آقامیری: احیای مراتع سهند را پیگیری می‌کنیم

مراغه- ایرنا- سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه عشایر از ذخایر انقلاب اسلامی هستند و ۲۵ درصد از تولید گوشت کشور دست عشایر است، گفت: احیای مراتع سهند را به عنوان یکی از ماموریت‌های جدید معاونت امور دام پیگیری می‌کنیم تا عشایر آسیب نبینند و مراتع هم فرصت احیا داشته باشد.

به گزارش ایرنا «سیدمحمد آقامیری» روز پنج‌شنبه در جمع مسئولان و فعالان اقتصادی بخش کشاورزی مراغه افزود: عشایر با اینکه کمترین میزان بهره‌برداری را از امکانات نظام دارند، بیشترین بهره را به ملت می‌رسانند و باید برای احیای مراتع سهند راهکار منطقی پیدا شود تا این قشر متضرر نشوند.

وی همچنین در پاسخ به خواسته مسئولان مراغه مبنی بر جبران خسارت سرمازدگی باغات، بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه کشور بیمه کردن محصولات کشاورزی و دام و طیور و آبزیان الزامی است و اگر اتفاقی برای اینها بیافتد، دولت هیچگونه خدماتی نمی‌توانند بدهند؛ البته صندوق‌های بیمه هم رضایت بهره‌برداران کشاورزی را به دست نیاورده‌اند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با این وجود امحال تسهیلات بهره‌برداران بخش کشاورزی مراغه را پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم با اخذ یک مصوبه، برخی از بهره‌برداران را حمایت کنیم.

«آقامیری» با تاکید بر اینکه تولید محصولات باغی از مزیت‌های نسبی این شهرستان است، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی از ایجاد شهرک صنایع تبدیلی ولو با اعطای تسهیلات تبصره‌ای حمایت می‌کند و این صنابع باید رونق بگیرد.

وی با بیان بر اینکه فعالیت صنایع تبدیلی در افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی موثر است، افزود: ۳۰ درصد سهمی که برای فسادپذیری محصولات کشاورزی در نظر گرفته می‌شود، با ایجاد صنایع تبدیلی به چرخه مصرف بر می‌گردد.

تقاضای تشکیل استان جدید را به رییس‌جمهور انتقال می‌دهم

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: دو موضوع تشکیل استان جدید به مرکزیت مراغه و تکمیل آزادراه مراغه - هشترود را به عنوان مطالبه‌های جدی مردم و مسئولان مراغه به رییس‌جمهور منتقل می‌کنم.

«آقامیری» افزود: احداث جایگاه سوخت فرودگاه سهند، فعالیت بندر خشک و بسیاری دیگر از مطالبه‌های مردم این شهرستان با توجه به وضعیت مالی دولت پیگری خواهد شد و تحقق برخی از آنها شاید زمانبر باشد اما مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی همچنین از دستور روز جاری رییس‌جمهور در زمینه اعطای پنج‌هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واگذاری تراکتور اقساطی به کشاورزان ابراز خرسندی کرد و افزود: با این دستور عده کثیری که در صف خرید بودند به نتیجه می‌رسند؛ البته اولویت‌هایی از سوی وزارت جهاد کشاورزی تعریف خواهد شد تا عدالت در این زمینه رعایت شود.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار مراغه نیز بیان کرد: بخش قابل توجهی از مردم مراغه از طریق کشاورزی ارتزاق می‌کنند و در سال جاری به علت سرمازدگی باغات با مشکلات عدیده مواجه هستند.

«داود اسدیان» تمدید وام‌های کشاورزی، جبران بخشی از خسارت و اعطای تسهیلات جدید را مورد تاکید قرار دارد و افزود: تشکیل استان جدید در جنوب آذربایجان‌شرقی جزء مطالبه‌های اصلی مردم شهرستان است.

«علی علیزاده» نماینده مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین با بیان اینکه برخی از مطالبه های مردم در دور اول سفرها تحقق نیافت، بیان کرد: ظرفیت‌های مراغه این امید را در دل مردم ایجاد کرده است که در آینده استان آذربایجان‌جنوبی تشکیل شود و انتظار می‌رود این مطالبه به رییس‌جمهور منتقل شود.

وی اضافه کرد: دولت در برخی از حوزه‌های مراغه کارهای ماندگاری انجام داده که قابل قیاس با هفت سال گذشته است و به نمایندگی از مردم از دولت تشکر می کنم که یکی از مصادیق آن آزادراه مراغه - هشترود است.

وی با بیان اینکه جاده فعلی بسیار خطرناک است، افزود: در دو سال گذشته حتی یک روز هم آزاراه مراغه -هشترود تعطیل نشد و در این مدت دولت همت کرده است.

«علیزاده» ادامه داد: در سفر قبلی ایجاد شهرک صنایع غذایی به عنوان یک نیاز جدی مطرح شد که هنوز هم خرید زمین برای این شهرک به تامین اعتبار نیاز دارد.

وی همچنین راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی سهند، احداث کمربندی جنوبی و جایگاه سوخت فرودگان نیز به عنوان مطالبه های جدی شهرستان مطرح کرد و از «آقامیری» به عنوان نماینده هیئت دولت خواست تا توجه ویژه دولت به این بخش‌ها را پیگیری کند.

وی همچنین به تخریب مراتع سهند هم اشاره کرد و افزود: اگر جلو تخریب مراتع گرفته نشود، با فاجعه زیست محیطی مواجه خواهیم شد و مدیریت این قضیه بر دوش وزارت جهاد کشاورزی سنگینی می‌کند.

به گزارش ایرنا، «رضا عسکری»، رییس شورای اسلامی شهر نیز در این آیین اختصاص سهم متناسب با جایگاه مراغه از اعتبارات سفر استانی رییس‌جمهور را خواستار شد و اضافه کرد: مراغه قابلیت تبدیل شدن به مرکز استان جدید را دارد و مردمانش انتظار دارند تا دولت مردمی اعتبار ویژه برای تحقق مطالبه‌هایشان اختصاص دهد و طرح‌های نیمه‌تمام را تکمیل کند.

به گزارش ایرنا در این آیین نمایندگان مرغداران، باغداران و زنبورداران، و برخی دیگر از فعالان بخش کشاورزی این شهرستان مشکلات خودشان را با سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در میان گذاشتند؛ «آقامیری» به عنوان نماینده رییس‌جمهور در سفر به شهرستان مراغه تا ساعتی دیگر از باغات سرمازده مراغه بازدید کرده و طرح آبیاری قطره‌ای در روستای بلوک‌آباد این شهرستان را افتتاح می‌کند.

همچنین بر اساس اعلام مسئولان در این سفر ۷۳ پروژه بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار و ۲۷۱ میلیارد ریال و ایجاد و تثبیت اشتغال برای ۴۱ هزار و ۳۲۳ نفر در بیش از ۱۰ هزار و ۹۸۰ هکتار از اراضی استان افتتاح می شود.

آیت‌الله سیدابراهیم رییسی در قالب پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی به آذربایجان‌شرقی سفر کرده و برای این سفر ۲۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای استان پیش‌بینی شده است.

از مجموع اعتبارات ۱۹ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومانی سفر اول رئیس‌جمهور به آذربایجان‌شرقی تاکنون هشت هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و برخی از مگاپروژه‌های استان که در سال‌های گذشته متوقف شده بود با تزریق اعتبارات از محل منابع سفر استانی فعال شده و در حال پیشرفت است.

تعهد استان برای اجرای پروژه‌ها در سال اول تعداد ۲۷ پروژه بود که در این راستا برای ۱۲ پروژه تخصیص ۱۰۰ و بیشتر از ۱۰۰ درصدی محقق شده و عملیات ۱۵ پروژه نیز به اتمام رسیده است.

در سفر اول رئیس‌جمهور به آذربایجان شرقی ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای تولیدی و خدماتی در چهار بخش گردشگری، صنعت، کشاورزی و پارک علم و فناوری در نظر گرفته و مقرر شد طی ۲ سال پرداخت شود که ۶ هزار میلیارد تومان مربوط به سال اول به صورت کامل پرداخت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha