حدود یکهزار و ۵۰۰هکتار از سطح برنجکاری ساری کم شده است

ساری- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی ساری با تاکید بر اینکه انجام عملیات نشاکاری برنج منطقی نیست و کشاورزان از کشت شالی خودداری کنند، گفت: طبق آمار هشت مرکز خدمات کشاورزی این شهرستان تا کنون حدود ۲۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از شالیزارها نشاکاری شده که این سطح نسبت به سال زراعی گذشته یک هزار و ۵۰۰هکتار کمتر است.

سید اسماعیل علوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، آمار سطح کشت سال گذشته برنجکاری را ۲۴ هزار و ۲۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: به دلیل کمبود آب، امسال یک هزار و ۵۰هکتار از زمین شالیزازی پایین دست زیر کشت جایگزین سویا رفته است.

وی با ذکر این نکته که کشاورزان به هیچ عنوان از این پس نشاکاری برنج را انجام ندهند، ادامه داد: با توجه به کمبود آب، در ادامه شالیکاران با مشکل رویش شالی مواجه خواهند شد.

علوی به استرس کم آبی ۶ هزار و ۵۰۰هکتار زمین شالیزازی ساری که در مرحله خوشه دهی قرار دارند، اشاره کرد و ادامه داد: مدیریت آبیاری و تغذیه مناسب می تواند خطر خشکی زمین را به حداقل برساند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با بیان این که نیمی از زمین های شالیزاری که نشاکاری نشده در بخش رودپی شمالی است، گفت: این زمین به لحاظ زمانی برای کشت جایگزین سویا، فرصت را از دست دادند.

وی به کاهش محسوس سطح کشت ارقام پرمحصول برنج در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: از مجموعه زمین های کشت شده، ۱۷ هزار هکتار زیر کشت ارقام کم محصول کم تبر طارم و مابقی زیر کشت ارقام پرمحصول است که نسبت به سال گذشته حدود ۶۰ درصد کمتر است.

حدود یکهزار و ۵۰۰هکتار از سطح برنجکاری ساری کم شده است

حمایت ویژه جهاد کشاورزی در توسعه کشت گلخانه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری به اهمیت توسعه کشت گلخانه ای اشاره کرد و گفت: جهاد کشاورزی همسو با این رویکرد مجوز کشت گلخانه ای در مقیاس کوچک را در مساحت کمتر از ۳۰۰ متر مربع. را در داخل بافت روستایی به صورت رایگان صادر می کند.

وی با اشاره به این که اکنون ۲۱ هکتار کشت گلخانه ای محصولات کشاورزی با ۲۴۶ بهره بردار در شهرستان ساری وجود دارد، گفت: دولت همکاری و حمایت قابل توجهی را در توسعه کشت گلخانه ای انجام می دهد.

علوی به وجود ۸۸ هزار هکتار زمین زراعی و باغی شهرستان ساری اشاره کرد و ادامه داد: مرکز مازندران با ۲۰ هزار هکتار باغ مرکبات و تولید سالانه ۵۰۰هزار تن، رتبه نخست تولید مرکبات استان را دارد.

وی تصریح کرد: از آنجایی که مرکبات بویژه لیمو ترش نسبت به سرما حساس است، توسعه کشت های گلخانه ای روشی مناسب در شرایط تغییرات اقلیمی و کمبود آب است.

مدیر جهاد کشاورزی ساری به دامپروری و حفظ نژاد گاو اصیل محلی اشاره کرد و ادامه داد: از مزیت های اقتصادی این کسب و کار اشتغالزایی در مناطق مختلف، تولید گوشت و شیر مرغوب است.

وی قیمت دام زنده را در زمان حاضر به نسبت هزینه های دامپروری مناسب دانست و اظهار داشت: پرواربندی گوسفند به دلیل سودآوری بالا، بازار فروش تضمینی و ریسک کم، طرفداران بسیاری پیدا کرده و با اقبال عمومی مواجه شده است.

این مقام مسوول با بیان این که دامهای سبک مقاومت خوبی در مقابل بیماری‌ها و شرایط نامناسب رطوبتی و دمایی دارند، خاطر نشان کرد: تلفات در این نوع دام ها بسیار پایین‌تر بوده و خطر پذیری و ضرر اقتصادی از این جهت برای دامدار کمتر است.

وی تصریح کرد: پرورش گوسفند نیاز به تجهیزات ارزان قیمتی دارد و به دلیل خطر کم و بازگشت سریع سرمایه در کوتاه مدت، از جذابیت مالی مطلوبی برخوردار است.

علوی در خصوص سرمایه گذاری در بخش کشاورزی شهرستان ساری گفت: با حمایت دولت در سال گذشته، ۲۷۴میلیارد تومان تسهیلات سرمایه گذاری و سرمایه در گردش پرداخت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ساری درباره اهمیت اجرای طرح های الگوی کشت و آب و خاک در زمین های کشاورزی ساری گفت: سال گذشته از ۴۰ میلیارد اعتبار مصوب ۲۰ میلیارد تومان تخصیص یافت که عملیات زهکشی، سر دهنه سازی و لایروبی آب بندان ها اجرا شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha