پایان خاموشی برق؛ وعده‌ای که دولت به گلستانی‌ها داد و به آن عمل کرد

گرگان - ایرنا - کاهش بارش‌ها و وقوع خشکسالی و به‌تبع آن افت تولید برق، گرمای زودرس و افزایش مصرف، کلید واژه‌ تکراری گلستانی‌ها در فصل گرمای سالیان اخیر است که قطعی مکرر و کلافه‌کننده را به‌دنبال داشت اما برنامه‌ریزی صحیح و سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌ لازم به‌عنوان بخشی از مصوبات سفر رییس جمهور، این استان را به روزهای نهایی قطعی برق و خاموشی نزدیک کرد.

به گزارش ایرنا، تغییرات مکرر آب و هوایی، حرکت زمین به سمت گرم شدن و کاهش بارش‌ها، هم موجب کاهش تولید برق شده و هم زمینه افزایش مصرف این انرژی را فراهم کرده که نتیجه آن در استانی مانند گلستان با زیرساخت ناکافی برای تامین نیاز مشترکان، قطع برنامه‌ریزی‌شده برق است.

دولت سیزدهم از زمان شروع فعالیت و با آگاهی کامل از این مشکل که همواره آسیب آن متوجه صنایع و تولیدکنندگان بود، تکمیل زیرساخت‌های شبکه برق گلستان را در دستور کار خود قرار داد و با سرمایه‌گذاری کافی و هدفمند، رفع این کمبودها را به اولویت اول خود تبدیل کرد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان گفت: برای گذر موفق از پیک بدون خاموشی برق سال آینده ، ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ساخت پست‌های انتقال فوق توزیع برق در حال انجام است.

کوروش موسوی تاکامی با اشاره به فعال بودن هزارو ۶۵۰ مگاوات نیروگاه حرارتی از ابتدای دولت در استان‌های مازندران و گلستان افزود: ساخت ۱۰نقطه نیروگاهی به ظرفیت هفت هزار مگاوات درمناطقی از ۲ استان در دستور کار قرار دارد تا ظرفیت نیروگاهی چهار هزار مگاواتی این منطقه به ۱۱ هزار مگاوات برسد.

طبق بررسی آماری، ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایجاد نیروگاه‌ها سمت و سو و پیشرفت‌های خوبی داشت به طوری که اکنون ۹۰ هزار مگاوات برق تولید می شود که نیاز کشور به طور متوسط ۷۰ هزار مگاوات است.

پایان خاموشی برق؛ وعده‌ای که دولت به گلستانی‌ها داد و به آن عمل کرد

همسو با رویکرد توسعه و رفاه مردم با توجه به برنامه ریزی برای ساخت ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه در کشور تا پایان دولت سیزدهم، توسعه نیروگاه نکا و گلستان در ردیف اولویت‌های صنعت برق کشور قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران وگلستان، میزان رشد مصرف برق در این ۲ استان را به‌دلیل حضور خوش‌نشین‌ها ۲ برابر دیگر مناطق کشور عنوان کرد و افزود: با راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی و تجدید پذیر بخشی از نیاز برق این منطقه تامین می شود.

وی متوسط مصرف انرژی برق در مازندران و گلستان را حدود سه هزار مگاوات دانست و گفت: در پیک مصرف این رقم به حدود چهار هزار مگاوات می رسد که این افزایش نیاز با مدیریت قابل جبران است.

یکی از اقدامات مهم و اولویت‌دار دولت سیزدهم در گلستان، تکمیل زیرساخت‌های تامین برق است.

در راستا و در آخرین پروژه به سرانجام رسیده، اجرای پروژه پست۵۰۰/۴۰۰/۲۳۰/۶۳ کیلوولت آزادشهر از سمت ۴۰۰ کیلوولت به شبکه سراسری متصل گردید.

این در حالی است که زمان مورد نیاز احداث چنین پروژه هایی به طور متوسط سه سال ست اما در یک اقدام جهادی این طرح در مدت زمان پنج ماه به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان گفت: این ایستگاه در فاز اول، ۲۰۰ مگاولت آمپر از بار منطقه را تامین می‌کند و بخش ۵۰۰ کیلوولت آن پس از مطالعه و طراحی نهایی و تایید شرکت توانیر به استان بالکان در ترکمنستان متصل خواهد شد.

موسوی خاطرنشان کرد: این پروژه در سریع‌ترین زمان ممکن به اتمام رسید و رکورد سریع‌ترین زمان ممکن احداث پست انتقال نیروی برق در غرب آسیا را شکست.

وی افزود: این پروژه، تامین بار منطقه را در آزادشهر، رامیان، بخشی از مینودشت و گنبد و مناطق اطراف برعهده خواهد داشت که ظرفیت آن در کوتاه مدت، با ۲ دستگاه ترانسفورماتور ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت و ۲۰۰ مگاولت آمپر به ۴۰۰ مگاولت آمپر می‌رسد.

موسوی ادامه داد: خط تبادلی بین جاجرم در استان خراسان شمالی به علی‌آبادکتول نیز به این پست متصل شده و برهمین اساس این پست، نقطه اتصال شاهراه‌های منطقه و ایران به ترکمنستان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان گفت: با راه‌اندازی این پست، ساکنان شرق دیگر با مشکل افت ولتاژ مواجه نخواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با راه اندازی این پست، امکان احداث شهرک‌های صنعتی در منطقه فراهم شده تا تولید رونق بگیرد و فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد اشتغال محقق شود.

بهره‌برداری ۲۳۰۰ میلیارد تومان طرح برق در سفر دوم رییس جمهور

استاندار گلستان هم با اشاره به طرح‌های مرتبط با تکمیل زیرساخت‌های حوزه برق استان گفت: بهره‌برداری ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طرح در حوزه برق گلستان برای سفر دور دوم رییس جمهور آماده شده است.

علی‌محمد زنگانه ادامه داد: پنج هزار و ۷۰۰ میلبارد تومان اعتبار سفر دور نخست سفر رییس جمهور به گلستان مصوبه شده که هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان آن در دهه فجر سال قبل بهره‌برداری شد.

به گفته وی بقیه اعتبارات برای اجرای طرح‌های حوزه برق در دست پیگیری و اجرا است.

وی همچنین از پیگیری انتقال برق نیروگاه سیکل ترکیبی علی‌آبادکتول به شهرک هزار هکتاری اترک خبر داد و گفت: این طرح تاخیر دارد و مابه‌التفاوت افزایش قیمت آجر را باید دستگاه مربوطه پرداخت کند.

وی با بیان اینکه سیکل ترکیبی نیروگاه برق علی آباد کتول در سفر دوم رییس جمهور آغاز خواهد شد، گفت: اجرای این طرح افزایش ۵۰۰ مگاوات به قدرت برقی استان فعال شدن منطقه ویژه اقتصادی اترک و منطقه آزاد اینچه برون گلستان را به دنبال دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha