هشدار دامپزشکی خراسان‌شمالی؛ تب کریمه کنگو در کمین است

بجنورد- ایرنا- رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: مردم استان در فصل گرما و به ویژه در آستانه عید قربان مراقب بیماری تب کریمه کنگو باشند و توصیه بهداشتی را در این زمینه جدی بگیرند.

ابراهیم تقوایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کشتار دام در معابر و منازل یکی از راه های شیوع و انتقال بیماری تب کریمه کنگو است از این رو از مردم انتظار می رود که کشتار دام را به کشتارگاه ها سوق دهند.

وی افزود: از دامداران انتظار می رود که پیش از عرضه دام قربانی نسبت به سمپاشی جایگاه‌های نگهداری و بدن دام اقدام کنند.

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو رعایت نکات بهداشتی به ویژه در افرادی که با لاشه (گوشت) ارتباط دارند، ضروری است.

وی یادآور شد: مردم از کشتار غیرمجاز دام پرهیز کرده و از تماس با دام مشکوک و یا آلوده به کنه اجتناب کنند، همچنین گوشت استحصال شده باید دست کم ۲۴ ساعت و آلایش خوراکی شامل دل، قلوه، جگر، کله و پاچه ۴۸ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود.

تقوایی خاطرنشان کرد: کشتار دام و استحصال گوشت در کشتارگاه با نظارت دامپزشکی انجام و شرایط بهداشتی در این مکان رعایت می شود از این رو به مردم توصیه می شود که دام قربانی و نذری خود را در کشتارگاه ها کشتار کنند.

به گزارش ایرنا، تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو (CCHF) یکی از بیماری های مشترک بین حیوان و انسان است که در کشور ما نیز دیده می شود.

آلودگی با ویروس عامل این بیماری در دام ها عوارض بالینی مهمی ایجاد نمی کند، اما در انسان به شکل یک بیماری شدید با مرگ و میر بالا بروز می کند.

گزیده شدن توسط کنه های آلوده که از بدن دام ها خونخواری می کنند یا له کردن کنه ها و تماس با خون و بافت آلوده آن ها، هم چنین تماس با خون و سایر ترشحات مبتلایان و نیز لاشه دام های آلوده می تواند موجب انتقال این بیماری خطرناک به انسان شود.

کشتار غیرمجاز دام در منازل و معابر عمومی، مصرف گوشت و فرآورده های دامی تولید و عرضه شده خارج از زنجیره نظارتی دامپزشکی و رعایت نکردن تدابیر پیشگیرانه هنگام تماس با دام ها و اماکن نگهداری دام می تواند بیماری را به انسان منتقل کند.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و قطب دامداری و دامپروری محسوب می شود. در این استان بیش از ۲.۵ میلیون واحد دامی نگهداری و پرورش داده می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha