مذاکره برای راه‌اندازی بازارچه مرزی سرخس وارد مرحله جدیدی شد

مشهد-ایرنا- مدیر بازارچه های مرزی خراسان رضوی گفت: راه‌اندازی بازارچه مرزی سرخس در کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و ترکمنستان مورد موافقت قرار گرفته و اکنون مذاکرات برای ایجاد آن وارد مرحله جدیدی شده است.

هادی حقیقی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بازارچه مشترک مرزی بین ایران و ترکمنستان در باجگیران از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: با راه اندازی بازارچه مرزی در سرخس به توسعه روابط اقتصادی دو کشور کمک شایانی خواهد کرد.

وی بیان داشت: راه اندازی بازارچه مرزی سرخس در نشست کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور ایران و ترکمنستان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و درباره جزئیات راه اندازی آن تصمیم گیری خواهد شد.

مدیر بازارچه های مرزی خراسان رضوی پیرامون فعالیت بازارچه مرزی باجگیران گفت: با پیگیریهای انجام گرفته از اسفندماه سال گذشته ورود اتباع ترکمنستانی به شهر باجگیران به صورت یک طرفه آزاد شده و اتباع ترکمنستانی هم برای خرید و هم برای حضور در شهر باجگیران، تردد مرزی دارند در حالیکه پیش از این، ترددی انجام نمی گرفت.

وی ادامه داد: ترددهای مرزی و فعال شدن بازارچه باجگیران در مرز باعث مهاجرت معکوس افرادی شده که از باجگیران به قوچان یا شهرهای دیگر رفته اند، در این راستا مغازه ها و واحدهای تجاری تعطیل شده در بازارچه و بازار شهر باجگیران دوباره احیا شده و فعالیت خود را از سر گرفتند.

حقیقی بهبود وضعیت اشتغال در قوچان و فعالیت ۱۶۰ نفر به صورت مستقیم و هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این بازارچه را از اقدامات انجام شده در این زمینه برشمرد.

وی اظهار داشت: از زمان بازگشایی بازارچه مرزی باجگیران (پاییز سال گذشته) تاکنون روزانه به صورت میانگین بیش از ۳۰۰ ترکمنستانی به این بازارچه وارد شده اند، طی ماه های فروردین و اردیبهشت امسال در مجموع هفت هزار و ۶۳۸ ایرانی و ۱۹ هزار و ۱۳۶ ترکمنستانی به بازارچه باجگیران تردد کرده اند.

مدیر بازارچه های مرزی خراسان رضوی در خصوص مبادلات کالا و تجارت در این بازارچه گفت: در دو ماهه نخست امسال ۷۸۰ تن کالا به ارزش یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار از بازارچه باجگیران صادر شده و در همین مدت ۳۲ تن کالا به ارزش ۶۱ هزار دلار وارد بازارچه شده است.

وی عمده کالاهای صادراتی به بازارچه باجگیران طی دو ماهه نخست امسال را فرش و موکت و روفرشی، مواد خوراکی غیر یارانه ای، ادوات صنعتی، پلاستیک جات و بلوریجات و همچنین عمده کالاهای وارداتی به این بازارچه را پارچه از نوع متقال، لی، کتان و روفروشی ذکر کرد.

به گزارش ایرنا، استان خراسان رضوی دارای ۲ بازارچه مرزی مشترک با کشورهای افغانستان و ترکمنستان است. این استان با کشور ترکمنستان از طریق سه مرز رسمی سرخس، لطف آباد و باجگیران ارتباط دارد که باجگیران شهری در شهرستان قوچان است و فاصله آن تا مشهد حدود ۲۰۰ کیلومتر و تا عشق آباد ترکمنستان ۵۵ کیلومتر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha