حدود ۲۸ هزار بازرسی از مراکز عرضه فرآورده‌های دامی خراسان شمالی انجام شد

بجنورد- ایرنا-  مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: ۲۷ هزار و ۸۲۹ مورد بازدید از مراکز تولید، فرآوری، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی استان در نیمه نخست سالجاری انجام و منجر به کشف ۴۰۷ تخلف بهداشتی در استان شد.

حمید رمضانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این بازدیدها منجر به کشف و ضبط فرآورده های خام دامی به میزان ۱۹۶ هزار و ۷۸۴ کیلوگرم شد و ۹ هزار و ۸۶۲ کیلوگرم فرآورده معدوم شد.

وی افزود: در این مدت؛ ۸۰ مورد تخلف بهداشتی به مراجع قضایی ارجاع و ۲ واحد متخلف پلمب شد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در این مدت ۲۷ هزار و ۲۵۸ کیلوگرم فرآورده غیربهداشتی در کشتارگاه های دام و ۹۸ هزار و ۲۹۰ کیلوگرم فرآورده غیربهداشتی در کشتارگاه های طیور استان ضبط شد.

وی اظهار کرد: در نیمه نخست امسال ۴۹ هزار و ۷۸۳ راس دام سبک و سه هزار و ۹۷۹ راس دام سنگین در کشتارگاه های استان کشتار و حدود هزار و ۸۶۴ تن گوشن قرمز استحصال شد و با کشتار هشت میلیون و ۵۱۹ هزار قطعه مرغ در کشتارگاه هم بیش از ۱۵ هزار و ۷۵۸ تن گوشت سفید تولید شد.

مبارزه با بیماری های دامی

رمضانی درباره اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با بیماری های دامی گفت: در ۶ ماهه سال جاری در این استان ۶ میلیون و ۳۴۹ هزار و ۱۷۰ راس دام تحت پوشش قرار گرفت که ۵.۴ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش دارد.

وی افزود: در این مدت یک میلیون و ۴۹۸ هزار و ۴۱۸ راس دام سبک و سنگین تحت پوشش مبارزه با بیماری های مشترک قرار گرفتند همچنین چهار میلیون و ۸۲۴ هزار و ۸۲۸ راس دام تحت پوشش مبارزه و پیشگیری از بیماری های اختصاصی دام قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه در این مدت همچنین ۱۴ هزار و ۳۸۱ قلاده سگ علیه هاری مایه کوبی شد اظهار کرد: مبارزه با انگل های خارجی دام ها با سمپاشی و حمام دادن ۴۳ هزار و ۵۷۳ راس دام و سمپاشی ۷۵ هزار و ۹۵۰ هزار مترمربع اماکن دامی از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری است.

حمل فرآورده های دامی با مجوز دامپزشکی

رمضانی درباره عملکرد واحد قرنطینه در استان گفت: در نیمه نخست امسال مجوز حمل بهداشتی شیرخام به میزان بیش از ۱۲ هزار و ۸۴۱ تن به خارج استان صادر شد همچنین در این مدت گواهی بهداشتی حمل برای ۶۰۰ کندوی زنبور عسل و ۵۲ هزار و ۳۷۰ جلد پوست انواع دام کشتاری در استان صادر شد.

وی، صدور مجوز برای حمل ۳۲۲ هزار و ۶۷۷ کیلوگرم گوشت گوسفند و بز تازه و منجمد، ۲۵۹ هزار و ۳۸۲ کیلوگرم گوشت گوساله تازه و منجمد و بیش از ۱۸ هزار و ۷۵۶ تن گوشت مرغ تازه و منجمد را از دیگر اقدامات انجام شده در این اداره کل عنوان کرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: در این مدت چهار هزار و ۶۶۷ راس دام سنگین، ۴۳۲ هزار و ۶۱۲ راس دام سبک و چهار میلیون و ۶۴۰ هزار و ۷۱۷ قطعه مرغ زنده با مجوز حمل بهداشتی و قرنطینه ای به مقصد سایر استان ها حمل شد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و با داشتن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی، قطب دامداری و دامپروری کشور محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha