قهرمانان ورزشی، بهترین سفیران مبارزه با اعتیاد در سمنان

سمنان - ایرنا - اعتیاد وابستگی جانسوزی است که گاه فرد از روی بی‌اطلاعی و نداشتن مهارت و گاه از روی فقدان تاب‌آوری در برابر مشکلات، به آن دچار می‌شود؛ استفاده از ظرفیت قهرمانان ورزشی به دلیل محبوبیت بین جوانان و نوجوانان و تشکل‌های مردم‌نهاد در پیشگیری و مقابله با اعتیاد می‌تواند گامی موثر در کمرنگ‌کردن این آسیب اجتماعی باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اهمیت مواد مخدر و آسیب‌های ناشی از آن بر کسی پوشیده نیست. در نظرسنجی‌های پیاپی سال‌های اخیر از مردم در خصوص مهم‌ترین دغدغه‌شان، مواد مخدر رتبه نخست را به خود اختصاص داد و باقی آسیب‌ها در رتبه‌های بعدی مطرح شده‌اند، زیرا یک معتاد می‌تواند چندین خانواده را درگیر کند.

اعتیاد منشا و عامل بروز آسیب‌های اجتماعی دیگر مانند طلاق، کودک‌آزاری، دزدی، تکدی‌گری و همسرآزاری است و هر چه در زمینه مقابله و پیشگیری با اعتیاد اقدامات موثر انجام شود، در واقع جامعه از سرمایه‌اجتماعی و نیروی انسانی سالم برخوردار می شود که این سرمایه منجر به داشتن جامعه پویا می‌شود.

«پیشگیری بهتر از درمان است» و انجام اقدامات پیشگیری نیازمند هزینه زمانی و مالی است و در شرایطی که بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی به هر روشی قشر نوجوان، پویا و آینده سازان کشور را برای رسیدن به اهداف شوم خود مورد هجمه قرار داده‌اند، ضرورت دارد اقدامات مقابله، پیشگیری و درمان به طور جدی در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

اکنون تمرکز در اقدامات پیشگیرانه بر 2 حوزه وزارت آموزش‌ و پرورش و وزارت ورزش و جوانان از جمله رویکردهای ارزشمند دولت سیزدهم در اجتماعی کردن مبارزه با بلای خانمان سوز اعتیاد است.

ورزش با توجه به اینکه ارزان‌ترین و مؤثرترین ابزار برای پرکردن اوقات فراغت مردم هم در پیشگیری از بلای خانمان‌سوز اعتیاد و هم در درمان است و آموزش و پرورش نیز با توجه به ارتباط نزدیک با جامعه هدف آیندسازان این مرز و بوم، ۲ اولویت مهم در مبارزه با اعتیاد محسوب می‌شوند.

از جمله راهبردها در حوزه ورزش و جوانان برای مبارزه با مواد مخدر معرفی ورزشکاران پیشکسوت به عنوان سفیران مبارزه با مواد مخدر است که این طرح با توجه به اینکه ورزش مخاطبان گسترده‌ای در جامعه دارد، بسیار کمک کننده در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد است.

وقتی یک قهرمان ملی در المپیک مدال می‌گیرد چشم یک ملت به او است. از این رو یک پیام هنرمندانه به‌صورت غیرمستقیم از سوی ورزشکاران اثرگذاری بسیار زیادی را در بین مخاطبان دارد.

با توجه به در پیش بودن هفته مبارزه با موادمخدر از بیست و نهم خرداد تا پنج تیرماه و ۲۶ ژوئن روز جهانی مبارزه با سوءمصرف و قاچاق مواد مخدر، محمدعلی ملک احمدی از نخبگان هاکی در عرصه ملی و بین المللی، علی رضوانی عضو تیم ملی ورزش سه گانه، مجتبی آرو عضو تیم ملی والیبال ساحلی ، محمدکاظم خطیبی مربی پاراتیراندازی جمهوری اسلامی ایران، یاسر خورشیدی مربی تیم ملی دو و میدانی جمهوری اسلامی ایران، غزل سلطانی عضو تیم ملی تکواندو، زهره یوردخانی قهرمان ملی دو و میدانی و پیاده‌روی و زیبا خرمیان قهرمان مسابقات بین المللی و دو و میدانی، و فاطمه مومن آبادی از قهرمانان رشته کبدی، از جمله ورزشکاران دیار دارالمرحمه استان سمنان هستند که به عنوان سفیران مبارزه با مواد مخدر انتخاب شدند.

طرح یاریگران زندگی و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد نیز از دیگر طرح‌هایی است که در آموزش و پرورش و مناطق روستایی و شهری استان سمنان در راستای پیشگیری، مبارزه و صیانت از جامعه هدف در برابر اعتیاد اجرایی شده است.

سمنان از لحاظ وسعت ششمین استان پهناور کشور است و با توجه به پراکندگی استان، مشارکت اجتماعی و همراهی آحاد جامعه در پیشگیری از اعتیاد یک ضرورت است و طبق گزارش‌ها ۸۰ درصد جمعیت استان سمنان در بخش شهری و ۲۰ درصد در بخش روستایی سکونت دارند و ۵۵۰ هزار نفر از جمعیت استان در سن ۱۵ تا ۶۴ سال قرار دارند و میانگین شیوع اعتیاد در استان بر ‌پایه اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر پایین‌تر از میانگین کشوری و حدود ۳۳ و هفت دهم درصد است.

اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر با ظرفیت چهره‌های موفق ورزشی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان با بیان اینکه ورزشکارن به دلیل اینکه الگوهای مناسبی برای نوجوانان و جوانان هستند، ظرفیتی ارزشمند در اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر هستند، افزود: در راستای ترویج فرهنگ پیشگیری از اعتیاد و با توجه به الگوبرداری جوانان و نوجوانان از این قشر، طبق ابلاغیه ستاد مبارزه با مواد مخدر قهرمانان ورزش در هر استان با حکم استاندار به عنوان سفیران مبارزه با مواد مخدر انتخاب شدند.

جعفر معینیان بیان کرد: ورزشکاران به عنوان سفیران مبارزه با مواد مخدر به عنوان بخش غیردولتی تاثیرگذار بر جامعه در زمینه مقابله، پیشگیری، درمان و صیانت همراهی خواهند کرد، اما پیشگیری اولویت مهم است.

وی با اشاره به مفاهیم قرآنی در اهمیت کمک به انسان برای بازگشت به زندگی افزود: نجات یک انسان به منزله نجات یک جامعه است و هر میزان در زمینه پیشگیری از اعتیاد کار شود، کافی نیست.

معینیان با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند بار پیشگیری از اعتیاد را به دوش بکشد و باید بخش‌های مختلف همراهی کنند، افزود: اعتیاد منشا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و اولویت نخست در بین آسیب‌ها است. بارها بر پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با اعتیاد تاکید شده است و نقش آفرینی هنرمندان، ورزشکاران و تشکل‌های مردم نهاد در پیشگیری از اعتیاد موثر و کمک کننده به دولت است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان با تاکید بر اینکه مشارکت اجتماعی نقشی مهم در پیشگیری از اعتیاد دارد، تصریح کرد: اعتیاد موضوعی است که می‌تواند اقشار مختلف جامعه مانند پزشکان، مهندسان و وکلا را درگیر کند و باید بخش‌های مختلف در این زمینه همراهی کنند.

معینیان اظهار کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر استان سمنان سال گذشته به واسطه برگزاری منظم و اقدامات در حوزه مبارزه با اعتیاد، از رتبه سی ام کشور به رتبه اول ارتقا یافت.

وی تصریح کرد: در زمینه ایجاد مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶، اشتغال بهبودیافتگان از اعتیاد اقدام‌های خوبی با همراهی بخش‌های مختلف در استان سمنان انجام شد.

وی یادآور شد: برای ساخت گرمخانه و مرکز ماده ۱۶، راه و شهرسازی مکان را در اختیار شهرداری سمنان قرار داده است و با تخصیص اعتبارات، کار ساخت انجام می‌شود.

قهرمانان ورزشی، بهترین سفیران مبارزه با اعتیاد در سمنان

اجرای طرح یاریگران زندگی در روستاها به ابتکار استان سمنان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان افزود: طرح یاریگران زندگی در روستا به ابتکار سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان مطرح و در کشور اجرایی شد.

طرح «یاریگران زندگی در روستا» با هدف خودمراقبتی و یاری‌رسانی دانش‌آموزان نسبت به یکدیگر برای پیشگیری از اعتیاد بین این گروه از جامعه برنامه‌ریزی شد تا بتوانند با همراهی و همفکری در برابر این بلای خانمانسوز و آسیب‌های اجتماعی ایمن بمانند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان بیان کرد: ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل سفر سردار اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری به استان در زمینه پیشگیری و مقابله اعتیاد اختصاص یافت.

اجتماعی کردن مداخلات، مولفه مهم در پیشگیری از اعتیاد

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان هم گفت: اجتماعی کردن مداخلات و مقابله، از مولفه‌های مهم در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد است.

مصطفی مرادی تصریح کرد: طرح یاریگران زندگی طرحی ارزشمند در پیشگیری، مبارزه و صیانت از جامعه در زمینه مواد مخدر است و معرفی قهرمانان ورزش به عنوان سفیران مبارزه با مواد مخدر اقدامی ارزشمند در اجتماعی کردن مداخلات است.

وی افزود: معرفی ورزشکاران به عنوان سفیران مبارزه با مواد مخدر الگو و مدل بین المللی و ظرفیت شناختی و شهرتی به عنوان افرادی که در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی فعالیت می‌کنند نقشی مهم در مبارزه دارند.

مرادی ابراز کرد: هنرمندان و ورزشکاران چهره‌های موثر در تحقق راهبردها در زمینه فرهنگ‌سازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی هستند و سفیران در واقع یک مسوولیت اجتماعی را پذیرفته اند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان گفت: توانمندسازی سفیران مبارزه با مواد مخدر در افزایش ضریب موفقیت اجرای طرح کمک کننده است. سند تحول دولت سیزدهم در زمینه‌های مختلف سیاست‌گذاری پیش بینی کرده و مشارکت اجتماعی از ارکان بنیادی این سند است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان اظهار کرد: در سند تحول دولت آیت الله رییسی نقش مردم محور تحول و میدان‌دار حل مسئله در کشور است. دولت با سیاست گذاری و ادبیات گفتمانی برای مردم نقش تعریف می‌کند تا مردم در مقام مطالبه‌گری و نظارت بر عملکرد دولت نقش آفرینی کنند.

مرادی یادآور شد: بازمعماری‌ها در زمینه توانمندسازی افراد در مبارزه با مواد مخدر با همراهی و مشارکت تشکل‌های مردم نهاد مورد تاکید است.

وی تصریح کرد: شکل گیری مجمع خیران مبارزه با مواد مخدر از دیگر اقدامات موثر در اجتماعی شدن پیشگیری و مقابله با اعتیاد است.

مرادی ابراز کرد: سازمان‌های مردم نهاد با دوربودن از دیوان سالاری و سلسله مراتب اداری، نقش تسهیل‌گری بین مردم و دولت را دارند و به بیانی دیگر تشکل‌های مردم نهاد با برخورداری از ویژگی‌هایی مانند برآمدن از بین مردم، غیردولتی بودن، غیرسیاسی بودن، فعالیت داوطلبانه و غیرانتفاعی، در پیشگیری از اعتیاد کمک کننده هستند.

وی تاکید کرد: مداخلات اجتماع محور به عنوان راهکار اساسی در پیشگیری از اعتیاد از دستاوردهای تحقق سند تحول دولت سیزدهم در زمینه تاکید بر مردم‌محوربودن مسایل است و انتظار می‌رود تشکل‌های مردم نهاد بیش از پیش همراهی کنند.

قهرمانان ورزشی، بهترین سفیران مبارزه با اعتیاد در سمنان

ضرورت شبکه‌‎سازی تشکل‌های مردم نهاد در مبارزه با اعتیاد

مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان گفت: تجمیع و شبکه‌سازی تشکل‌های مردم نهاد راهبردی موثر در افزایش ضریب موفقیت در مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر است.

سیدمحمدتقی علوی بیان کرد: اکنون سازمان‌های مردم نهاد فارغ از اینکه از بهزیستی، وزارت ورزش و جوانان و یا استانداری مجوز گرفته باشند، با یک هدف مشترک اما عملکرد منفرد دارند و شبکه‌سازی و تجمیع فعالیت تشکل‌های مردم نهاد در مبارزه با مواد مخدر موثر است.

وی افزود: سازمان‌های مردم نهاد به همراهی اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان جزو اولین‌ها در کشور هستند که مدل‌های موفق پیشگیری از اعتیاد در جهان استخراج کردند و می‌توانند راهکارها برای عملیاتی شدن ارائه دهند.

وی تصریح کرد: تولید محتوای رسانه‌ای برای آحاد مردم نقشی مهم اطلاع رسانی، پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر دارد و اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان در قالب موشن گرافیک این راهبرد را در سال گذشته اجرایی کرد و امسال نیز در دستور کار دارد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان گفت: تخصیص و تجهیز لوازم ورزشی برای کمپ‌‎های اعتیاد در زمینه بازپروری از جمله اقدامات ورزش و جوانان در ترویج ورزش و مبارزه با مواد مخدر است.

وی یادآور شد: برگزاری طرح‌های ملی در نقاط آسیب پذیر، پیش بینی مکان‌های مناسب برای نشست‌های ترک اعتیاد و امضای تفاهم نامه با استانداری، اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) و اداره کل بهزیستی استان سمنان، از جمله اقدامات اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان در مبارزه با مواد مخدر است.

نقش آگاهی‌بخشی ورزشکاران به واسطه محبوبیت بین جوانان و نوجوانان

دبیر هیات هاکی استان و از نخبگاران ورزشی استان سمنان ابراز کرد: ورزشکاران به دلیل ضریب نفوذ پذیری در بین جوانان و نوجوانان نقشی مهم در پیشگیری از اعتیاد دارند و معرفی قهرمانان ورزش به عنوان سفیران مبارزه با مواد مخدر اقدامی ارزشمند است.

محمدعلی ملک احمدی افزود: تلاش می‌کنیم در مقام سربازی در حوزه مبارزه با مواد مخدر نقش آفرین باشیم و در پیشگیری و نجات جوانان و نوجوانان از دام اعتیاد از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم.

وی تاکید کرد: برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان وقت بگذاریم تا وقت این قشر پرانرژی بهینه استفاده شود و به بطالت نگذرد، چرا که بیکاری منشا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد است.

فاطمه مومن آبادی از دیگر ورزشکاران نخبه استان سمنان با سابقه فعالیت در رشته کبدی گفت: بهره‌گیری از ورزش نقشی مهم در نشاط افزایی و تامین سلامت جامعه دارد و نشان از توسعه یافتگی است.

وی تصریح کرد: ورزش و فعالیت بدنی اثر مقابله ای با مواد مخدر دارد و نشاط ، سرخوشی و اعتماد به نفس را به فرد منتقل می‌کند و نقشی پررنگ در پیشگیری از ابتلا به یماری‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی دارد.

وی بیان کرد: ورزشکاران دغدغه سلامت جامعه را دارند و انتخاب قهرمانان ورزش به عنوان سفیران مبارزه با مواد مخدر راهبردی هوشمندانه در اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد است.

مومن‌آبادی گفت: نقش رسانه و فضای مجازی در تبیین مضرات و پیامدهای مصرف مواد مخدر و تقویت مسایل اعتقادی و تقویت مهارت زندگی مانند «نه گفتن» و کنترل احساسات در جامعه باید در کنار دیگر راهبردها پررنگ دیده شود.

ورزشکار نخبه کبدی استان سمنان گفت: خودفراموشی و خدافراموشی از عوامل اصلی اعتیاد محسوب می‌شود و باید زمینه تقویت مبانی دینی و اعتقادات در نسل امروز بیش از پیش کار شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اعتیاد کلاف پیچیده و سردرگمی است که ابعاد مختلف جامعه را درگیر می‌کند و پیشگیری از این آسیب اجتماعی نیازمند ارایه آموزش‌های کاربردی، پرهیز از بخشی‌نگری، اجتماعی کردن موضوع و استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد در قالب شبکه‌سازی و تجمیع سازمان‌های مردم نهاد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha