برج پرنده‌نگری تالاب گندمان بروجن به بهره‌برداری رسید

شهرکرد -ایرنا-برج پرنده‌نگری تخصصی در تالاب گندمان که در زمره ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری ایران و مهمترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر است، روز پنجشنبه با حضور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست بهره‌برداری و فعال شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: سازه این برج با ارتفاع هفت متر با سازه بتنی مصلح در ۲ طبقه احداث شده که ۱۲ متر از سطح تالاب بالاتر است و به دستگاه‌های تلسکوپ و دوربین برای رصد پرندگان و تجهیزات ویژه و تخصصی برای پرنده نگری مجهز شده است.

سعید یوسف‌پور روز پنجشنبه در آیین افتتاح برج پرنده‌نگری تخصصی در تالاب گندمان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این برج در زمینی با ۴۸ متر مربع و اعتباری بیش از ۹۰۰ میلیون ریال احداث شده است.

وی با اشاره به اینکه این برج نخستین برج پرنده‌نگری در استان است، گفت: این برج برای جذب گردشگران تخصصی پرنده‌نگری احداث شده است و مشرف به تالاب و محل زیست پرندگان است.

یوسف‌پور افزود: این برج با هدف ایجاد زیرساخت مناسب برای مدیریت تالاب، پایش و حفاظت بهینه این زیستگاه، انگیزه مداری برای تقویت گردشگری به خصوص گردشگری تخصصی و پرنده‌نگری و معرفی داشته‌های طبیعی و افزایش فرهنگ حفاظت از تالاب احداث شده است.

به گزارش ایرنا، تالاب گندمان با حدود یک‌هزار و ۷۰ هکتار وسعت در فاصله ۶۰ کیلومتری مرکز استان در شهرستان بروجن قرار دارد و با توجه به برنامه احیا این تالاب که درسال‌های گذشته انجام شده است، اکنون به عنوان یک زیستگاه و مامن خوب برای پرندگان مهاجر است.

هم‌اینک تالاب چغاخور و گندمان به عنوان پناهگاه حیات وحش است که تالاب بین المللی چغاخور در سال ۸۹ ثبت جهانی شد و در کنوانسیون رامسر ثبت شده است و تالاب گندمان نیز امسال ثبت جهانی خواهد شد که برای ثبت این تالاب، فرم‌های لازم به دبیرخانه جهانی کنوانسیون رامسر ارسال شده و امسال به نتیجه خواهد رسید.

این تالاب مهمترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی(لندن-۱۳۵۲) به ثبت رسیده است.

شهرستان بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha