمایل کاراکاس برای پیوستن به بلوک بریکس که در حال حاضر، متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، خبر داد و گفت: ژئوپلیتیک جدید با دو عنصر شناخته می‌شود: وحدت آمریکای ما در عین تنوع، و نقش بریکس که به عنوان عامل جذب‌کننده بزرگ کشورهایی که خواهان همکاری هستند، در حال ظهور است.

مادورو با بیان اینکه برای قرن‌ها، مردم آمریکای جنوبی را کنار زده‌اند، گفت: به همین دلیل است که ما بر روی ساخت یک ژئوپلیتیک جهانی جدید کار می‌کنیم که در آن اتحاد آمریکای لاتین به‌عنوان یک مردم واحد حاکم باشد.

تمایل ونزوئلا برای پیوستن به بریکس اگر چه باید توسط اعضای این بلوک بررسی شود اما به گفته این کارشناس، این فرصتی برای ونزوئلا خواهد بود تا مجدد در فضایی قرار گیرد که حضور در آن تا پیش از این طبیعی بود؛ به ویژه اینکه ونزوئلا اکنون برای سبک کردن بار مسائل اقتصادی که بر دوشش سنگینی می‌کند، به آن نیاز دارد.

پیوستن به بریکس؛ معامله‌ دو سر بُرد برای ونزوئلا

ایتریاگو معتقد است: بریکس یک جامعه بزرگ است، می‌تواند به معنای یک بازار عالی با تمایل به پیشی گرفتن از دلار به عنوان ارز مبادله اقتصادی باشد.

این کارشناس ونزوئلایی در بیان تاثیری که پیوستن ونزوئلا به بریکس در موضوع چندجانبه‌گرایی خواهد داشت، بر اهمیت این اقدام در تحکیم یک جامعه جدید تاکید کرد. جامعه‌ای که با شناخت از اشتباهات گذشته در نظام بین‌المللی، زمینه‌ها برای درک ظرفیت‌های صادراتی و پتانسیل‌های قابل استفاده برای همه اعضا را فراهم می‌کند.

دراین راستا، ایتریاگو به رشد بلوک بریکس و نشست آتی این سازمان در یکم ژوئن (۱۱ خرداد) در کیپ تاون آفریقای جنوبی با هدف بررسی پیوستن اعضای جدید مانند آرژانتین، عربستان سعودی، الجزایر، مصر، اندونزی، ایران و ترکیه اشاره کرد و افزود: تعدادی از کشورهای بسیار مهم در آنجا حضور دارند و این الحاق به منزله یک مجمع بزرگ چندجانبه با در نظر گرفتن پیش‌بینی‌های اقتصادی است.

این کارشناس سیاسی تاکید کرد که با حضور برزیل در بریکس و احتمال پیوستن آرژانتین، این بلوک می‌تواند از اهمیت بالاتری در آمریکای لاتین برخوردار شود. وی گفت: همه این‌ها به تضمین جریان تجاری و اقتصادی و ثبات اجتماعی منجر می‌شود، درصورتی که بدانیم چگونه از آن استفاده کنیم.

به عقیده ایتریاگو، بریکس برای حضور ونزوئلا در پروژه‌های بزرگی همچون جاده ابریشم جدید چین که در حال انجام هستند، تعیین‌کننده خواهد بود.

ایتریاگو یادآور شد، کشوری که توسط مادورو اداره می شود باید ‌تلاش‌هایی برای احیای صنعت نفت انجام دهد که شاید برگ برنده او در بلوک جدید باشد. علاوه بر این، پیوستن ونزوئلا می‌تواند در بهبود زمینه‌هایی مانند سرمایه‌گذاری و هزینه‌های عمومی، زیرساخت‌ها، بهداشت یا آموزش، به این کشور آمریکای جنوبی کمک کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha